Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
21. december 2016 - 14:46 Der er 2 kommentarer

Connection til Excel

Jeg kan godt lave en forbindelse med denne connection string: Microsoft.Jet.OLEDB.4.0

Men kan ikke få skabe en forbindelse med denne connection string:
Microsoft.ACE.OLEDB.12.0

Hvordan får jeg ACE forbindelsen til at virke, så jeg kan skabe forbindelse til xlsx Excel-filer?

    Public Sub Excel()
        Dim MyConnection As OleDb.OleDbConnection
        Dim MyCommand As OleDb.OleDbCommand
        Dim sql As String

        MyConnection = New System.Data.OleDb.OleDbConnection("provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source='c:\Test\Test.xls';Extended Properties=Excel 8.0")
        'MyConnection = New OleDb.OleDbConnection("Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source='c:\test\test2.xlsx';Extended Properties='Excel 12.0 Xml';HDR=YES")

        sql = "Update [Ark1$] set name = 'New Name' where id=1"
        Try
            MyConnection.Open()
            MyCommand = New OleDb.OleDbCommand(sql, MyConnection)
            MyCommand.ExecuteNonQuery()
            MyCommand.Dispose()
            MyCommand.Clone()
            MsgBox("Der er skabt forbindelse")

        Catch ex As Exception
            MsgBox("Der er ikke skabt forbindelse")
        End Try
        MyConnection.Close()
    End Sub
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
22. december 2016 - 09:01 #1
Det kunne være en stor hjælp, hvis der var en som kunne afvikle koden, og se om de kan skabe forbindelse både med Microsoft.Jet.OLEDB.4.0 og Microsoft.ACE.OLEDB.12.0.

Jeg har lidt mistænkt min pc for at være årsagen, så det kunne være dejligt at få dette af eller bekræftet.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
28. december 2016 - 14:11 #2
Det må være min Microsoft.ACE.OLEDB.12.0 forbindelse som driller. Når jeg prøver, at importere en Excel 2007 fil i SQL Server 2014 Management Studio, så får jeg denne fejl:

The 'Microsoft.ACE.OLEDB.12.0' provider is not registered on the local machine. (System.Data)

Hvordan installerer jeg Microsoft.ACE.OLEDB.12.0 driveren? Jeg har prøvet at installere Microsoft Access Database Engine 2010, men fejlen forsvinder desværre ikke. Er der noget jeg ikke tager højde for eller har overset?

Hvordan får jeg det til at virke, så min VB-Net kode kan læse Excel xlsx filer samt jeg kan importere Excel filer i SQL Server 2014 Management Studio?