Avatar billede ulykken-smed Juniormester
28. december 2016 - 18:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Powerpivot hjælp , sum hvis

Hej

er der nogle der kan hjælpe med at lave en formel i Dax, som svarer til sum.hvis.
Hvor mange år er alle dem der hedder Kim til sammen

Jeg har følgende test data

Navn          alder
Kim              20
Han              25
Jens            10
Kim              30
Avatar billede ebea Ekspert
28. december 2016 - 19:35 #1
Det burde være noget som dette:
=SUM.HVIS([navn];[@[Navn]];[Alder])
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 08:15 #2
Jeg kan ikke få det til at virke, jeg prøvede det du skrev, også prøvede jeg dette, men det hjalp ikke:

=SUMX(FILTER([Navn];[@[Navn]];[Alder]))
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 09:59 #3
Det er jo altid lidt svært at vide, hvordan en given opstilling ser ud. Så jeg svarede kun, i forhold til det du spurgte om, hvordan en formel skulle se ud.
Jeg har lavet et lille eksempel her:
https://www.dropbox.com/s/ozpwvchsiu107yl/Sumhvis-PowerPivot.xlsx?dl=0
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 10:37 #4
Jeg har prøvet at kigge på filen, og hvis jeg åbner den i powerpivot er der ikke noget, men jeg har prøvet at uploade min fil, og du skal downloade den fordi ellers ser du kun ark1 med et link. (Jeg håber det virker nu den linker til en anden fil)
https://www.dropbox.com/sh/ea4p98b2qmf9l7r/AACOCkhVCuyUChO0NFW_LeMla?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 10:57 #5
#4  -  Hvad mener du med  ".... og hvis jeg åbner den i powerpivot er der ikke noget,"?

Og det link som du har vist, gir' ikke rigtig mening, da det bare er til et Ark med det samme link, inde i. Det Link du får fra Dropbox, skal du indsætte, herinde.
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 11:20 #6
Hvis du trykker på det link jeg har lagt ind, så ligger der også en video som du kan downloade og kigge, og hvad får du frem hvis du åbner i Powerpivot, ligesom jeg gør.
Fordi hvis jeg åbner din fil med powerpivot er den også tom
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 12:45 #7
Hvis du først åbner det eksempel jeg har uploadet, i din almindelige Excel. Så marker området der er vist (C2:E14), og tryk på din PowerPivot fane oppe i menulinjen, og vælg derefter i menuen "Opret sammenkædet tabel".
Så vil du nu få en opstilling, med de data som jeg har opstillet, og med sammentællingen af Kim!
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 13:05 #8
Så har jeg fået data ind, også skal jeg have en beregnet kolonne hvor der står 95 ud for alle dem med Kim, og 10 ud for hans, og 30 ud for jens.
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 13:23 #9
Jeg kan godt se, at det blir' en lang indlæringskurve for dig, før at PowerPivot kører ;-)
Hvis nu du tager den sum der står i rækken med Kim, og så flytter den til et andet navn, så får du summen af det navn. Det er egentlig princippet!
Så ud fra det, kan du så kopiere formlen der er vist nu, og indsætte i den række hvor du vil have summen på andre navne.

Du spurgte jo efter en Formel til PowerPivot, for at summere efter et bestemt navn ;-)
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 13:35 #10
JA der er meget at lære, Det der er hele min udfordring er at det er meget store mængder data jeg kigger på, så jeg vil gerne kunne lave formlen i powerpivot (i det billede jeg viste i videoen) fordi så kan computeren håndterer det.
Kan du lave formlen der, jeg tror at den skal hedde noget som dette: =SUMX(FILTER([Alder];[Navn]=[Navn]))
Men ellers tak for hjælpen
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 13:56 #11
#10  -  Som jeg skrev i tidligere indlæg, så gir' dit eksempel upload ikke nogen mening overhovedet, da der ingen data er. Som minimum, skal du uploade en excel fil med dine data (gemmes ud fra din PowerPivot) fil.
Den kan du så uploade til Dropbox. Ikke nogen film, og ikke nogen PDF fil, men kun et Excel ark.
Så er det muligt at se din egen opstilling, og hvad der er af formler!
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 14:38 #12
Så har jeg upload min fil, hvor der er fejl i den kolonne, som jeg vil beregne
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 15:13 #13
Du skal huske, at der er angivet navn for tabellen. Så det jeg har uploadet, og det du nu har uploadet, har forskellige navne!
Jeg har uploadet dit eksempel, som egentlig er det samme som tidligere, blot med flere navne, og dermed også flere sum tal.
https://www.dropbox.com/s/3h1wsvu8hajkoat/Sumhvis-PowerPivot-1.xlsx?dl=0
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 15:28 #14
Jeg ved ikke om jeg har forklaret mig rigtigt, eller jeg har misforstået det med Dax formler, men jeg kan godt lave almindelige + og - formler i DAX, jeg kan bare ikke lave sum.hvis og oversætte det til DAX fomler.
Det jeg gerne ville er at beregne i selve data arket for Powerpivot (der hvor der var fejl i den jeg havde vedhæftet), og derefter så kører data over i en pivottabel.
Avatar billede ebea Ekspert
29. december 2016 - 15:46 #15
Jeg tror at du får blandet nogen ting sammen, omkring det med DAX og dine formler.
De formler som jeg har vist, er lidt det som viser forskellen på en almindelig Excel formel, og så de der bruges i DAX (PowerPivot). Du ser de [  ] klammer som omgiver parametre i formler i DAX, og som ikke findes i Excel.  + flere andre forskelle!

Du kan sagtens beregne i PowerPivot, og så bagefter bruge dem i en Pivot opstilling i Excel. Det kan du gøre ved at gemme i PowerPivot, og så bruge formlen i Excel (som f.eks. den Fil du har modtaget).
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
29. december 2016 - 17:22 #16
Ja jeg har nok fået blandet det sammen, jeg prøvede bare nogle af de formler der er i bogen "Practical PowerPivot & DAX Formulas for Excel", men der er nok en grund til at jeg ikke kan få det til at virke. Men tak for hjælpen