Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 10:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

SSD disk i Bærbar

Hej Jeg har en Acer med Windows 8 home 64 bit preinstalleret styresystem.
jeg vil nu have en ssd disk i.

Kan man sætte SSD disken i og boote op på en usb pen med windows 10 home 64 bit, som jeg har lavet med creation tool, eller skal den have windows 8 home 64 bit først for at kunne dette ?

Altså clone den gamle harddisk over på ssden først ?

mvh Jan
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2016 - 10:31 #1
Du kan køre win10 ind på en tom disk
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 10:40 #2
Jeg Har kun windows 10 fra creations tools, som har lavet en bootable usb pen så den  kan bare fra det ?

Jeg har jo ikke en hel version af windows 10 på disk

Jeg har så 2 koder som jeg har fået fra key finder.

Den ene står der windows (Bios oem key  på)
Den anden står der windows 10 home på hvilken skal bruges ?

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på ?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2016 - 11:23 #3
Her kan du down loade Windows 10 til enten til USB/ eller  DVD.
Husk at vælge til den nøgle du har Windows 10 Home
Det er en PDF Fil.
http://www.filedropper.com/sdankanduhenteoginstallerewindows10alle
du skal installere på en Uallokeret SSD.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2016 - 11:25 #4
Enig med #1, men har der ikke før været windows 10 på disken skal du have en nøgle
Har der før været en (aktiveret) windows 10 på disken, behøver du ingen nøgle.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2016 - 11:32 #5
Og med denne kan du stadig upgrade din windows 8.
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade
Men du skriver jo du har en nøgle så burde det ikke være problemer!
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 14:49 #6
Når man så har installeret windows 10 home 64 bit på den nye SSD  er der så nogle ting man skal gøre ?

Skal man gå i Disk håndtering og gøre noget eller hvad  skal man ?

Mvh Jan
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 14:56 #7
Jeg har så 2 koder som jeg har fået fra key finder.

Den ene står der windows (Bios oem key  på)
Den anden står der windows 10 home på hvilken skal bruges ?

Til den nye windows 10 home 64 bit?

Jeg tænker om windows Bios oem key er den som den finder fra windows 8 64 bit ?

Vh Jan
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2016 - 15:03 #8
Ja du bør gå ind i Start Indstillinger, dels for at opdatere og dels for at se på Personlige oplysninger, hvad du der vil være med til. Microsoft snager virkelig meget.
Key finder ser blot nøglen som er installeret, ikke på om den er gyldig.
Men du kan jo prøve først med med windows 10 home.
Ps. opdatering kan tage lang tid.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2016 - 15:06 #9
Du skal jo nok bruge den der står windows 10 home på det er jo den du installerer.
men prøv lige at gå i kontrolpanel og åben "ikonet System" og se om den er aktiveret.
Du har jo 30 dage.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2016 - 15:21 #10
Spring i første omgang kode til Windows over. Så til sidst logger du på med din e-mail osv, og hvis Microsoft genkender dig og maskine, så er koden sat ind. Du kan se det i kontrolpanel/system at Windows er aktiveret. Ellers må du indtaste din win10 Home kode. Kontrolpanel finder du lettest ved at højreklikke på win-ikon i bund/venstre.
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 15:26 #11
Man skal ikke gøre noget ved SSD Disken i Diskhåntering ?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. december 2016 - 15:49 #12
Det styrer win selv under installationen. Opdeling med en lille rep-partition og resten til C-drev, formatering osv.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2016 - 16:08 #13
1. Har en Windows 10 licens, kan du straks starte med at udskifte den gamle HDD ud med nyere Disk med SSD, forbehold med at du allerede har flyttet filer og dokumenter over til en ekstern HDD. Er du færdig med dette, skal du derfra blot til dit Acer hjemmeside og starte med at installere Driver og Software for dit model stadig kig efter for "Windows 10 driver og software".

- Har du ikke Windows 10 licens kan du sagtens købe dig licens til Windows 10:
https://www.microsoft.com/da-dk/windows
https://www.proshop.dk/Operativsystem

2. Vil du gerne benytte dig af gratis opgradering, skal du klone din tidligere HDD til SDD (behøves en USB ekstern Case '2.5).

Eksempel fra Proshop
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer?f~harddisktilbehor_graenseflade=thunderbolt~superspeedusb~superspeed-usb-30-serial-ata-600&f~harddisktilbehor_diverseharddrevformfaktorkompatibel=25~2535delt&b=raidsonic~pro~logilink~corsair~startechcom~sandberg&o=1025

3. Er du færdig med kloning, kan du sagten starte usb nøgle (Lavet med Media Creation Tool med Windows 10 i) og Boot direkte til usb nøgle og vælg Opgradering / Upgrade for ikke at miste noget.
Husk, at fjerne antivirus og installer Driver og Software fra Acer hjemmeside svarende til Windows 10 Driver og Software.

Held og lykke.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2016 - 17:17 #14
#13 Har du læst tråden fra start af???
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 23:24 #15
Det gik super fint jeg booted fra usb pen og den kører nu med Windows 10 og ny SSD.

Jeg ændrede boot ordnen i Bios, så den bootede fra USB.

Den stod i forvejen til at boote fra Bootmanager som nummer 1

1 Bootmanager
2 HDD
3 Atapi cd rom
4 USB FDD
5 Network Boot ipv4
6 USB HDD
7 USB CD Rom
8 Network Boot ipv6

Det er vel nummer 1 som der er det optimale ?

mvh Jan
Avatar billede bais Juniormester
30. december 2016 - 07:57 #16
Nu står den til at boote fra bootmanger,som den stod på fra ny, men hvad indeholder denne bootfunktion ?

Ville det ikke være at sætte ssd disken som den første boot altså 1 ?

Vh Jan
Avatar billede poko1 Ekspert
30. december 2016 - 09:18 #17
Boot manageren er den disk hvor dit styresystem er installeret. HDD er den gamle Harddisk. Så det ser jo ud til at alt er som det skal være.
Avatar billede bais Juniormester
30. december 2016 - 13:30 #18
Super , mange tak for alle svarene.

Det kører godt , og  jeg skulle ikke indtaste nogen kode.

mvh Jan