Avatar billede mj72 Juniormester
30. december 2016 - 20:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg nøjes med at vise indholdet fra et program på TV'et via HDMI?

Det er helt lavpraktisk:
I dag kan jeg vise en film via VLC-player over HDMI på TV'et.
Men jeg vil gerne samtidig arbejde på PC'en, fx i Word.
Hvordan gør jeg?
Virtuelt skrivebord virker vist ikke.
Vil det virke med 2 skærme?
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. december 2016 - 21:39 #1
Du skal udvide skrivebordet/skærmen. Højreklik på skrivebordet og under skærmindstillinger eller lignende.
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2016 - 22:03 #2
Du skal have 2 skærme, sæt din TV skærm som 2. skærm

Se billedet:
https://billedeupload.dk/?v=q7sgj.png
Avatar billede mj72 Juniormester
30. december 2016 - 22:35 #3
Tak for lynhurtigt og præcist svar fra nfssister.
Det virker nogenlunde - er kun lidt bøvlet, når jeg ikke kan se, hvad jeg laver på skærm 2 fordi TV'et står i et andet rum, fx når jeg:
- trækker VLC-vinduet til skærm 2
- maksimer vinduet
- ændrer lyd- og undertekstspor
Men hvis jeg tager det trådløse tastatur med, virker det nogenlunde.
Er der flere bud?
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2016 - 22:38 #4
Du kan ikke gøre det anderledes hvis du vil have 2 forskellige billeder på skærmene.
du kan gøre som jeg, jeg har min Skærm 1 til arbejde, og Skærm 2 er en HDMI splitter der sender både til mit TV i stuen og TV'et i arbejdsværelset.
Så tænder jeg bare det TV jeg vil se på. Det kræver dog at begge TV kører med samme opløsning, ellers kikser det for den.
Avatar billede mj72 Juniormester
31. december 2016 - 13:30 #5
Det er virkelig smart at kunne sende til 2 stk. TV - men jeg har kun brug for at sende til 1.

Hvis jeg havde en lille skærm ved siden af PC-skærmen, fx 19 tommer med 1920x1080 pix. kunne jeg måske lettere se hvad jeg lavede på TV'et. Ville det virke?

Men 19 tommer fylder en del og de små 15 tommers med 1920x1080 pix. er meget dyre.
Avatar billede nfssister Forsker
31. december 2016 - 13:38 #6
Ellers skal den PC skærm du har i "kontoret" have HDMI indgang også, så kan du skifte rundt på "kontoret" mellem at kunne se skærm 1 og 2 og den i "stuen" kun kan se skærm 2.
Kræver stadig HDMI splitter, med mindre dit grafikkort har 3 udtag, så kan du slå udtag 2 og 3 sammen til at vise det samme og sætte det op den vej.
Avatar billede mj72 Juniormester
31. december 2016 - 14:37 #7
PC-skærmen har ikke hdmi - men har display-port + DVI + D-SUB (VGA): http://billedeupload.dk/?v=sVw5o.jpg

Grafikkortet har 3 porte: mini-hdmi + DVI + DVI: http://billedeupload.dk/?v=vjhxY.jpg

Vil det virke?
Jeg skal desværre nok have skåret det ud i pap - hvad jeg skal forbinde med hvad.
Avatar billede nfssister Forsker
31. december 2016 - 14:58 #8
Avatar billede mj72 Juniormester
01. januar 2017 - 21:44 #9
Imponerende hjælp - 1.000 tak.

Prisen er ca. 750,- afhængig af kabellængder.
Dvs. ca. samme pris som for en ekstra 19 tommers.
Avatar billede nfssister Forsker
02. januar 2017 - 22:27 #10
...som du ikke havde plads til ;)
Jeg vil mene det bedste resultat er en lille skærm og en splitter :)
Avatar billede mj72 Juniormester
06. januar 2017 - 14:14 #11
Så er kablerne købt og sat i :-)

Fra PC til PC-skærm: stadig DVI - ellers intet billede på PC-skærm
Fra PC til hdmi-splitter: mini-hdmi til hdmi
Fra strøm til splitter: strømkabel
Fra splitter til PC-skærm: hdmi til displayport
Fra splitter til TV: hdmi
Lamper på splitter: Rød lampe på indersiden og 2 grønne på ydersiden.
Der er ingen fysisk knap på splitter.

Resultatet er præcis det samme som før:
Hvis jeg vælger Højreklik skrivebord, Skærmindstillinger, Skærm: 1/2 - Dubler disse skærme: Er der PC-billede på TV.
Hvis jeg vælger Vis kun på 1: Intet billede på de to skærme.
Hvis jeg vælger Vis kun på 2: Kun billede på PC.
Hvis jeg vælger Identificer: Kommer en tredje knap th. for 1 og 2: skærm er ikke identificeret.

Men jeg får ikke adgang til en skærm nr. to - hvor jeg kan starte en tegnefilm - og vise indholdet på TV-skærmen. Og stadig arbejde på PC.
Avatar billede mj72 Juniormester
14. januar 2017 - 21:23 #12
Alle kabler er pillet ned igen.
Fandt i stedet et lille stykke software "Display Fusion" (25 dollars, en gangs).

Under Skærmindstillinger vælger jeg Udvidet skrivebord.
Jeg starter filmen på PC-skærmen, og justerer lyd og tekster.

Så kan jeg skubbe filmen til tv'et og tilbage til pc-skærmen med en genvejstast, fx Ctrl+Win+S.
Og samtidig bliver vinduet maksimeret.
So simple :-)