Avatar billede Lisbeth1983 Praktikant
07. januar 2017 - 15:03 Der er 3 kommentarer

Lopslag og referencer mellem forskellige ark

Hej hej,

Jeg oplever nogle problemer mellem de ark jeg laver lopslag i.

Det er lidt svært at forklare for jeg er bestemt ikke ekspert på dette område.

Jeg søger oplysninger i et ark og får vist det har jeg behov for i et andet ark, men pludselig oplever jeg at jeg skal have begge ark åbne for at kunne se de oplysninger jeg har hentet.

Tidligere har jeg manuelt kopieret oplysningerne fra Navision09 til et excelark og søgt oplysningerne til et andet excel ark der.

Nu er vi gået over til Navision16 og fremgangsmåden er anderledes, jeg kan ikke kopiere manuelt mere, jeg kan kun via en intern funktion flytte indholdet fra NAV16 til excel og jeg er sikker på at det er i denne flytning der sker noget så mine Lopslag kun slår igennem hvis jeg har begge ark åbne.

Problemet er at jeg skal sende det ark med Lopslaget til en kollega som ikke har adgang til det ark med de, fra Nav16, kopierede oplysninger, og han kan så ikke se hvad der står fordi referencen ikke virker når han ikke har det andet ark. En smart løsning kunne jo være bare at sende arket til ham, men det ville være rart om der fandtes en anden måde at få oplysningerne vist uden at skulle sende en masse ark til ham.

Jeg håber at mit opslag ikke er for forvirrende...
Avatar billede Excel2Alle Juniormester
07. januar 2017 - 17:38 #1
Jeg laver aldrig Lopslag på tværs af filer. Jeg lægger altid dem i samme fil. Når du har de i dette tilfælde to filer åbne samtidigt, kan du højreklikke på fanen nederst i den ene fil og vælge om du vil flytte eller kopiere arket over i den anden fil.
Ligger de lidt forskudt kan du også trække fanen fra den ene fil ned i den anden fil. Hvis du blot trækker "tømmes arket" i den fil, hvor du trak, og du har nu kun en fil.
Hvis man vil kopiere holder man Ctrl nede, mens man trækker.
For at spare plads kan du slette overflødige kolonner.
Jeg navngiver også altid det område, jeg slår op i. Det gør formelen nemmere at læse. Jeg navngiver også altid værdier fx. ATP2016. Det gøres i det blanke felt helt til venstre i formel-linjen.
mvh - Per
Avatar billede excelent Ekspert
07. januar 2017 - 22:41 #2
Prøv evt. at Rediger Kæder under fanen Data

evt. også Tryk F1 og søg på : Opdater kæder
Avatar billede jkrons Professor
08. januar 2017 - 12:01 #3
Hvis ikke din kollega har det ark, der slås op i, skal datane være i det ark, han får tilsendt. Excel kan ikke slå op i et ark, der ikke findes. Alternativt kan du lave opslaget hos dig selv, og så i sige kopier og Indsæt værdier i det ark, du sender til ham, Kræver dog at du bruger en kopi af arket.