Avatar billede marrix Juniormester
10. januar 2017 - 16:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

SKAL internetudbyderen have adgang til min router?

I forbindelse med et spørgsmål om min routers opsætning - herunder ændring af password mv. - skriver min internetudbyder følgende:
Login til routeren kan desværre ikke selv vælges, da der grundet lovgivning om personsikkerhed ikke må kunne vælges et personligt kodeord, da vi til enhver tid skal kunne have adgang til routeren.

Er det korrekt? Hvis ja - i hvilken lovgivning står der noget om dette?
Avatar billede marrix Juniormester
10. januar 2017 - 17:09 #1
Som supplement til ovenstående bør nok nævnes, at udbyderen forklarer, hvordan jeg via deres selvbetjeningspanel kan ændre password til routerens interface (men altså ikke via login på routeren og dennes egen menu) ... hvorefter sætningen herover følger. Så spørgsmålet handler først og fremmest om, hvorvidt det er korrekt, at udbyderen SKAL have adgang til min router.
Avatar billede acore Ekspert
10. januar 2017 - 17:27 #2
Det lyder umiddelbart ikke rigtigt.

Jeg har min egen router (og det er der mange andre, der også har), hvor jeg sætter alle passwords. Du kan købe routere mange steder. Hvis det ikke var lovligt, ville vi nok have hørt om det.

Det kan være Logningsdirektivet, de taler om - se evt logningsdirektivet.dk eller retsinformation.dk. Men det er svært at være mere specific om noget, de ikke har grundlag for at hævde.
Avatar billede tryltryl Juniormester
10. januar 2017 - 17:44 #3
"da der grundet lovgivning om personsikkerhed ikke må kunne vælges et personligt kodeord, da vi til enhver tid skal kunne have adgang til routeren."

Jeg må erkende, at den lov har jeg heller ikke hørt om.
Avatar billede posten Ekspert
10. januar 2017 - 18:17 #4
det med kode på routeren er at hvis du følger udbyderen og brugerderes kode er at HVIS  du har problemer med dit netværk kan de følge signalet frem til din pc hvis du vælger at lave en anden kode kan de kun komme frem til din kode og ikke se hvordan din router er sat op
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2017 - 18:49 #5
jeg har selv en officiel yousee-router, og derfra en indkøbt wifi-router. Wifi er så deaktiveret på yousee-router, så 'hertil og ikke længere'. De skal kunne se/måle, at der er fuld kraft frem til router når jeg spørger dem - men ellers, så ingen adgang.
Avatar billede posten Ekspert
10. januar 2017 - 19:14 #6
#5 det var næsten også det jeg skrev med at se frem til din kode fik bare ikke skrevet at yousee INTET most har med at de SKAL  se signalet frem til din pc
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2017 - 19:37 #7
#6 det er såmænd enkelt. Jeg har sat en ren wifi router i yousee-router og slukket fir wifi på yousee... så har je sat mit lan op på wifi med eget ssid og adgangskode. Og den kode kender TDC/yousee ikke, da den blev lagt ind før min router blev koblet på deres. De kan så måle frem til deres router (fx når de graver et kabel over) men ikke, hvad der sker lokalt i mit net. De kan selvfølgelig følge, hvad jeg streamer fra dem til tv.
Avatar billede marrix Juniormester
10. januar 2017 - 19:41 #8
Tak for alle kommentarerne. Jeg har Fullrate som internetudbyder - og efter at have søgt lidt dybere har jeg fundet det her forum, hvor skriveriet (juni 2016) vist nok er i tråd med det, som jeg undrer mig over: "TDC suger folks selvvalgte wifi-kodeord ud af routere og gemmer dem i klartekst" ... (Fullrate er åbenbart datterselskab til TDC).
https://www.version2.dk/artikel/tdc-suger-folks-selvvalgte-wifi-kodeord-ud-af-routere-og-gemmer-dem-i-klartekst-806651
... jeg kender ikke kilden (version2), så jeg ved jo ikke, hvor validt skriveriet er.

Hvis Fullrate virkelig gør det her med at høste passwords så åbenlyst (selvom kritikken bl.a. går på, at de ikke ligefrem skilter med det), så er det vel næppe ulovligt. Men at de ligefrem skulle have PLIGT til i henhold til loven (?) at have adgang til min router - det har jeg endnu ikke fundet noget om.
Jeg bryder mig bestemt ikke om det - det virker ret snagende.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2017 - 07:55 #9
Version2 er præcist lige så troværdig som ComputerWorld & Co.

Med det sagt, så er det ikke selve indsamlingen af passwords fra de routere, TDC selv har sendt ud til deres kunder, der er problemet - det er det derimod, at alle disse passwords er gemt i klar-tekst!

Det virker umiddelbart sandsynligt, at en udbyder skal kunne følge sin leverance frem til adrressen (logningsdirektivet), så det er vel i bund og grund rimeligt nok at de kan administrere deres egen router. Derfor er Claes57's løsning i #5 den rigtige vej at gå i forhold til at bevare kontrollen med hvad der kører ind og ud.