Avatar billede Tharadue Praktikant
19. januar 2017 - 14:28 Der er 6 kommentarer

Bedste måde at designe database på

Hej
Jeg står med et lille projekt som kræver noget database arbejde. Det er ikke noget jeg før har arbejdet særlig avanceret med, så står lige med lidt problemer.

Jeg skal have designet en database som har:
- En tabel med forskellige butikker (rideudstyrsbutikker i DK)
- En tabel med nogle rideudstyrsmærker
- Jeg skal have lavet det sådan så jeg kan se hvilke butikker der forhandler de forskellige mærker, sådan så jeg under en side med det mærke, kan vise informationen om de forskellige butikker der forhandler mærket.

Jeg kan sagtens lave tabellerne - men jeg har ikke lært så meget om hvordan man forbinder dem, og hvordan det designes bedst. Nogle der har  ideer, evt. links til noget der nemt forklare det? Har siddet og kigget på foreign keys, men det er som om jeg ikke helt kan se mig ud af hvordan det hele skal forbindes, hvis det er løsningen.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
19. januar 2017 - 14:47 #1
>Bedste måde at designe database
normaliser din database til minimum 3 normal form :)

>men jeg har ikke lært så meget om hvordan man forbinder dem
stikordet er JOIN

hvordan ser dine tabeller ud ??
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. januar 2017 - 16:23 #4
Inden du overhovedet begynder, vil jeg foreslå at du griber papir og blyant, og  nedfælder en skitse over hvordan du ønsker databasen skal se ud. Denne fremgangsmåde har jeg benyttet i mange år >20. Det at programmere er faktisk det mindste af det hele ;-)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2017 - 16:34 #5
#butikker
1 dennis ridebutik
2 lottes rideudstyr a/s

#mærker
1 hoursemagic
2 leatherstrip

#forhandles
1 ;nøgle til dennis ridebutik i #butikker tabellen
2 1;nøgle til liste med mærker som dennis ridebutik fører, i tabellen mærkeliste
3 2;antal mærker efter hinanden som dennis fører

#mærkeliste
3 ;noget andet, som dennis IKKE fører

i det her eksempel, har dennis ridebutik begge mærker, de har så nr 1-2 i mærkeliste

noget i den dur :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2017 - 19:23 #6
Hvad pokker skete der med mit link.

Om igen:

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dbintro2.html#design