Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. januar 2017 - 11:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med deling i hjemmegruppe

Hej eksperter.

Hjælp jeg giver op i rasende frustration over Win10s elendige brugervenlighed.

Jeg har flere computere derhjemme, som jeg gerne vil have, har fuld adgang til hinandens filer og mapper. I første omgang bare adgang til dokumenter, billeder og video.

Efter længere tids forsøg lykkedes det at oprette en hjemmegruppe forfra. (alle computere blev ved med at sige at jeg kunne deltage i en hjemmegruppe, men ingen af dem gav mig mulighed for at se koden til gruppen... Første frustration... ARRRGHHH!)

Nu vil jeg gerne have mulighed for at kunne oprette mapper og filer på tværs af computerne.
Jeg har sat "billedmappen" som delt.
Jeg har også prøvet at højreklikke den og vælge "del med hjemmegruppen (læse og skrive adgang)
I billedmappens egenskaber har jeg også valgt avancerede delingsmuligheder, hvor jeg har givet fuld tilladelse til ALLE.

Men hver gang jeg prøver at sende en billedmappe fra den ene computer til den anden, så bliver jeg mødt med at jeg IKKE har tilladelse.

Hvorfor, Microsoft, skal det være så fandens besværligt?

Hvad gør jeg galt????
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. januar 2017 - 12:01 #1
Første fejlkilde er bestemt, at du begynder at skrue i "Avancerede delingsmuligheder" - Hjemmegruppe skal netop bestemt IKKE være avanceret.

Hvis du kun deler mappen i din Hjemmegruppe, hvad får du så af svar?
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. januar 2017 - 12:08 #2
Hej CRKrogh

Jeg tog et skridt ad gangen, så de avancerede delingsmuligheder kom jeg først til efter det andet ikke virkede.

Efter hvert forsøg har jeg genstartet PC'en, der fik ændret opsætning. (Er det egentligt nødvendigt?)
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. januar 2017 - 12:13 #3
@CRKrogh

Nu har jeg fjernet delingen under avanceret deling og genstartet. Bare for at forsøge det igen. Men jeg har stadig ikke skriverettigheder i mappen.

Da den var delt I avanceret deling, optrådte billedmappen også under netværk. Men heller ikke ad denne vej havde jeg skriverettighedder.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. januar 2017 - 12:30 #4
Et lille lys for enden af tunnelen.

Hvis jeg opretter en helt ny mappe i roden af C: f.eks. og deler den i hjemmegruppen med skrive og læse rettighedder, så virker delingen af den nye mappe.

Men stadig ikke Billedmappen.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
21. januar 2017 - 13:25 #5
Efter genstart virker det åbenbart nu... Sådan da..

Det virkede ikke den anden vej. Men efter at jeg delte en ny mappe (uden for "billedmappen") i hjemmegruppen på denne computer også, så kom der hul igennem begge veje til billedmappen.

Jeg kan ikke få lov at slette "hovedmapper", som er oprettet på den anden computer. Jeg må gerne slette mapper som er oprettet inde i denne mappe, men ikke hovedmappen. Den kan heller ikke slettes fra den computer den er oprettet. Kun hvis jeg tilgår mappen uden om hjemmegruppen. (Sådan er det åbenbart lavet, men ikke særlig intuitivt.)

Nu har jeg delt hele "brugere" mappen på ovenstående måde, og nu er der adgang.

Case closed