Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 20:40 Der er 16 kommentarer

Min nye Gamer-PC til 16.000 kr

Ja det var egentlig meningen den skulle koste 7-8000 kr. Men endte altså på 16.000 :)

Det er en computer hvor der er lagt meget vægt på æstetikken. Så man kan helt sikkert få bedre FPS for 16k end denne. Og har du tålmodigheden til at sidde og overvåge priser i et par måneder og/ eller evt. købe dele fra udlandet, kan der sikkert spares 2-3000 kr. Men skulle du have lyst til at brygge en tilsvarende er her ingredienserne og hvad jeg gav for de enkelte dele:

Bundkort: Asus Maximus IX Code 2645 kr
CPU: i5-7600k 2099 kr
Grafikkort: Asus ROG Strix GTX1070 3949 kr
CPU-Køler: NZXT Kraken X62 1349 kr
PSU: Corsair CX750M PSU 599 kr
Kabinet: Corsair Obsidian 750D 1149 kr
RAM: TridentZ RGB 2400 2x8 Gb 1416 kr
SSD: Samsung Evo 850 SSD 250 Gb 987 kr
Tastatur og mus: 600 kr
RGB faner 140 mm: Riing 14 LED 516 kr
LED lys: Deepcool RGB Led Kit 261 kr
USB-Drev: LG GP57EB40 USB CD-ROM-Drev 210 kr
Windows 10 OEM 540 kr

Og her er vidunderet så:
https://postimg.org/gallery/gdnn1qn2/

Bonus-Info til RGB-hatere: Undersøgelse har vist at 90% af RGB-hatere bunder i lommesmerter ;)
Avatar billede bdf Mester
28. januar 2017 - 20:55 #1
Og dit spørgsmål er?
Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 21:05 #2
Mine spørgsmål er:

1: Har I nogle forslag til hvad der kan gøre den endnu federe? Hvis RGB-temaet skal holdes.

2: Ville I have gjort noget anderledes?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2017 - 22:32 #3
For det første, så da et 1080 i stedet for et forkølet 1070, når du bygger en gamerspand til så mange penge.
Og en AX850i i stedet for CX750m'eren.

Kunne sikkert tweake andre ting, men det var de mest indlysende lige nu. ;-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2017 - 22:42 #4
...måske noget M2 i stedet for SSD så der kom noget fart på, og et ordentligt sæt KB/mus (Corsair Strafe Silent RGB, SteelSeries el.lign.).
Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 22:43 #5
1080 kan godt blive en dyr fornøjelse hvis man vil SLI´e. 4 stk 1080 ~ 24.000 kr...

Og ja jeg bytter nok PSU´en på et tidspunkt. Men egentlig tror jeg faktisk den ville kunne køre på 500 hvis ikke man oc´er. SÅ er AX850 ikke lidt overkill?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2017 - 22:49 #6
Der er lige et par ting i det gas, du lukker ud der:

Du blamerer dig først med, hvor meget du har spildt på en middelmådigt sammensat gamerspand. Hensigten er fin, men det er dælme nogle uheldige valg, du har truffet, hvad du også kommer til at mærke, hvis du holder ydelsen op mod hvad du kunne have fået, hvis du havde tænkt dig om inden du rev kortet igennem.

Det redder bestemt ikke noget, at du så vrøvler om 4 kort i SLI, hvis du fra starten har valgt en PSU på 750W. Havde du planer om 4 gange 1070 i SLI, var du startet HELT anderledes ud - men held og lykke! :-D
Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 23:09 #7
Nu har jeg jo lagt en hel del vægt på æstetikken. Men udover 1080 og en stærkere PSU til oc, hvad vil du så foreslå? Alle ved at 1080 har en dårlig value/performance ratio. Hvilket i7 også har. Derfor har jeg bevidst fravalgt disse. Og ja, æstetik har også en ekstremt dårlig value/ performance ratio, men det er som sagt helt bevidst at jeg er gået efter æstetikken.

Jeg overvejede m2, men det er endnu ikke så udbredt. Man ved ikke rigtigt om man løber ind i uforudsete problemer. Lidt ligesom at købe en mac med kun thunderbolt-porte. Jeg kan jo altid sætte en m2 i hvis det bliver presserende.

Jeg kommer ikke til at køre SLI. 24.000 kr for 15% højere fps er lige lidt mere end jeg vil strække mig. Så hellere skifte 1070´eren ud med 1080.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2017 - 23:18 #8
Vrøvl med M2-storage, det er udbredt i en grad at det er her det rykker. De 250GB på SSD'en vil du også lynhurtigt finde ud af er for lidt. Min. 1TB i dag, og gerne i SSD.

Jeg siger jo netop til dig, at det ville have givet mening at starte ud med et enkelt 1080 i stedet for 1070'eren... Det giver til gengæld ikke rigtigt mening, din snak om SLI, men måske jeg overser noget?!?

Nås vi snakker gaming, virker det heller ikke gennemført at spare på dit eget interface til spillene: Keyboard og mus.

Bevares, trods alt DVD-RW, men når man nu leger lidt med tingene, var det måske meget rart at have haft muligheden for at se BluRay fra starten.

Glem alt om OC, når du ikke går mere op i hardwaren, end du gør. Så risikerer du at gøre mere skade, end de minimale gevinster, du kan hente på det.

Glem hellere prisen, nyd synet af dit RGB-hejs og få gang i de spil, du har købt ind til at kunne trække her og nu.
Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 23:26 #9
Tak for indputtene.

Jeg har dog allerede en PS4, en stand-alone bluray-afspiller, en bærbar og min gamle PC´er (1,5 år gammel), der kan køre bluray. Så jeg ved ikke helt om jeg har brug for en femte bluray-afspiller.

Code, 7600k og 1070 skulle da være udmærkede til oc? RAM´en vil nok blive et problem. men den må så udskiftes når/ hvis det er.
Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 23:28 #10
Og ja... Køleren skal nok også skiftes. Men jeg vil nok til at lege lidt med rigtig vandkøling. Med pumpe, beholder osv. Det er også mhp dét at jeg har købt det oversized Obsidian. Og så ryger RGB-temaet lidt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2017 - 23:30 #11
Til sammenligning kan vi se på denne fine nye Kaby Lake Core i5 mod min gamle Haswell Core i7 - på bechmark kan jeg mangle 3%(!).
IRL kan svinge begge veje, men er applikationen flertrådet, vil den trække fra alligevel, da der jo her netop er 8 tråde at trække på.

MB, CPU & RAM handler om marginaler, følelser og religion - det er ikke her, man mærker forskellene.
Avatar billede Carnac Forsker
28. januar 2017 - 23:42 #12
Den Haswell har så også kostet kassen dengang, hvis du købte den fra ny lige da den kom frem :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2017 - 23:48 #13
Jamen det koster da at lege, men man kan jo så vælge sine komponenter med mere eller mindre omhu og ende op med et system, der er bedre end summen af de enkelte komponenter.
Avatar billede BacceDK Juniormester
29. januar 2017 - 11:46 #14
nu er jeg ikke selv hardcore gamer på PC... foretrækker mest min PS4 men lige netop en M2-storage... den er så meget hurtigere... så din SSD vil helt klart fungere som en unødig flaskehals... også når du ikke spiller, men blot bruger din computer generelt...

Din PSU er vel egentlig overkill, da du kunne have nøjes med en 550, og om grafik kortet er det rigtige er vel op til hvilke spil du vil lege med...

Jeg går selv og leger med at bygge en gamer spand, men jeg vil dog nøjes med et 1060 kort... jeg skal dog heller ikke spille FPS spil på computeren... det foregår 100% på PS4...
Avatar billede Carnac Forsker
29. januar 2017 - 15:01 #15
Nu ved jeg ikke hvad dit budget er på, men ellers er her lidt inspiration til et godt 1060-gamer build: https://www.aria.co.uk/WishList/y3c7L38RZ8W-00y3IOoJ5w

Klarer de fleste spil med fps 60+, på nær de allermest krævende.

Er det for dyrt, kan du gå efter
CPU: Intel Core i3-6100 3.7GHz Dual-Core Processor
Motherboard: H110M Gaming Micro ATX LGA1151
RAM: 8GB
Grafikkort: GTX 1050 Ti eller RX 470
PSU ~ 500W

Men ellers held og lykke med dit 1060 build :)
Avatar billede BacceDK Juniormester
29. januar 2017 - 15:48 #16
#15>> tænker den var til mig ???
i så fald, ser det nu meget ud som det jeg tænker... dog flere ram og en I5 7600K cpu, men ellers noget i den stil... mit budget er som prisen nu bliver, det er ik den der bestemmer... vil bare personligt ikke købe et grafik kort til meget stor pris hvis jeg aldrig kommer til at bruge det... og så godt nok uden al det LED halløj... jeg er en gammel mand, så skal ikke vise dyret frem... kun bruge den...

Alfa omega hos mig er at jeg ikke vil vente på en computer....