Avatar billede FuLa Praktikant
02. februar 2017 - 11:32 Der er 5 kommentarer

Isolere dubletværdier i nyt ark

Jeg leder med lys og lygte efter en formel eller lignende, der kan hjælpe med at isolere dubletværdier til et andet område eller nyt ark i excel.
Det kan eksempelvis være i forbindelse med at jeg arbejder i et ark, hvor samme adresse står tre gange i kolonne D. Her vil jeg beholde den ene adresse og flytte de to andre til et andet område eller til nyt ark.
Kan det lade sig gøre?

Fjern dubletter er ikke en løsning, ligesom "markere dubletværdier" med farve heller ikke er.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. februar 2017 - 12:36 #1
Prøv med denne makro:

Sub Flyt()
y = 1
lastrow = Cells(65356, 4).End(xlUp).Row
For x = lastrow To 1 Step -1
If WorksheetFunction.CountIf(Range(Cells(x, 4), Cells(2, 4)), Cells(x, 4)) > 1 Then
Rows(x).Copy Destination:=Worksheets("Sheet2").Cells(y, 1)
Rows(x).Delete
y = y + 1
End If
Next
End Sub
Avatar billede FuLa Praktikant
02. februar 2017 - 13:47 #2
Jeg skal indrømme, jeg er ikke så stærk i makroer. Den melder fejl på denne. Er der noget af teksten i dit forslag, jeg skal tilpasse til mit eget ark?
Avatar billede jens48 Ekspert
02. februar 2017 - 13:52 #3
Ja, i linje 6 skal du rette arknavnet til. Jeg har brugt "Sheet2".
Avatar billede FuLa Praktikant
02. februar 2017 - 15:28 #4
Det ser ud til at virke. :-)
Dog havde jeg overset, at det også kan ske, at eksempelvis en adresse kan sprede sig over flere celler. Eks. C1= Andebyvej, C2=2, C3=B, C4=2000, C5=Andeby

Vil makroen tage højde for det?
Avatar billede jens48 Ekspert
02. februar 2017 - 15:49 #5
Nej, hvis adressen står i flere linjer går der fuldstændig koks i det.
I øvrigt tester makroen i kolonne D og ikke i C
Makroen tæller om en celleværdi forekommer flere gange. Hvis ja, bliver hele linjen flyttet. Og hvis en adresse er Rævegade i Andeby og en anden Gåsestien i Andeby, vil den finde Andeby 2 gange og flytte den ene af dem. Og det var vel ikke meningen?