02. februar 2017 - 14:09 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Skal ram være af samme mærke?

Har lige et lille spørgsmål ift. at sætte flere ram i sin computer.

Da jeg byggede min computer satte jeg 2x4gb ram i, den ene er nu "brændt sammen" og jeg vil derfor gerne sætte en ny minimum 4gb ram i.
Mit spørgsmål går på om det skal være fra det samme mærke som de gamle? - og kan jeg godt sætte fx 8gb i, så jeg kommer på 12gb sammenlagt?

Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2017 - 14:20 #1
Det afhænger af dit bundkort, men generelt kan du godt blande.
Udfordringerne kan så blive, at kortet ikke ser fuld kapacitet i det største modul og/eller hastigheden falder til højeste fællesnævner.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. februar 2017 - 14:21 #2
Uden navn og model på dine nuværende ram, vil mit svar være nej.
Så længe ram er supporteret af dit bundkort, så burde du være good to go.
Der kan jo være forskellige i hastigheder på ram, men sætter man 2 forskellige sammen, så kører de bare på laveste fællesnævner.
Så find nogle der er i specs minder om dem du har, så er du klar til at køre videre. :)
Avatar billede hemberg Forsker
02. februar 2017 - 14:25 #3
Hmm ram er en spidsfindig ting. Nogle bundkort er mere vanskelige end andre. Men her er et par guidelines:

1) Hvis du har 4 ram porte i dit bundkort er de (Med mindre den er tudsegammel) parret til dual channel (2 porte ad gangen, ofte farvet ens). Eller hvis nyt quard channel (4 porte ad gangen). De kan fungere enkeltvis, men så opnår men ikke den højere hastighed det giver at køre med dual/qaud channel ram. Så (hvis dine porte på bundkortet har to gang to porte i forskellige farver) bør du bruge dual channel ram. OG sørge for de kommer i de rigtige porte.
2) En anden "fælde" er ECC Og NON-ECC ( Ikke partitioneret). ECC er til brug for server ram. De fleste almindelige bundkort understøtter ikke ECC ram (selv om de ofte er billigere - på det brugte marked). Du skal have fat i None-ECC ram.
3) Hastighed - I de fleste tilfælde er ram bagud kompatible. Dvs. selv hurtige ram kan køre ved langsommere hastighed. Så her er der ikke nogle problemer.
4) Model/Genaration. Der findes mange generationer af ram ( DDR3 DDR4 m.fl). De kan IKKE parres på tværs. Har du DDR3 ram i maskinen er det sådan nogle du skal bruge ved evt. udvidelser.
5) Dit egentlige spørgsmål. Ram kan parres på tværs af fabrikater og størrelse (hvis bundkortet tillader det). Du kan i teorien sagtens kører med en 4 GB klods og én 8 GB klods. Jeg vil dog til hver en tid anbefale at købe to nye ramklodser. Da du så er sikker på funktionaliteten. OG du får glæde af evt. Dualchannel effekten.
02. februar 2017 - 14:31 #4
Så i teorien kan jeg lige så godt smide de 4gb ram jeg har ud (selvom de virker), hvis jeg gerne vil op på 8 eller 12gb?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2017 - 14:37 #5
Nej, som jeg skriver i #1 (og #3 vel også nederst), er det ikke umuligt, at du kan blande - det afhænger bare i første omgang af dit bundkort.
Så har du mulighed for at låne et passende modul (altså samme "familie") som det overlevende, ville jeg starte der. Kan du ikke det, vil den sikre vej være at købe et nyt par.
Avatar billede hemberg Forsker
02. februar 2017 - 14:42 #6
Det ville jeg helt sikker anbefale. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor nyt dit udstyr er. Men ddr2 2x4 GB (dualchannel) koster lige omkring 450 Kr. Og så har du to sprit nye. Men du kan også kombinere din ene 4 gb klods med noget andet. Der kan du få en 8 GB klods (singlechannel) til samme pris. Men så får du ikke den samme hastighed som ved dualchannel. De fleste dualchannel ram kan godt køre som singlechannel. Det er den anden vej der er problemet.
02. februar 2017 - 15:14 #7
Min computer er fra 2013. Jeg har følgende:
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 2x4GB (hvor den ene af dem ikke virker)
Bundkort: ASUS P8Z77-V LX, S-1155

jeg er nu med på at man godt kan blande, men at jeg nok får det bedste resultat med nye :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. februar 2017 - 15:24 #8
Kommer jo også an på dit behov.
Skal computeren "bare" bruges til at surfe lidt internet, åbne et par mails osv.
Så tror jeg ikke manglende dual channel eller quad channel support vil være et issue.
Avatar billede posten Ekspert
02. februar 2017 - 15:45 #9
4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2400(O.C.)/2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

som du kan se kan du godt gå højre op i ram da bundkortet magter 32gb
så det er kun tegnebogen der kan sige stop
Avatar billede milter Ekspert
02. februar 2017 - 19:14 #10
Hvordan ved du, at den ene blok ikke virker? Har du prøvet at tage dem begge ud og derefter sætte dem i igen?

Hvornår og hvordan begyndte den ene blok at fejle?