Avatar billede hac Praktikant
04. februar 2017 - 16:44 Der er 7 kommentarer

Reparationspenselsværktøjet i Photoshop CC2017

Hej, jeg er ny i dette forum. Jeg fik skrevet dette spørgsmål under et andet punkt, men det går nok tabt, så jeg skriver også lige mit spørgsmål her.

Mit problem er, at følgende ikke virker. Jeg gør følgende:
- vælger reparationspenselværktøjet i værktøjslinjen
- indstiller penslen til den ønskede størrelse, fx 20 px
- trykker på det punkt jeg ønsker at kopiere fra (et stykke af mit ansigt)
- holder alt-tasten nede samtidig med jeg klikker med venstremusetast.

Ifølge følgende video: https://www.youtube.com/watch?v=N1wigNS4v9I fra Nem Programmering (i øvrigt en super god videorække om Photoshop), så skulle jeg nu være klar til at kopiere det markerede over på et andet sted på mit ansigt. Man skulle kunne se, at det markerede flytter med i penslen, og så skulle jeg blot højreklikke der, hvor jeg ønsker det markerede indsat. Men det fungerer ikke.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. februar 2017 - 17:17 #1
Brug Stempelkloningsværktøjet. Det giver den virkning, du beskriver.

Reparationspenselværktøjet henter selv informationer fra de omkringliggende områder.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. februar 2017 - 17:23 #2
Stempelkloningsværktøjet indsætter med venstreklik.
(Min Photoshop er en ældre udgave).
Avatar billede hac Praktikant
04. februar 2017 - 17:23 #3
Tak for dit hurtige svar, Finn. Jeg vil prøve stempelværktøjet.

Men kan du se, hvad jeg gør galt med reparationspenselværktøjet.
Når jeg trykker alt-knappen så får jeg det særlige tegn frem (rund ring, med en brun plet i midten), men når jeg så trykker på venstre musetast sker ingenting.

Skal jeg holde alt og venstre museknap ned samtidig (jeg har faktisk prøvet alle kombinationer, men intet virker.)
Avatar billede poko1 Ekspert
04. februar 2017 - 18:24 #4
Mit svar til dig i den anden tråd!
Du skal kun bruge Alt Hvor du vil klone et sted til Reparation.
https://billedeupload.dk/images/YLqpu.png
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. februar 2017 - 18:59 #5
I min version CS5 virker Reparationspenslen på samme måde som Stempelværktøjet  - men med indblanding af informationer fra området omkring reparationsstedet.
ALT + venstreklik for at kopiere, venstreklik for at sætte ind.

Pletreparationspenslen derimod henter alle sine informationer fra området omkring reparationsstedet. Kun venstreklik.

De nyere Photoshop versioner har sikkert flere muligheder og indstillinger, som jeg ikke kender.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. februar 2017 - 19:02 #6
#4
Fik ikke opdateret.
Avatar billede hac Praktikant
04. februar 2017 - 21:17 #7
Tak for hjælpen. Jeg har prøvet stempelværktøjet, og det virker fint.

Vedr. reparationspenselværktøjet tror jeg, at man skal fjerne alt-tasten, før man stopper med at venstreklikke, - men jeg er ikke helt sikkert. Jeg synes ikke helt, det virker som, det er vist på videoen.