16. februar 2017 - 18:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gendannet min PC MEN!!!

Yes.. går lige til sagen;
Sad og spillede et spil på min bærbar (Acer, Aspire V) ooog computeren begyndte at larma voldsomt! Gik der ikke så lang tid også  begyndte den at hakke helt vildt - fair nok, den skal nok bare have en pause - den ville ikke slukke,  så kvalte den helt på sluk-knappen... Næste dag åbnede jeg den op og den var 5 min om at starte om - det  var som om hele styresystemet bare var brændt helt sammen..

Nu - har jeg gendannet computeren til fabriks"ny" - den føles stadig lidt langsom og sløv selvom jeg har slettet ALT..

Mit spørgsmål er så - er det virus eller er den brændt sammen? - Ny computer eller kan den reddes?

Venlig hilsen jesper
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2017 - 18:53 #1
Du skriver "larme voldsomt". Kan du beskrive lidt nærmere hvad det var for en lyd?
Det lyder i hvert fald ikke som om din computer er helt rask.
Avatar billede eurositi Ekspert
16. februar 2017 - 19:06 #2
Når du har gendannet til fabriksindstillingerne er der to ting, du skal være obs på ift. hastighed:
- Installerer Windows stadig systemopdateringer i baggrunden?
- Har du fjernet alt det medfølgende antivirus trialware og andet skrammel, som ofte medfølger?

Hvis du igen oplever, at maskinen larmer, når du spiller spillet, skal du kigge på hardwaren. Måske har CPU-blæseren problemer med at holde temperaturen i kabinettet nede? En bærbar får det hurtigt for varmt, fordi kabinettet er meget mere kompakt end i en stationær.
Prøv at køre dette hardware-overvågningsprogram:
http://openhardwaremonitor.org/

Hvis temperaturen er oppe over 70-75 grader, er det noget skidt, for så risikerer du at futte dit grafikkort af. Undersøg, om der er opdateringer til grafikkortet og din øvrige hardware. Acer har sikkert en support-portal på deres hjemmeside. Det kan være vigtigt at gøre i hvert fald en gang eller to om året.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2017 - 19:24 #3
Et andet overvågningsprogram der også er rigtig godt er Speccy fra Piriform.
Jeg kom selv til at tænke på blæseren.

Linket til Speccy:

https://www.piriform.com/speccy
16. februar 2017 - 19:47 #4
ErikHg svar 1: Som du nævner i dit andet svar - så er det blæseren, og det larmede MEGET mere end hvad den normalt gør når min computer kommer under "lidt" pres.

eurositi svar 1: Systemopdateringerne burde være færdige. Computeren har genstartet flere gange. og har været manuelt inde og tjekke om der var flere opdateringer(og det er der ikke).
Jeg er lidt usikker hvad jeg kan fjerne af de der er blevet installeret som standard - har du nogle navne på de overflødige programmer jeg kan fjerne?
Jeg har primitivt stablet min bærbar op på at par overstregningstusser, så der er en lille skrå vinkel på  computeren så den kan få lidt luft.

Jeg kører et tjek på computeren når jeg når igen prøver spillet.
Tjekker opdateringer på Acer's hjemmeside omkring grafik-kortet

Tak for svar indtil videre begge to - vender tilbage senere i aften med de resultater jeg nu får.
Avatar billede eurositi Ekspert
16. februar 2017 - 20:11 #5
Norton Antivirus, Avast, Bullguard eller noget helt fjerde medfølger ofte i prøveversioner. De fungerer selvfølgelig, som de skal, hvis du gerne vil abonnere på dem, men uanset hvad så æder mange af disse aktive antivirusprogrammer enormt mange systemressourcer, fordi de scanner både lager og hukommelse i tide og utide.

Du kan også kigge efter løsningsmuligheder i denne tråd, som kun er få dage gammel:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1015637

Jeg linker også dér til en metode, som kan standse processer enkeltvis. Værktøjet Taskkill er allerede indbygget i Windows: http://tweaks.com/windows/39559/kill-processes-from-command-prompt/
- Men til at starte med kan du jo trykke Ctrl+Alt+Del for at se, hvilke processer som suger mest CPU-kraft her og nu.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. februar 2017 - 20:13 #6
Måske sidder der også en del støv i den bærbære. Dette støv kan virke som en slags dyne så varmen ikke kan komme væk. De er nemmere med en stationær pc, for den er meget mere åben og dermed tilgængelig, og kan pustes ren med trykluft naturligvis med en vis forsigtighed, Denne trykluft kan købes på spraydåse, eller hvis man har en kompressor kan den anvendes  Det er straks vanskeligere med en bærbar, da den er meget mere kompakt. I hvert fald er varme ikke helsekost for elektronikken.
Avatar billede eurositi Ekspert
16. februar 2017 - 20:24 #7
Tippet med støvfjernelse bakker jeg op om. Det er meget ofte problemet i bærbare.
Hvis der ligefrem sidder synligt støv i luftfilteret. Det kan være fristende bare at tage støvsugeren, men det er altså risikabelt. Du skal være ekstremt forsigtig. Du risikerer at beskadige følsomme dele, f.eks. vingerne på blæseren. Desuden er der risiko for, at statisk elektricitet påvirker de små strømkredsløb.
16. februar 2017 - 21:08 #8
Men hvilket virus program skal jeg så have eller hvad har i af erfaringer? Har altid selv kørt AVG..

eurositi: Har læst tråden igennem.

Der kører ikke nogle antivirus-programmer der tager noget af CPU'en.

Nogle råd til fjernelse af støv? For må nok være ærlig og sige at jeg har sat støvsugeren op til hullerne der er rundt omkring på sådan en bærbar .. Det er bare meget længe siden.

Bærbaren er ved at være en 3 år (cirka).
16. februar 2017 - 21:10 #9
Jo der er et program der hedder : "Antimalware service ececutable" det er en del af Windows Defender noget jeg skal pille ved eller?
16. februar 2017 - 21:12 #10
executable*
Avatar billede eurositi Ekspert
16. februar 2017 - 21:28 #11
Der er næsten ikke nogen risiko for at ødelægge noget ved at suge udefra med støvsugeren, så det vil jeg ikke være betænkelig ved. Hvis du har mod på at åbne PC'en, for at se hvor meget skidt, der gemmer sig derinde, skal du prøve at finde en YouTube-video, der viser, hvordan dit mærke/model åbnes og samles igen.

Prøv at deaktivere Antimalware Service Executable (eller slet og ret Windows Defender) midlertidigt for at se, om det hjælper på ydeevnen. Som det fremgår her, er der i hvert fald nogen, som har haft gavn af netop dette:
https://answers.microsoft.com/en-us/protect/forum/protect_defender-protect_scanning/can-one-prevent-antimalware-executable-to-start/14d43f26-c682-4b3d-80b6-59ae754b8649
16. februar 2017 - 22:05 #12
Tak for svarene - det hjalp, den virker som normal  igen!