Avatar billede Sutsko Juniormester
19. februar 2017 - 19:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bredbånd nord / routere.

Hej jeg har hjulpet min far med at lave lidt trådløst hjemme hos ham.

Nu når vi tilslutter alting i fiberboksen og i den router som følger med tilgin så virker alting som det skal.

fjerner vi den der tilgin router og erstatter den med en helt anden router som har bedre wifi antenner osv. så virker internettet men TV boksene virker ikke.
og det er pisse iriterrende, jeg har ringet til bredbånd nord for at høre om der sidder en form for blokade i deres router eller noget som gør at man ikke kan udskifte routeren og det siger de nej til.

hvert fjernsyn har sin egen boks som er tilsluttet med et internet kabel og hdmi.

Nogle som kan forklare mig hvad det kan være?

Min far vil så gerne skifte den tilgin router ud da den ikke er ret god med wifi i det kæmpe hus de har. og han har ikke lyst til at investere i flere trådløse stumper fra waoo.
Avatar billede INK Ekspert
20. februar 2017 - 08:57 #1
Du kan overveje at beholde leverandørens router, så tingene virker. Derefter tilslutter du din nye trådløse router, men med DHCP serveren slået fra i indstillinger. Så har du opnået det du ville. Kan man samtidig slå det trådløse fra i leverandørens router (har den trådløs?) er det nok bedst. Hvis din fiberboks sidder i den ene ende af huset, kan du med fordel anbringe den nye trådløse i midten af forbrugsområderne for trådløse "dimser".
Avatar billede INK Ekspert
20. februar 2017 - 09:01 #2
Den nye wifi router bør selvfølgelig forbindes med kabel til fiberrouteren ;-)
Hvis det som du skriver er et kæmpe hus, kan man også beholde begge wifi netværk.
Avatar billede Sutsko Juniormester
20. februar 2017 - 09:14 #3
Problemet er jo hvis jeg udskifter den router som jeg har fået med mit internet så kan jeg ikke se tv. Men begge routere kan give trådløst internet og de overlapper hinanden eller modarbejder hinanden da signalet forsvinder hele tiden og kommer igen.

Men det du siger at man kan slå DHCP fra den ene router burde det så virke ?
Avatar billede INK Ekspert
20. februar 2017 - 09:36 #4
Du kan jo ændre sendekanalerne, så de 2 wifi sendere ligger langt fra hinanden.
Ja, DHCP skal slåes fra på din egen router.
Jeg ville ikke i første omgang slå DHCP fra på fiberrouteren, da jeg ikke ved hvilken indflydelse det evt. måtte have på de øvrige funktioner.
Avatar billede Sutsko Juniormester
20. februar 2017 - 10:00 #5
Ja det er i orden :)
Men pointen i at slå dchp fra i routeren fra fiber boksen er at den anden router er meget stærkere i wifi'en det netop det jeg gerne vil.
Avatar billede Sutsko Juniormester
20. februar 2017 - 10:05 #6
Forstå mig ret hvis jeg kan slå dchp hvilket er wifi forbindelsen på den router fra som kommer fra fiber boksen og så kan køre et internet kabel videre i den anden router som kan give en god wifi forbindelse så burde det virke ? Så er der heller ikke 2 x 2.4ghz og 2 x 5 GHz forbindelse men kun 1 som er den det burde være
Avatar billede INK Ekspert
20. februar 2017 - 12:11 #7
DHCP serveren har intet at gøre med wifi styrken.
Brug DHCP i fiberrouteren og slå det fra i din egen.
Du kan slå wifi fra i fiberrouteren eller lade den dække den ene ende af huset.
Den nye router tilsluttes med et netværkskabel til én af de 4 porte ikke wan-porten.
Dine trådløse enheder kobler automatisk på det stærkeste signal fra den ene eller anden router. Det er kun første gang du skal indtaste wifikoden.
Avatar billede Sutsko Juniormester
20. februar 2017 - 12:23 #8
Tak jeg vil prøve mig frem :)
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
03. marts 2017 - 13:37 #9
Hvorfor ikke have begge tilsluttet, men slå wifi fra i udbyderens udstyr?