24. februar 2017 - 21:32 Der er 14 kommentarer

Adm. password til WIN 7.1

HEj,

En af mine venner kom meget glad ind forbi  mig med sin nye PC. Strålende over hele hovedet fortalte han at han havde fået den.  En ældre HP Presario CQ57 (som faktisk er en COMPAQ).....  Han ville demonstrere den.

Vi fik liv i dyret, men hans "glade" giver havde ikke givet ham administrator pass-wordet med, så vi måtte køre maskine som klient.

Og så spurgte han:

Kan du resette dette adm. password - eller ændre det til noget jeg kender ?

Jeg kan ikke - er der nogle blandt Ekspertens brugere, der kan:

Vise os hvordadn vi

1):  Gør dette pass-word læseligt , eller
2:)  Hvordan vi kan skifte det til noget vi vælger ?

Kristian
Avatar billede RogerWilco Seniormester
25. februar 2017 - 07:14 #2
Først og fremmest;
Hvis jeg skulle forære en pc væk, ville jeg nulstille den, så modtageren ikke får en pc med mine dokumenter/indstillinger.
Hvis jeg skulle få foræret en pc, ville jeg med det samme nulstille den, så jeg ikke risikerer at stå med en pc med alt muligt skod på (læs virus osv).

Hvis der ikke er installeret noget specielt på pc'en, som modtageren gerne vil bruge, bør der laves en "factory default", så den starter op akkurat som da den blev taget i brug første gang, og hvor man så selv kan definere brugere/passwords:
http://support.hp.com/us-en/product/Compaq-Presario-CQ57-Notebook-PC-series/5091489/model/5111956/document/c01867418/

Hvis dette ikke virker, så ville jeg reinstallere den med en frisk Windows (eller hvad man nu lyster).
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2017 - 08:59 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. februar 2017 - 10:22 #4
Jeg ville også nulstille en pc, før jeg forærede den væk, og som modtager sandelig også ny-installere styresystemet.
Avatar billede Mikael Ekspert
25. februar 2017 - 10:50 #5
Enig.. Jeg har hverken lyst til at modtage/sælge en brugt computer, med MÅSKE tvivlsomt indhold.. Hverken synligt eller evt. kun synligt for superbrugere.

En overskrivning eller en nyinstalleret NY HD, er for mig et must.

Jeg tvivler på at en evt. "gendannelses som da den var ny" virkerlig sletter ubehageligt indhold på harddisken ???

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013619
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. februar 2017 - 11:11 #6
Nej hvis der virkelig er folk med skumle hensigter, så hellere være på den sikre side.
Jeg har selv lige købt en "brugt" ny bærbar med Windows 7. Denne maskine købte jeg privat. Jeg købte et nyt batteri, da jeg på forhånd havde fået at vide det gamle var dødt. Derefter købte jeg en helt ny SSD i stedet for den HDD er sag i, samt to RAM-blokke á 8 GB, så maskinen nu har 16 GB RAM. Derved er der intet at bekymre sig om vedr. evt. virus.
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. februar 2017 - 12:08 #7
Ad #1
Det virker lidt som en unødigt omstændelig måde at gøre tingene på, da spørger jo skriver, at maskinen kan køres som "klient".
Det nemmeste er jo så derfor, at starte en Command prompt med administratorrettigheder, og så eller gøre som i videoens sidste del.
Altså fra prompten skrive "Net user administrator "ny kode" + enter.
Herefter vil koden være skiftet.
Ellers enig i resten.
/ptj_11
25. februar 2017 - 14:56 #8
HEJ,

Indledningsvis til flere deltagere i spørgsmålet:

Kilden hvorfra PC'en kommer fra er 100 % stabil (offentlig myndighed) og ville aldrig levere en PC med Virus eller dodgy-materiale. Var det en privat leveret maskine var sagen en anden. Maskinen skulle afskrives (læs:  destrueres) men den som skulle gøre det var ven med min ven ---- , og min ven manglede en PC.

Det jeg vil gøre når (læs: hvis) jeg kommer ind som ADM er at fjerne det meste (bortset fra selve Win  og driverene (jeg har ingen aktiv WIn 7 boot disk) ), og geninstallere diverse programmer .

Men bortset fra det, så kan jeg ikke få adgang til  adm-passwordet uanset de gode råd givet (#2).  Jeg kan hente de fleste WIN-7 drivere fra HP's hjemmeside, men hva f*** hjælper det, når jeg ikke har Win 7 kørende !!!!  (Lidt ulogisk for mit vedkommende !) PC'en er sat til maximal sikkerhed, så for at installere må jeg have adm-password --  og så er cirklen kørende ...

Jeg har en XP instal. dvd  (sp 2), men drivere hos HP til XP - NIXEN-biksen.  Og jeg er ikke sikker på om jeg kan anvende Win-7 drivere på en XP ...

Så lige nu er jeg havnet i en dead-end street, og må tænke kreativt.

Kristian

PS: Den har en RECOVERY disk (D) men den får jeg ikke umiddlebart adgang til og jeg har heller ikke en produkt ID....
Avatar billede Mikael Ekspert
25. februar 2017 - 15:24 #9
Når du ved hvilken win maskinen er leveret med.. Fx. Win 7.. Og du ikke kan se hvilken aktiverenkode ( i bunden ).. Så KAN du sagtens alligevel hente en tilsvarende Win på nettet. Og derefter få aktiveringen godkendt hos microsoft. Måske ikke online, men så ved at aktivere via deres "telefonsvare".. Det har jeg gjort mange gange. Og uden problemer.

Og ja.. Du mister klart præinstalleret programmer.. Men har så også en ren Win version.

Pt. så er det svært at få update til fx. win 7.. Men se min nedenstående tråd med link..  Det virker.

Er der først gang i microsoft update, så kommer langt de fleste drivere før eller siden.. Bare vælg at update ALT..
Avatar billede Mikael Ekspert
25. februar 2017 - 15:25 #10
Avatar billede RogerWilco Seniormester
25. februar 2017 - 16:07 #11
Windows 7 DVD kan du hente via link i #3, hvis det er det, du mener med boot disk.

Til nulstilling af password har jeg altid med success brugt tip 3 i #1.
Bemærk, hvis pc'en er fra offentlig myndighed (eller et firma), kan der være brugt BitLocker, og så kan den ikke nulstilles uden man har en nøgle til at låse C-drevet op.

Desuden, hvis det er en Windows 7 Enterprise, kan der også være brugt KMS til at validere licensen, og så udløber den altså på et tidspunkt.

Bedste tip er derfor at installere forfra.
Aktivering kan ske som nævnt i #9, men der findes også scripts der lovligt aktiverer Windows via SLIC-filer.

Det skal sæføli' også lige nævnes, at det i det offentlige ikke er tilladt at overdrage brugt udstyr på den måde, samt at licensen til f.eks. Officepakken heller ikke overdrages, men det ved I vel godt.  (:
26. februar 2017 - 12:45 #12
HEJ,

Problemet løst.

Opdagede at der på bagsiden af PC'en sidder en ORG. Windows Label med en produkt ID.  Havde ikke skænket det en tanke... (og dem som fniser stille i baggrunden og tænker stortåbe (tanker er jo toldfrie - endnu)  kan jeg kun give ret - så spar mig for yderligere kommentarer desangående !)

Downloadede så en Kopi af Win 7 (Tak til #3), "kørte" over på en USB-dongel og satte den i maskinen, "resatte" maskinen til boot på USB-dongel og da tiden kom indtastede Produkt-ID'en.  Maskinen er REN som nyfalden sne med en OFFICe.pakke (se videre nedenfor).

Omkring det juridiske, som  blev nævnt i #11 skal siges, at dette er en nødløsning (bruger skal rejse nordpå i job-sammenhænge) og har derfor ikke tid til at købe ny maskine. Og omkring WORD/OFFICE har han sin egen officielt indkøbte CD med autorisetret Produkt ID. Og for at komplettere . Hans gamle PC brød ned, så han har stadig kun EEEN word kørende.  Og den nye WIN-7 er downloaded fra MS egne sider...

Han HAR GARANTERET overfor mig at han vil tage hånd om disse problemer ASAP.

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2017 - 13:37 #13
Velbekomme og tillykke med dit "rene" system :-)
26. februar 2017 - 16:01 #14
HEJ,

"REN" tak tilbage ... (hehe)

KR