Avatar billede Xs_Razr Seniormester
27. februar 2017 - 10:42 Der er 7 kommentarer

Løsning til studie/kontorbrug?

Hej CW,

Står i den situation, at jeg bor i en separat bygninger, hvor der ikke er trukket nogen former for internet. Havde en lille dialog i gang med kammerat om, at man kunne trække en fast forbindelse over fra hovedhuset, grave nogle rør og så montere nogle Cat 6 stik i vægen - derefter acces point og så skulle den være der, men eftersom jeg må indrømme, at jeg ikke har den største erfaring med den slags, og at margin for fejl nok er lidt for høj, kom jeg til at tænke over, om det måske kunne være en mulighed med noget trådløst i stedet, som kører over mobilnetværket?

Jeg skal primært bruge noget netværk til nogle studie- og arbejdsrelaterede opgaver. Dvs. en del brug af internetbrowsing, spotify, generel internetadgang.

Spørgsmålet er så, om det er muligt, at opnå en god forbindelse på en trådløs løsning, uden at blive ruineret?

Vil gerne høre hvad i har af meninger - så kom endelig med jeres feedback.

Tak på forhånd!
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. februar 2017 - 10:50 #1
Kører det på sammen elnet, skulle du kunne bruge sådan en her:

https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/netvaerksudstyr/netvaerk-over-220v
Avatar billede INK Ekspert
27. februar 2017 - 11:41 #2
Enig i #1. Det er en god løsning, hvis man allerede har en internetforbindelse med stor kapacitet.
Flere selskaber kan tilbyde mobildataløsning med en lille router og 5 eller 10 GB/måned. Hvis du streamer musik og film, vil du dog nemt opbruge din kvote. Opdatering af Windows og programmer sluger også en del.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
27. februar 2017 - 14:28 #3
Jeg siger mange tak for jeres tilbagemeldinger her. Altså al strøm fra den bygning jeg sidder i, er koblet på samme elnet, så det kunne jo godt lyde til, at være en god løsning. Har dog aldrig hørt eller set denne form for løsning før. Ifht. hastighed og kvalitet af forbindelsen, hvad har i da at sige til det? Er meget interesseret, og virker umiddelbart som den løsning jeg skal bruge.
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. februar 2017 - 14:41 #4
Har haft en derhjemme og den fungerede perfekt. Nu er det en del år siden, så kunne forestille mig at de er blevet endnu bedre.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
28. februar 2017 - 06:55 #5
Tog fluks i Labtech Data i går, og købte TP-Link AVI1200 Powerline's starter kit, men måtte desværre konkludere, at bygningen jeg sidder i ikke befinder sig på samme el-net, som jeg ellers havde fået af vide... Øv øv øv!

Jeg ved ikke om en alternativ løsning kunne være en kraftig extender? Ved ikke om man kan få noget, som er godt nok... ellers er der ikke så meget andet for - tænker jeg - end at kontakte YouSee, og høre hvad de skal have for, at sende en tekniker ud og grave kabler ned. Ellers hedder det mobilt bredbånd, og det er jeg heller ikke specielt stemt af - også jf. hvad @ink udtaler sig om på området.
Avatar billede INK Ekspert
28. februar 2017 - 07:04 #6
Hvor stor er afstanden mellem bygningerne (fra fundament til fundament)?
Hvad er afstanden fra routeren i hovedhuset til dit arbejdssted (placering af pc)?
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
06. marts 2017 - 13:04 #7
@ink fra hovedhuset (hvor routeren står placeret) til den anden bygning, som jeg sidder i med min pc, er der nok 18 meter.