Avatar billede Famme85 Novice
03. marts 2017 - 07:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opklarende spørgsmål - hastighedstest

Hej Eksperter,
Jeg har et opklarende spørgsmål ang. netværks hastighed:

Jeg bor i en andels forening, hvor vi som mange har en fælles internet forbindelse, der fordeles ud i hver bolig. Jeg ved ikke hvorledes opsætningen på dette er, men tror der måske er en maks begrænsning pr. bolig? (Dette ved i måske)
Jeg testede forleden min egen internet hastighed på fast.com, TDC.dk og it-borger.dk - alle viste omkring 5MBit/sek (download) morgen/midt på dagen og lavere om aftenen, ved tung belastning fra foreningen.
Min undren er således, at når jeg laver samme test på min telefon og Ipad, så ender testen på 30-50 MBit/sek.

Spørgsmålet går derfor på, om det er en fejl på telefon/Ipad eller om de "bypasser" maks begrænsning, og derfor får den "rene" hastighed foreningen har?

Internetudbyder: Dansk Kabel Tv

Håber I kan hjælpe med dette underlige fænomen.
Tak!
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. marts 2017 - 08:11 #1
..og du er sikker pa du tester Mbit i begge test?
8 bit=1 Býte
Avatar billede Famme85 Novice
03. marts 2017 - 08:55 #2
Ja, det er jeg selvfølgelig godt klar over.

Billede af test i går:

[IMG]http://i63.tinypic.com/2mraa2e.png[/IMG]

Det skal siges, at dette også er situationen hos andre beboere i foreningen.
Avatar billede Famme85 Novice
03. marts 2017 - 08:56 #3
Et andet link til billede:

http://tinypic.com/r/2mraa2e/9
Avatar billede Slater Ekspert
03. marts 2017 - 08:58 #4
Din telefon står til 4G der, ikke wifi.
Avatar billede Famme85 Novice
03. marts 2017 - 09:02 #5
Det er faktisk min nabos telefon og dermed hans test. Det er jo ret misvisende.
Jeg vender tilbage med nogle flere tests
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2017 - 12:59 #6
ved siden af at din test er lavet på 4G, så er der også forskel i, om din pc også er på wifi eller på kabel, og hvis den er på wifi, har du så tlf og tablet det samme sted?
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
03. marts 2017 - 13:32 #7
Hvis jeg forstår din beskrivelse og spørgsmål korrekt kan det skyldes at hastigheden er begrænset i foreningens udstyr.
Er testen på kabel eller wifi?
Avatar billede Famme85 Novice
03. marts 2017 - 19:25 #8
Ja, jeg antager jeg, men er som skrevet ikke sikker. Foreningens fælles forbindelse kommer ind i et teknikrum hvorfra den fordeles til hver bolig (21 stk). Forbindelsen er ret hurtig - 150/150, men dette burde teknisk betyde, at om natten - hvor få bruger forbindelsen, at min download burde være over 100Mbit/sek. Dette er ikke tilfældet. Af denne grund antager jeg, at der få være en slags begrænser, netop så én bruger ikke "tager" hele forbindelsen. Havde håbet I kunne svare på dette?!

Jeg har netop lavet en test på denne PC og på min Iphone:

- PC på WIFI: 5MBit download / 4 MBit upload
- Iphone på WIFI: 25MBit download / 22 MBit upload

Testen blev lavet lige efter hinanden.

Dette er virkelig underligt!??

Min PC er af mærket MSI og havde "Killer Network Manager" installeret, men læste at dette godt kunne begrænse computeren, så jeg har derfor afinstalleret det. Dog uden nogen effekt...
Avatar billede posten Ekspert
05. marts 2017 - 11:32 #9
hvad hastighed betaler du så for  ?? i betaler jo ikke for en 150/150 alle 21 for så bliver i jo snydt når du har en måling der hedder 60/9 og din måling SKAL  laves med  kabel og IKKE wifi og husk at tjekke om den router der levere wifi kan levere hastigheden
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. marts 2017 - 12:06 #10
#9
Hvis man er i nærheden af router, er der ingen forskel i up/download måling på WiFi contra kabel. Der er ganske vist en lille difference i latency i WiFi disfavør. Hvis PC er i et andet rum, eller lign. er det korrekt af kabelmåling kræves for retvisende måling.
Jeg har lavet et hav af disse målinger, og ikke kunnet konstatere en forskel i hastigheder.
Avatar billede Famme85 Novice
05. marts 2017 - 12:54 #11
Mit spørgsmål går jo på, om hvorledes det kan være, at min IPad og PC ikke viser samme resultat, trods de er i samme afstand på wifi?

Det en Ipad 3. gen og en ny pc til 16.000 (antager at netværkskortet i pc'en er bedre en ipad)
Avatar billede amite Mester
10. marts 2017 - 21:39 #12
Overordnet set bliver med nød til at skille tingene ad. Hastighedsmåling af Internetforbindelse SKAL foregå via kabel til en computer. Så tæt på internet-gatewayen som muligt. dvs. ikke fra en lille switch du har sidende, som så går ind i ejendommens switch, som så går ind i ejendommens router. Nej, så er det i sagens natur svært at vide om det er din switch, ejendommens switch eller internetforbindelse som er langsom.

Hvis man gerne vil teste WIFI hastigheden efterfølgende, kan man teste dette særskilt. Men denne test vil kun fortælle noget om hvor godt et WIFI man har og meget lidt om hvor god ens internetforbindelse er.
Avatar billede Famme85 Novice
11. marts 2017 - 11:09 #13
Jeg har fuld forståelse for en decideret hastigheds test.
Jeg undrer mig dog over, at min telefon/ipad ikke viser samme resultat som min pc, trods samme afstand.
Jeg har googlet lidt og finder samme "problem" hos andre.

Antager at dette ikke kan "løses"
Tak for alle jeres kommentarer.
Avatar billede f-arn Guru
15. marts 2017 - 20:14 #14
Er du sikker på telefonen er på foreningens netværk, for jeg synes det ser ud som om den bruger sit eget mobil netværk?