Avatar billede jisch Mester
12. marts 2017 - 10:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Største TEKST

=STØRSTE(A1:B12)
Giver den største numeriske værdi i området. #VÆRDI! hvis der ikke er tal i området.
Spørgsmål: Hvordan finder jeg den største værdi hvis området indeholder tekst? Jeg mener "B">"A".
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2017 - 10:30 #1
Mangler du ikke en tilføjelse i din formel, hvis du bruger STØRSTE?
F.eks. =STØRSTE(A1:B12;1) gir dig største værdi

Ellers brug MAKS i formlen.
Avatar billede jkrons Professor
12. marts 2017 - 11:14 #2
Jeg er ikke sikker på, at det kan lade sig gøre. Denne formel løser problemet, hvis alt står i samme kolonne

=INDEKS(A2:A5;SAMMENLIGN(MAKS(TÆL.HVIS(A2:A5;"<"&A2:A5));TÆL.HVIS(A2:A5;"<"&A2:A5);0))

Problemet er, at Indeks sxkal vide hvilken kolonnne, den skal returnere fra, og i det eksempel lan værdien du søger jo stå i både A og B kolonnen.
Avatar billede jkrons Professor
12. marts 2017 - 11:17 #3
Jeg glemte lige: Formlen skal indtastes som en matrix-formel. Det vil sige at du skal afslutte med Ctrl+Skift+Enter.
Avatar billede finb Ekspert
12. marts 2017 - 11:40 #4
Måske største ascii-værdi ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. marts 2017 - 13:14 #5
Prøv denne matrixformel:

=TEGN(MAKS(KODE(A1:B12)))
Avatar billede jisch Mester
12. marts 2017 - 22:55 #6
Tak til alle for indlæg
>ebea: Jo, selvfølgelig =STØRSTE(A1:B12;1). MAKS duer ikke.
>jkrons: Virker ikke.
>finb: ascii ??

Jeg havde håbet på en Excel løsning, men underligt nok (så mange tekst-funktioner) eksisterer det ikke. Jeg må ty til en ny homemade funktion:

Function XX(Rng As Range) As String
'
  Dim R As String
  Dim R As Variant
  Dim C As Range

  R=""
  For Each C In Rng
    If C.Value > R Then R = C.Value
  Next C
  XX = R
End Function
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2017 - 07:08 #7
Så du syntes ikke den Excel løsning jeg foreslog i #5 var en overvejelse værd?
Avatar billede finb Ekspert
13. marts 2017 - 09:10 #8
Hvert tegn har et ascii-nr, find max(ascii-nr)
Avatar billede jisch Mester
13. marts 2017 - 10:44 #9
>xl-Enthusiast
Tak. Jo, jeg glemte det bare. Det virker i øvrigt ikke. Jeg får #VÆRDI! hvis der er tomme felter i området. Endvidere får jeg kun begyndelsesbogstavet. D.v.s. hvis Jørgen står efter Jens bliver Jens>Jørgen!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2017 - 15:16 #10
Synes du selv det fremgik klart af dit indledende spørgsmål, hvor du skrev:

Jeg mener "B">"A"

og skrev du noget om tomme felter?

Fulde specifikationer fra starten af kan altid forhindre en del unødvendig kommunikation.
Avatar billede jisch Mester
13. marts 2017 - 17:51 #11
>xl-Enthusiast
Tak for kaffe :-)

Tja, jeg skriver TEKST ikke tegn/bogstav!
"B">"A" er blot en antydning af hvordan computeren beregner TEKST. Jeg skulle måske skrive "Bavian">"Abe" så ALLE kan forstå det.
Har du i øvrigt selv afprøvet dit forslag. Hvis jeg skriver BOGSTAVER i begge felter A1:A2 og skriver =TEGN(MAKS(KODE(A1:A2))) i C1 får jeg #VÆRDI! (!En værdi, der bruges i formlen, er en forkert datatype).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2017 - 19:52 #12
Ah - så du ved ikke hvad en matrixformel er for en ting.
Selv tak for kaffe!
Avatar billede jens48 Ekspert
13. marts 2017 - 22:00 #13
Hvis du kan bruge en makro, kan denne måske hjælpe dig:

Sub Macro1()
Dim c As Range
Dim x As String
x = ""
Range("A1:B12").Select
For Each c In Selection
If c > x Then
x = c
End If
Next
Cells(1, 3) = x
End Sub

Du skal dog være opmærksom på at æ, ø og å ikke bliver sorteret rigtigt. De kommer i denne rækkefølge:
Å (ASCII 197)
Æ (ASCII 198)
Ø (ASCII 216)
å (ASCII 229)
æ (ASCII 230)
ø (ASCII248)
Avatar billede jisch Mester
13. marts 2017 - 22:21 #14
>Jens48
Tak, det er en god løsning, men jeg foretrækker nu at skrive en AddIn (Se ovenfor). Den har jeg selvfølge tilrettet til dansk æ,ø,å,Æ,Ø og Å.