Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 10:54 Der er 31 kommentarer og
3 løsninger

Fabriksny

Hej

Pga hackerangreb har jeg besluttet at resette min PC til fabriksny. Den har Windows 10 installeret (x64).

Der er dog 2 valgmuligheder når jeg vælger "remive everything":

- just remove my files
- remove files and clean the drive

Umiddelbart vil jeg gerne slette alt og have en ny installation af windows fra en frisk. Men er dog i tvivl om den med "clean the drive" - hvad betyder det? Hvilken skal hmjeg helst vælge i dette tilfælde?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 11:06 #1
Jeg ville absolut anbefale en total ren installation ! Altså fra bunden af. Særligt hvis det er en fabriks PC. med alle ekstra programmer.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 11:10 #2
@poko1

Tak for dit svar.

Så den der hedder "remove files and clean the drive" er en total rens og geninstallation af windows 10, så PC er som da jeg købte den?
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. marts 2017 - 11:30 #3
Tror mere Poko1 tänker på at downloade et image og installere fra USB/Skive.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 11:33 #4
Er det ikke anbefalet at køre en factory reset med de filer der fulgte med PCen? Kan de også være infoceret så en evt ny installation også ville være inficeret?

Ellers kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor en download af et image og installation fra USB/CD skulle være påkrævet når der allerede er installationsbackup på selve PCen.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 11:37 #5
Hvis det er en Factory pc følger der som regel mange FAKE Programmer med! For at undgå dem er det jeg anbefaler en helt ren installation.
Her kan du hente Windows 10
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
følg de 5 trin i Billedvejledningerne.
https://billedeupload.dk/images/eGS1w.png
https://billedeupload.dk/images/BaYKm.png
https://billedeupload.dk/images/J8fTM.png
https://billedeupload.dk/images/LrjF.png
https://billedeupload.dk/images/KtQ6g.png
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 11:41 #6
Tak for al din hjælp.

Jeg har ikke noget problem med de programmer der fulgte med på PCen da jeg købte den. Så hvis en factory reset med de filer der er på kan sætte den tilbage til som den var da jeg købte den, uden at der er risiko for at følger snavs med over i den nye installation, så er en factory reset helt ok for mig.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 11:50 #7
Så er det jo vejen!
Og der vil ikke være spor tilbage af virus.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 11:55 #8
Ok tusind tak.

Så vil jeg bare køre med en alm factory reset, og vælge at den skal køre en fuld drive clean.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 12:05 #9
Det skal dog siges at umiddelbart efter hackerangrebet forsøgte jeg at køre en almindelig system restore til en tidligere dato - det kunne ikke lade sig gøre. Fik error selvom jeg fordøgte flere gange og med forskellige datoer.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 12:54 #10
Så ville jeg nok alligevel for en sikkerhedsskyld hente en windows 10 fra det link jeg lagde så du ikke står der bagefter uden medie.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 13:01 #11
Tænkte samme tanke så lavede en USB klar med Windows 10 på inden jeg satte reset igang. Skal nok skrive en update senere :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2017 - 16:18 #12
Det er jo det samme spørgsmål, som kører her, jeg finder det er manglende respekt for dem som forsøger at hjælpe.-(
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1016254?k=8252854
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 16:26 #13
@valby1

Det er absolut ikke mangel på respekt for nogen. Jeg er meget taknemmelig for de råd jeg fik i den anden tråd.

Men den tråd du linker til var oprettet med henblik på at rense en PC for virus (via HJT, scannere, osv). Da de råd jeg fik der var en factory reset, oprettede jeg denne tråd for at få råd om netop det med factory reset.

Da factory reset i dette filælde af Windows 10 ikke har noget med virus infektion valgte jeg at splitte op i et nyt spørgsmål.

Det var absolut ikke min mening at støde nogen eller vise mangel på respekt.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 16:29 #14
@poko1

Så er reset overstået - men det underlige er at jeg valgte komplet slet af drive, så alt personligt blev fjernet. Men den første besked der dukkede op var:
"Reset is completed. We could not delete all your personal files. You can try resetting again".

Vil dette betyde at der evt kan være rester af forrige infektion? Vil du anbefale at jeg skal køre endnu en reset for at få alt væk denne gang?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 16:50 #15
Hvis du har brugt Microsoft værktøjet burde den lige efter Reeset gå i gang med at installere Windows med de værktøjer altså tilføjelses programmer som leverandøren har lagt ind. Det vil sige at du burde have en opsætning hvor du skal indsætte brugernavn og kodeord lige som første gang!
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 17:01 #16
Ja det er rigtigt den fortsatte med den almindelige Windows installation lige efter.

Men for en sikkeheds skyld har jeg sat en ny reset igang for at få alle de sidste "personal files" som ikke kunne slettes under første reset, slettet helt.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 17:03 #17
Den anden reset kunne den dog ikke fortsætte med - nåede kun til 1% før den stoppede og gav beskeden: There was a problem resetting your PC. No changes were made.

Er dette fordi:

1. Jeg lige har kørt en hel reset og der ikke var noget at slette? Ergo kan jeg bare lade det ligge?

2. Der er et eller andet fra infektionen der ligger og driller? Både ved første reset hvor den ikke kunne slette alle personal files, og her hvor den ikke kan køre igen reset nr 2? Måske er den ideele løsning at bruge USB med en helt ny Windows installation?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 17:19 #18
Som jeg anbefalede fra start.
Og så er de op til dig selv at tage stilling.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 17:21 #19
Vil en helt ny installation med USB kræve Windows installation key?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 17:25 #20
NEJ
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 17:27 #21
Ok jeg giver det forsøg :-)
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 18:15 #22
Er der en speciel guide til hvilke trin man skal følge for at installere Windows 10 fra USB, og samtidig slette tidligere Windows installationer? Ved der er flere partitioner med backup fra fabrikken og vil nødig slette noget uden at vide hvad der er hvad.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 18:22 #23
Er gået ind i Setup via USB, og har valgt en helt ny installation (havde muligheden for at vælge mellem en upgrade og en helt ny).

Har nu en liste med følgende partitioner:
                                Total size.  Free space
Drive 0 Partition 1.    260Mb.        170Mb.          System
Drive 0 Partition 2.    16Mb.            16Mb.            MSR (Reserved)
Drive 0 Partition 3.    222.6Gb      180.3Gb.        Primary
Drive 0 Partition 4.    980Mb.          506 Mb.        Recovery
Drive 0 Partition 5.    14.6Gb.          1.8Gb.          OEM (Reserved)

Så hvad skal der gøres her for at slette forrige Windows installtion, installere den ny nye (gerne beholde samme licensinfo) og samtidig undgå at miste preinstallerede vigtige filer?

På forhånd tak
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 18:36 #24
Manglede at skeive ved Partition 3: Windows
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 18:50 #25
Og desuden
Partition 4: Windows RE tools
Partition 5: RECOVERY
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 19:28 #26
Tryk der hvor der står Drevindstillinger (avanceret)
Slet derefter alle så der står Uallokeret tryk så på næste. når du er færdig ser disken sådan ud igen men med Windows installeret. når den spørger om nøglen sæt mærke ved har ingen den ligger i bios så den bliver automatisk Aktiveret første gang du er på nettet og har genstartet.
https://billedeupload.dk/?v=kaZUr.png
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 19:32 #27
Men vil en sletning af alle partitioner ikke slette alt, inklusiv al recovery data som var med fra fabrikken?
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 19:35 #28
Har desuden ingen Drevindstillinger (avanceret).

Udover listen med partitioner som jeg sendte tidligere er der følgende knapper tilgængelige:

Refresh, Delete, Format, New, Load driver, Extend
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 19:58 #29
jo det vil det men det virkede jo ikke.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 20:10 #30
Så en sletning af alle partitioner inklusiv OEM (reserveret) og MSR (reserveret) vil ikke være et problem?

Eftersom jeg ikke har "Drevinstillinger (avanceret)" - skal jeg så bare markere hver partition og derefter slet? Gentage dette for alle 5 partitioner? Går ud fra det fører til at der ikke er partitioner tilbage - kun uallokeret, stemmer det?

Jeg overvejer at lave 2 partitioner (C: og D:) så jeg har styresystemet på Drev C: og kan så have fri plads på D:.

Efter at have slettet alle partitioner, hvordan kan jeg oprette 2 partitioner for derefter at installere Windows på den ene?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. marts 2017 - 20:39 #31
Jeg foretrækker at formindske drevet i Diskhåndteringen senere nå installationen er færdig men du kan også ved at trykke på symbolet ny oprette en partition
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 20:54 #32
Ok giver det et forsøg. Opdatering følger :-)

Tak for alle dine gode råd.
Avatar billede themask888 Juniormester
17. marts 2017 - 21:33 #33
Så er installationen veloverstået og ingen problemer overhovedet. Jeg håber denne total wipe af PCen har fjernet alle spor af hvad idioterne kan have lagt ind under deres angreb.

Nu vil jeg sørge for at opdatere alle koder jeg kan komme i tanke om for at være på den sikre side.

Jeg takker mange gange for al din hjælp "poko1"; og lukker hermed dette spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2017 - 09:40 #34
Du valgte den helt rigtige løsning med guide fra poko1. For mig har de preinstallerede computere aldrig været et hit. Føler ikke de programmer der følger med er specielt gode. Vil hellere selv indrette computeren som jeg vil.
Hvordan det gøres er jo så individuelt.
Held og lykke med din "rene" pc :-)