Avatar billede vagnk Juniormester
22. marts 2017 - 22:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Total ny

Hej venner
Jeg har lige fundet denne kategori og har lige et spørgsmål: Kan man få råd og vejledning i udvikling af apps eller drejer det sig kun om færdige?

For 3-4 år siden lavede jeg for sjov en app der kommunikerede med mobilen ved siden af, men så blev jeg træt af det. Nu står jeg måske med en opgave der kræver at min hjemmeside kan åbne sig for en smartphone på en hensigtsmæssig måde.
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2017 - 22:28 #1
Ikke med. Hvad betyder "åbne sig for en smartphone"? Og er det en app eller en webside, da du nævner begge?
Avatar billede vagnk Juniormester
22. marts 2017 - 22:52 #2
Ups! Var jeg så utydelig? Jeg har en hjemmeside på en server der viser nogle data (med udstrakt brug af GoogleMaps). Disse data kunne det være nice osse at få ud på en phone på gaden, men i komprimeret form. Hjemmesiden kører og fungerer.

Hvis det kræver en kraftig programmering i app'en har jeg jo det meste af logikken i orden. Men jeg kunne håbe på at jeg i app'en kunne lave et opkald til serveren så det meste af arbejdet blev udført på den. Jeg har da noteret mig at forskellige apps ikke har problemer med at hente data udefra.
Avatar billede wjens Guru
23. marts 2017 - 08:59 #3
Du kan få meget hjælp her på Eksperten - også til programmering. Men til alle de tekniske kneb i programmering af apps vil jeg anbefale at du søger i en af de store i udlandet. Stackoverflow f.eks.
Avatar billede Slater Ekspert
23. marts 2017 - 09:03 #4
Altså, det er meget normalt at lave det der hedder en hybrid-app, som bare er en webside vist i en app-container. Dvs. den hentes fra app store/google play/etc, startes som enhver anden app på telefonen, har adgang til telefonens lager, målere, kamera, osv hvis man skal bruge det, men indholdet af app'en viser bare websiden i et webview, som er en browser uden krom, dvs. browserens brugerflade og knapper.
Ofte designes websiden lidt anderledes til app'en, så den mere ligner en app, men det er stadig bare hvad det er.

Det lyder lidt som hvad du ønsker i dette tilfælde. Der er masser af værktøjer til at lave hybrid-apps relativt let. Apache Cordova er et open source værktøj til det.

Jeg bør dog nok lige understrege "relativt" her, da apps uanset hvad er langt sværere og mere tidskrævende at vedligeholde end websider, især hvis de skal ud til alle tre store platforme. Især Apples app store har nogle meget strenge krav til udseende og funktionalitet, og at deploye en lille opdatering kan tage flere uger alle steder.
Avatar billede vagnk Juniormester
23. marts 2017 - 11:18 #5
Sidst jeg arbejdede med det var det gennem et IDE under Eclipse, og den har jeg været inde at snuse til igen. Men jeg vil da ret hurtigt kigge på Apache Cordova.

Tak for gode råd
Avatar billede vagnk Juniormester
23. marts 2017 - 11:20 #6
Tak til wjens. Den checker jeg osse lige.