Avatar billede j_bourne Juniormester
24. marts 2017 - 08:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

udenlandske skriftsprog på mac

Hej

Jeg har et problem.
Jeg har en html fil lokalt på min mac. Den indeholder noget tekst som jeg har oversat til thai. Når jeg loader filen i min browser (har prøvet chrome, safari og firefox) ser det helt mærkeligt ud (den øverste linje er azerbaijani, den nederste thai:
http://imgur.com/a/VAbAV

Jeg har thai installeret som skriftsprog på min mac:
http://imgur.com/a/3a49R

Jeg har testet på pc i de samme browsere uden problemer.

Mit gæt er at skriftsprogene ikke er installeret eller aktiveret på min mac.
Nogen forslag?
Avatar billede j_bourne Juniormester
24. marts 2017 - 08:50 #1
Jeg har også testet dansk nu og det duer heller ikke.
Avatar billede sd8220 Seniormester
24. marts 2017 - 10:07 #2
Du har ikke installeret thai som skriftsprog på din Mac - du har et tastaturlayout til thai installeret.

Du kan sætte din Mac på thai; men det har du ikke hverken lyst til eller brug for ,-)

Det, du har brug for, er en skrift, der indeholder thai.

Og du har brug for, at din browser er klar over, at den tekst, du har skrevet på thai, er thai, så den computer, der viser siden, kan vælge en skrift, der indeholder thai.

Det var de teoretiske forklaringer. Hvordan du så udmønter det i praksis, kan jeg ikke lige svare på på stående fod; men måske det bragte dig videre?
Avatar billede j_bourne Juniormester
24. marts 2017 - 10:21 #3
Hmm jo, måske en smule :)

Og alligevel ikke. Jeg har rodet rundt med at tilføje nogle fonts eller skifttyper (ved ikke om det er det samme) i min 'font book', men uden held og uden at vide om det kan løse problemet.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. marts 2017 - 10:22 #4
Avatar billede j_bourne Juniormester
24. marts 2017 - 12:01 #5
Tak, men jeg er ikke sikker hvordan jeg griber det an at downloade en font ift mit problem - har prøvet med et par stykker.

Mit problem er også mere generelt. Jeg vil gerne kunne arbejde på html dokumenter (og se udviklingen løbende i min browser) på mange forskellige (skrift)sprog såsom russisk, Azerbaijansk, thai osv. Der må da være en hurtig og nem løsning på det?
Avatar billede sd8220 Seniormester
24. marts 2017 - 12:16 #6
Skrifter = Fonte - og når du har hentet de ønskede til din maskine og åbnet dem i Skriftbog / Font Book og har valgt Installer (mener, at den spørger, når du åbner skriften), ER den tilgængelig i dit system.

Nogle programmer skal dog lige lukkes og åbnes igen, før de kan se skriften.

Når du gerne vil SE en tekst i din browser, skal din browser vide, at en given tekst er på et givent sprog - det får den at vide af de koder, som du skriver i dit dokument - det kan enten være, at du skrive et sprogtag øverst i sidens header - dansk og utf-8 er fx meget almindeligt ,-)

Men i dit tilfælde skal du jo også sørge for, at browseren ved, at du bruger thai - læs på W3 School om det fx.

Du skal måske også specificere, at en given tekststump i dit html-dokument er på thai - måske kan du skrive det som html-koder, ligesom vi kan skrive ø som & oeslash ; (der skal ikke være mellemrum før og efter oeslash, men jeg er ikke sikker på, om formularen her bare ville ændre det til et ø, hvis der ikke var ,-) ).
Avatar billede Kim G Juniormester
24. marts 2017 - 13:56 #7
Problemet kan også være at dit HTML-dokument har valgt en font, der ikke indeholder Thai-bogstaver. Hvis det ikke bare er din egen computer, der skal kunne vise bogstaverne er det vigtigt at siden fortæller browseren hvilken font den skal bruge. - og ellers bruge de specielle koder, sd8220 nævner. Jeg bruger BBEdit fra barebones.com som tekst-editor til at lave specielle bogstaver til HTML-entities, som de kalder det.
Avatar billede j_bourne Juniormester
26. marts 2017 - 17:57 #8
Tak. <meta charset="UTF-8"> det hjalp.
Avatar billede j_bourne Juniormester
26. marts 2017 - 17:58 #9
Kan aldrig husker hvordan jeg lukker og giver point. Kan jeg få hjælp?
Avatar billede sd8220 Seniormester
26. marts 2017 - 20:27 #10
Du fik det til at virke, ser jeg ,-)

Velbekomme.