Avatar billede OxTheLade Novice
28. marts 2017 - 09:18 Der er 12 kommentarer

Told og moms (pakker fra udlandet)

Hej computerworld.dk. Jeg har fra ebay købt en wireless network adapter for 240 kr, fra er USA. Mit spørgsmål er: Er det altid at ens pakke bliver stoppet i tolden og man skal betale moms osv. eller kan ens pakke godt slippe igennem tolden, hvor man ikke skal betale afgifter? Hvis ja, hvor ofte kan man så slippe?

Tak på forhånd :)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 09:22 #1
du rammer ikke toldloftet, det er højere. det står på skats hjemmeside. ved bare at det var 1170 kr, men er blevet sat ned.

men du skal betale moms, og så opkræver postnord, 165 for "administrationsgebyr".
desværre.

man skal betale for at en computer automatisk viser på skærmen at du ikke skal betale told!

tyveri.

desværre!
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 09:24 #2
jeg ville klage, og snakked med dem i telefon, så blev jeg bare smidt ud med sætningen: hvis du ikke betaler administrationsgebyret, så får du ikke din bog! slut.

de tager somsagt penge, 165 kr, for ikke at lave en skid. (computeren ved selv om der skal told på)

de afviste at modtage en klage
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. marts 2017 - 09:34 #3
Du skal altid betale moms og administrationsgebyr for varer, der kommer fra et land uden for EU, og som har en værdi på over kr. 80,-

Transportøren (postvæsnet) har pligt til at oplyse værdien på pakken til SKAT, så det er stort set alle pakker fra eks. USA, der stoppes.

Fra Asien er det mere udbredt at angive halv-tilfældige værdier på pakkerne, så derfor fanges de mere sjældent i tolden - men det sker skam også. Hvor ofte, afhænger af hvor meget SKAT prioriterer kontrollen på det givne tidspunkt.

Reglerne er rimelig klare, så at kalde gebyret for et tyveri, er måske lige i overkanten... - så længe de overholder gældende regler kan det kaldes ublu, men næppe tyveri :-)

Læs meget mere på SKAT´s hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2236525&vid=0&lang=da
Avatar billede OxTheLade Novice
28. marts 2017 - 09:34 #4
Skal altid betale denne gebyr? Hvordan finder de ud af, at ens pakke koster fx over 80 kr?
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2017 - 09:58 #5
#4.. Et eksempel på computerudstyr fra KIna til 600 kroner inkl. fragt.

Varen blev afsendet med "Kina post".. Og så er det typisk at det her i danmark overgår til toldbehandling med Post Nord.

Da der på pakken ikke var angivet nogen værdi ( Fx. indlagt en fakturakopi ) så kom der først et fysisk brev fra Post Nord. Der var så et link hvortil de ville have kopi af annoncen samt kvittering for betaling til Kina.

De oplysninger fik Post Nord så online. Derefter kom der IGEN et fysisk brev med opkrævning for moms + deres gebyr (160 kr). Samt et nyt link til online indbetaling af momsen og deres gebyr.

Alt ialt blev pakken forsinket i ca 10 dage, p.g.a. Post Nords mærkværdige blanding af fysiske breve og online link.

Så går det meget mere smertefrit, HVIS der på pakken er angivet en værdi inkl. evt fragt.

En anden pakke fra Kina blev sendt med DHL. Og der VAR angivet en værdi på pakken.
Så da DHL kom med pakken, så opkræver de bare moms og gebyr på stedet. Og betalingen foregår direkte til chaufføren kontant eller med kort.
Et noget mere smart system ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2017 - 10:09 #6
Iøvrigt tager DHL også et gebyr.. Mener det pt. er på 120 kr + moms (150 kr)
Så kun en smule billigere end Post Nord´s 160 kr inkl moms.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. marts 2017 - 10:20 #7
Operatøren (posten) bestemmer selv gebyret, så længe det overholder en vis grænse, så enig - der kan forekomme forskellige størrelser på gebyret.

En pakke der ikke kan skaffes bevis for værdien på, sættes iøvrigt til en værdi, svarende til handelsværdien i DK.

For efterhånden mange år siden fik jeg en pakke batterier, købt til kr. 70,- - men da værdien ikke fremgik, blev værdien sat til kr. 160, plus moms, plus gebyr. Det blev dælemig de dyreste batterier jeg nogensinde har købt. Og min klage blev sørme også afvist, da det var mit ansvar at skaffe dokumentation for varens værdi.

Men som sagt - i den "vestlige" verden oplyses værdien direkte til "operatøren", så det hele kører automatisk.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2017 - 10:32 #8
Køber man fx. via e-bay, så er det en god ide, at tjekke om SAMME vare kan købes afsendt fra et EU land.

Selvom at varen og fragt er lidt dyrere fra en EU sælger, så kan den nemt ende op i at være langt billigere i den sidste ende. Da der hverken er told/moms og dermed gebyr fra et andet EU land.

Men man skal være vågen, og tjekke at den EU vare ikke afsendes fra et land udenfor EU. Her kan leveringstid være godt at tjekke.. Mellem EU lande, så er der normalt ikke fx. 30 - 43 dages levering, som fra USA eller Kina. ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2017 - 15:04 #9
#3
Jeg har adskillige gange købt både CD´er og vinylplader i USA, og jeg tror at det kun er sket to gange at tolderne har haft åbnet pakken. Efter toldkontrol sættes noget tape på så man kan se den er blevet undersøgt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. marts 2017 - 15:25 #10
Jeg skriver ikke om at de åbner og kontrollerer pakken - de ved på forhånd hvad indhold og værdi er, så den bliver stoppet i tolden, hvis den skal pålægges afgifter.
Men det er bestemt ikke altid tilfældet, når pakken kommer fra knap så vestlige lande...

At de åbner og kontrollerer indholdet, er en helt anden sag.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2017 - 15:53 #11
Jeg har som sagt købt adskillige CD´er og vinylplader i USA men der har aldrig været problemer med efterbetaling eller lignende. Det har heller ikke været de store beløb.
Avatar billede Nicolaj Harbo Praktikant
07. juli 2017 - 20:13 #12
Hurtigt tip - hvis du bruger Pakke.dk til fragten, så tager de ikke gebyr. Du skal selvsagt stadig betale moms, men du slipper for gebyret. :)

Se evt. mere på:
https://www.pakke.dk/fragtpriser

- Nic