Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 11:27 Der er 19 kommentarer

Hvordan får jeg Windows 10 igen efter geninstallering?

Hej allesammen,
jeg skriver her i håb om at I kan hjælpe mig.

For omkring 1 år siden opgraderede jeg mit windows 8.1 til windows 10 gratis.
Her igår har jeg så reformateret/geninstalleret min pc tilbage til fabriksstandard.

Det er så der jeg opdager at jeg sidder på windows 8.1 og ikke windows 10.

Har jeg nogen muligheder for at få windows 10 igen uden at skulle købe det?

Synes jeg har læst noget om at efter noget tid så vil jeg få windows 10 igen, men synes det lyder lidt underligt.

Tak for hjælpen på forhånd
Avatar billede Slater Ekspert
28. marts 2017 - 11:30 #1
Så længe du har opgraderet til Windows 10 inden for den gratis periode, så ejer du en Windows 10 licens, og skal altså ikke betale for den igen.

Du bør kunne finde værktøjet til at opgradere igen her: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 11:46 #2
Når man har opgraderet til Windows 10 skal det ikke gøres igen.
Man laver en nyinstallation af Windows 10 med den fremgangsmåde som Slater henviser til.
Man bruger værktøjet på siden, og opretter et installationsmedie.
Jeg vil anbefale at bruge usb pind, der er hurtigere at arbejde med. Du får at vide hvor meget plads der skal være på denne usb for at indeholde installations medie.
Når mediet er oprettet startes installation.
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 11:50 #3
Tak for rådende :)

Dette har jeg gjort både igår og igen idag, men den loader ved denne side begge gange i flere timer uden noget resultat:
https://gyazo.com/0785d165a6025b0befa694b636667d48
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 11:51 #4
"Man bruger værktøjet på siden, og opretter et installationsmedie.
Jeg vil anbefale at bruge usb pind, der er hurtigere at arbejde med."

eller jeg har trykke "opdragér denne pc nu" men jeg skal i stedet for trykke "opret installationsmedier til anden pc nu" ?

Og dette skal jeg så gøre på min ekstern eller?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 11:52 #5
Har du koblet computeren på lan kabel til net?
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 11:54 #6
Computeren er på wifi
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 11:54 #7
#4 Nej som der skrives, så skal det være en usb pind der genkendes af Windows som flytbart medie. Det gør en ekstern disk ikke lige umiddelbart.
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 11:57 #8
Altså jeg mener min ekstern harddisk. Den går ikke som en usb?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 11:58 #9
#6 Ja men det er jo ikke 100% sikkert at der under installation er wifi drivere til rådighed, så en kablet forbindelse vil altid være at foretrække. Det er både hurtigere og mere sikkert.
Du bør jo have en lan port i computeren ikke?
Så er det bare at putte et netværkskabel i routeren/homeboxen eller hvad udstyr du har.
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 12:02 #10
#9 Jeg prøver ad :) Tak igen
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 12:04 #12
#8 Nej en ekstern disk skal omlaves for at kunne være flytbart drev. Og det er ikke hensigtsmæssigt
Det er bedre at have en usb pind du kun bruger til installation, som kan gemmes til en anden gang. Den eksterne bruges jo til backup af filer jævnligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 12:05 #13
#11 TAK poko1 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2017 - 12:10 #14
Bemærkede lige at der på det ene billede stod at medie skal mindst være på 8 gb da .iso filen nu bruger mere end  4 gb plads.
Var også den melding jeg fik hos min nabo forleden da jeg var inde hos ham
https://billedeupload.dk/images/LrjF.png
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 12:24 #15
Tak for hjælpen allesammen. Jeg prøver med jeres anvisninger.
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 12:51 #16
Så nu har jeg fået installeret mediet til min usb pind. Dermed er det bare at finde filen på usb pinden og installere?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. marts 2017 - 14:09 #17
Du skal starte fra Bootloaderen og vælge din USB Alt efter hvilken Computerdet er  men i de fleste tilfælde F12 Hvis det er en Acer skal du måske enable F12 Startup knappen i BIOS
Avatar billede Pr0fessor0ak Praktikant
28. marts 2017 - 14:21 #18
Hej poko1

jeg har netop fulgt en guide på youtube, der gør det du siger. Jeg starter fra bootloaderen ved at trykke f2 på min lenovo pc. Derefter går jeg til boot og rykker min USB helt op. Derefter trykker jeg save and exit. Derefter går den bare tilbage til skrivebordet(normal tilstand) Altså den starter ikke installeringen af windows 10

Når jeg så prøver at gøre det samme igen ser jeg under `boot´ at usb'en ikke er højest oppe/det er ikke gemt
Avatar billede poko1 Ekspert
28. marts 2017 - 14:32 #19
Man skal ikke bruge BIOS ændringer men starte Fra Bootloaderen F2 Er Bios ændringer og når man ændrer i bios skal man altid huske at trykke på F10 og yes for at gemme ændringerne ?? Skammer du dig over at fortælle hvilken PC. Du har???
Hvis du alligevel bruger position Null til at starte fra skal du når den genstarter ikke igen starte op men vente på at den fortsætter installationen.