Avatar billede jaja8700 Novice
28. marts 2017 - 15:45 Der er 13 kommentarer

Fra gammel harddisk til ny harddisk

Hej, min bærbare Acer V3-331 har en hd 500 gb (har lidt startbesvær) - så jeg vil gerne have en ny bærbar - skal det være Acer igen?
- og hvordan flytter jeg ALT over på den nye?
Og skal den nye have samme hd størrelse?

Mvh - jaja8700
Avatar billede poko1 Ekspert
28. marts 2017 - 16:31 #1
Når du kæber en ny vil jeg råde dig til at købe en med SSD Drev og med plads til den gamle HDD. Typisk 17,4" skærm. Hvis den skal være mindre så køb også en USB. Enclosure! Til den gamle HDD.
Avatar billede jaja8700 Novice
28. marts 2017 - 16:47 #2
Hej, mener du at jeg skal flytte min HD over i den nye bærbare? Jeg vil heldt kunne nøjes med max 14" pga af vægten - og ved jeg ikke hvad usb Enclosure er/betyder?
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2017 - 17:06 #3
Find først ud af hvor meget dine filer (dokumenter, fotos og musik) fylder. Som poko1 skriver i #1 er det oplagt at købe en ny pc med ssd drev. 500 GB er vel overkommelig i pris, men mange har kun 250 GB. Er det nok til både styresystem, programmer og dine filer?
Hvis din gamle pc skal skrottes, er det en god idé, at tage harddisken ud og så montere i en speciel kasette (enclosure), der via usb stik kan forbindes til ny pc.
Det letter flytningen af alle dine gamle filer til ny pc, og den kan så bruges til fremtidig backup.
Hvis din gamle pc ikke fejler noget særligt, kan den måske blot renses eller re-installeres?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. marts 2017 - 17:18 #4
Avatar billede poko1 Ekspert
28. marts 2017 - 17:39 #5
Nogle bud på 14" som jeg ville gå efter
http://kortlink.dk/edbpriser/q5wr
Avatar billede Anders Novice
28. marts 2017 - 21:13 #6
Der er ingen grund til at finde filerne hver og en. Du skal have en USB-Dongle som fungerer på den måde, at den laver en harddisk om til en form for usb-key/usb-drev.

Du kobler således den nye harddisk på en USB port, og kører programmet clone-zilla. Den laver en 1 til 1 kopi af den gamle harddisk, på den nye harddisk.

Efterfølgende skal du bare ind i diskhåndtering i windows, og så ekspandere drevet, så det fylder hele den nye harddisk. Eks. Hvis den gamle harddisk var på 500gb og den nye er på 1000gb, så vil der kun blive oprettet et nyt drev på 500gb. Da vi snakker om en 1 til 1 kopi af alt data. Derfor skal du også huske at ekspandere drevet efterfølgende. Det er også grunden til at du ikke kan benytte en mindre harddisk som ny disk.

CloneZilla er gratis software. Husk ikke at slukke computeren når det kører, for så kan du risikere at låse harddisken, ved at "klappe" masterpasswordet i harddiskens BIOS. Det skete en enkelt gang for mig, men da jeg benyttede Ranish Boot and Nuke softwaren. Passwordet er krypteret og man låser harddisken så hårdt at ikke engang pc'en vil godtage harddisken. Men det kan låses op, hvis man ved hvad man gør. Bare pas på med sådanne disk tools.

Her er linket til CloneZilla's website:
http://clonezilla.org/
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 21:32 #7
nej nej og atter nej:

køb den nye harddisk du vil have, og et usb kabinet den kan være i

herefter klon din nuværende harddisk over på den nye.
sæt den i din nye computer

færdig slut
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2017 - 21:36 #8
nå ja, herefter ved først boot, slet alle drivere i hardware håndtering som er i din nu gamle windows, og installer alle de nye. dem fra producentens hjemmeside. og ikke fra nogen andre steder.

driverbooster og alle dem der, det er fup, du ved ikke hvem der har lavet dem, og de er fyldt med malware og lort.

så altså, en klon af det hele som det er nu, sæt den i, alle mulige ting virker ikke, herefter slet alle drivere, og læg de nye på. slut
Avatar billede Anders Novice
28. marts 2017 - 22:11 #9
#Sidwave:
Arh shit.... Det er mig der læste forkert. Men ja. Samme fremgangsmåde med kloning. Jeg forstod bare at det var en ny harddisk i gammel maskine, og ikke overføre alt til ny computer. (tror jeg sov lige der)

Som sagt. Så er det jo det samme at vi foreslår med henblik på kloning. ;-)
Som du også skriver, skal drivers jo naturligvis også ses på.
Avatar billede jaja8700 Novice
29. marts 2017 - 10:40 #10
#Sidewave
Det bliver din fremgangsmåde jeg vil bruge - lyder til at jeg kan finde ud af den.
Kan jeg bruge clonezilla eller? Og kan jeg clone til en større HD? Tager jeg derefter
HD` ud af den nye maskine (hvad med HD i den nye maskine?) og sætter den HD i jeg har lavet clon på? Andre ting jeg skal være OBS på udover at få de korrekte driverer?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2017 - 12:46 #11
#10 helt ærligt Hvis du køber en ny Hvorfor skulle du så Sætte en anden HDD. I?
De nye Pc'er  Med SSD er jo utallige gange hurtigere. Og du kan jo stadigvæk Beholde dine Personlige filer på den Eksterne.
Avatar billede Mikael Ekspert
29. marts 2017 - 15:14 #12
Læser jeg forkert ???? Det drejer sig om en NY bærbar. Og så er clon af gammel harddisk da håbløst. Ikke alene vil alle drivere ikke stemme mellem gammel og ny computer. Men licensen til win bliver da også et problem. Den vil ikke virke på den nye computer ???
Avatar billede Rangolora Praktikant
07. maj 2018 - 18:20 #13
Ser ud som om tråden er gået lidt i stå. Jeg tillader mig derfor et spørgsmål i forlængelse af emnet, for muligvis "fange" nogle af de involverede.
Mit spørgsmål i forbindelse med ovenstående går på, hvad jumperen i den gamle HD'en skal sættes til. Har prøvet alle jumper-mulighederne og kan stadig ikke skabe forbindelse. HD'en er monteret i en Enclosure og forbundet til den bærbare via dennes USB indgang. Er der noget jeg har overset?