Avatar billede jesperdyhr Praktikant
06. april 2017 - 13:49 Der er 3 kommentarer

Indsætte et Tvunget valg

Jeg har brug for at sætte et "tvunget valg" ind i en fane, som kommer op og skal vælges, inden man skifter til en anden fane i arket.

Jeg har en "hoved-side" i et ark, der fungerer som bestillings-system, og dér vil jeg gerne have vælge en type bestilling ("Type 1" eller "Type 2") og dette valg skal være foretaget før man kan skifte til en anden fane i regnearket.
Jeg skal bruge vaget til at tilføje en tekst til ordre løbenummeret, så det bliver Ordre: 119 - Type 1
Avatar billede kim1a Ekspert
06. april 2017 - 16:00 #1
En vba kan registrere om celle x har indholdet Type 1 og så kunne du have fanerne skjult indtil det står rigtigt?
Avatar billede store-morten Ekspert
06. april 2017 - 17:46 #2
Prøv:
Private Sub Worksheet_Deactivate()

    If Not Range("A4").Text = "Type 1" Or Range("A4").Text = "Type 2" Then
        MsgBox "Husk at udfylde celle A4", vbOKOnly + vbInformation
        Cancel = True
        Sheets("hoved-side").Select '<-- Ark navn til rettes
        Range("A4").Activate
    End If

End Sub
Koden lægges på "hoved-side"
Celle A4 skal indeholde "Type 1" eller "Type 2" før der kan skiftes fane.
Avatar billede store-morten Ekspert
09. april 2017 - 13:33 #3
Lidt rettelser og forlag.
Den korte:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
'Den korte
    If Range("A4").Text = "Type 1" Or Range("A4").Text = "Type 2" Then
'Siden skifter hvis Type 1 elle Type 2 er valgt
    Else
'Ark1, celle A4 aktiveres
        Sheets("Ark1").Select '<-- Ark navn til rettes
        Range("A4").Activate
    End If
End Sub

Med info boks:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
'Med info boks
    If Range("A4").Text = "Type 1" Or Range("A4").Text = "Type 2" Then
'Siden skifter hvis Type 1 elle Type 2 er valgt
    Else
'Info boks
        MsgBox "Husk at vælge Type 1 eller Type 2.", vbOKOnly + vbInformation, "Bestillings Type."
        Cancel = True
'Ark1, celle A4 aktiveres
        Sheets("Ark1").Select '<-- Ark navn til rettes
        Range("A4").Activate
    End If
End Sub

Med valg muligheder:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
'med valg
    If Range("A4").Text = "Type 1" Or Range("A4").Text = "Type 2" Then
'Siden skifter hvis Type 1 elle Type 2 er valgt
    Else
'Valg boks Type 1
        Svar1 = MsgBox("Vil du bruge: Type 1", vbYesNo + vbQuestion, "Bestillings type.")
            If Svar1 = vbYes Then
            Range("A4") = "Type 1"
            End If
'Type 1 er valgt. og siden skifter
        If Svar1 = vbNo Then
'Valg boks Type 2
            Svar2 = MsgBox("Vil du bruge: Type 2", vbYesNo + vbQuestion, "Bestillings type.")
            End If
        If Svar2 = vbYes Then
            Range("A4") = "Type 2"
            End If
'Type 2 er valgt. og siden skifter
        If Svar2 = vbNo Then
'Ingen valg, Ark1, celle A4 aktiveres
            Sheets("Ark1").Select '<-- Ark navn til rettes
            Range("A4").Activate
            End If
End Sub