Avatar billede TTA Seniormester
22. april 2017 - 21:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Slå numlock til permanent i W8.1 - hvordan!?

Efter at numlock har været slået til permanent på min PC i 4 år, så slår PCen det nu konsekvent fra, hver gang den har været slukket. Det er r*virriterende når ens PC selv ændrer indstillingerne...!

De fleste søgninger på nettet siger at jeg skal gøre følgende:
1.    Kør Registreringseditor.
2.    Flyt til HKEY_USERS\.Default\Control Panel\Keyboard.
3.    Skift værdien for InitialKeyboardIndicators fra 0 til 2.

Der er bare det ved det, at værdien allerede ér sat til "2"...

Jeg har også prøvet at ændre registreringsindstillingerne i HKEY_USERS; først prøvede jeg med "2", derefter "2147483650" - lige lidt har det hjulpet. Jeg skal slå numlock til hver evig eneste gang jeg starter PCen...!

Jeg har prøvet at starte PCen, slå numlock til (inden indtastning af adgangskode), lukket PCen ned og startet op igen. Det hjælper heller ikke.

Mht. ændring i BIOS, så skriver folk at indstilling "2" vil overrule indstillingen i BIOS, og jeg kan ikke finde ud af hvor jeg evt. ændrer indstillinger i BIOS alligevel...

Jeg er nu løbet tør for muligheder, og har mistet tålmodigheden...
Avatar billede richardjensen Seniormester
22. april 2017 - 22:43 #1
Under opstart kan du gå i BIOS (F8) , og få mulighed for at vælge numlock on/off.
Vil du  forsøge dig med regidtreringsdatabasen  ,så vær forsigtig.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2017 - 23:02 #2
Hmmm. Er det ikke Caps Lock der deaktiveres med den ændring i registeret?
Synes jeg kan huske at det er den jeg har brugt på både Win 8 og 10.

Har ikke set en for numlock, men ved at i nogle bios der kan det aktiveres som #1 er inde på.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2017 - 23:18 #3
Du Kan gå i regedit og vælge Værdien 2 begge de steder jeg har vist på billederne.
https://billedeupload.dk/images/Y1yHp.png
https://billedeupload.dk/images/j7sUi.png
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2017 - 23:31 #4
Husk det skal være begge steder
Dette hjælper i de fleste tilfælde.
Hvis ikke, kan det være nødvendigt at slå "hurtig start" fra

Strømstyring --> vælg hvad der sker når du trykker på tænd/sluk knappen
Vælg "rediger indstillinger, der ikke er tilgængelige i øjeblikket"

Under "lukke indstillinger" fravælges "Aktiver hurtig start".
Avatar billede TTA Seniormester
23. april 2017 - 10:42 #5
@richardjensen
Jeg har prøvet at trykke F8 gentagne gange under opstart - det sker der ikke noget ved. Jeg kommer ikke ind i BIOS, men ender ved login som normalt.

@poko1
Det var det, jeg havde prøvet jf. mit første indlæg; jeg kom bare til at skrive "HKEY_USERS" begge steder. Jeg har også ændret det til "2" i "HKEY_CURRENT_USER". Det virker som nævnt ikke.

Jeg prøvede så at fravælge "Hurtig start" - det fortrød jeg dog hurtigt... Computeren ville slet ikke starte op. Før tog det PCen 12-15 sekunder at komme frem til login-billedet. Efter at have set på det velkendte HP logo og de cirklende prikker i over 20 minutter valgte jeg at slukke på powerknappen. Efter et par mislykkede genstartsforsøg kom jeg endelig frem til login. Hvor jeg selv skulle slå numlock til. "Hurtig start" er nu slået til igen...

---

Så BIOS er ikke tilgængelig, 2-tallet de to steder i registreringsbasen virker ikke og at slå hurtig start fra gør PCen ubrugelig. Så jeg er "back to square one"....
Andre forslag?

---

Er der i øvrigt nogen, der kan forklare hvordan numlock kan være slået til i over 4 år - men en dag ophører det ganske enkelt med at fungere. Der er ikke noget, der er gået i stykker, og alle indstillinger er som de skal være - automatisk numlock virker bare ikke mere??

Ud over dette, så fungerer funktionen genstart meget dårligt på min PC. Hvis jeg af en eller anden grund vil genstarte, så er jeg nødt til at bruge funktionen "luk computeren" - og så tænde den igen. Vælger jeg genstart, så kan PCen være op til en halv time (!) om at starte op igen. Men det er en helt anden problematik...
Avatar billede klaudi Ekspert
23. april 2017 - 11:22 #6
Prøv med dette, godt nok til win10 men det virker måske os på 8.1!

Tænd computer.
Når den kommer til login skærmen trykker du på numlock, LOG IKKE PÅ!!!!!!
Genstart computer.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2017 - 11:26 #7
Her er dine startup valg

F1  - Information om dit System
F2  - System Diagnose
F9  - Her kan du vælge hvilket medie du vil starte
F10 - Hvis du vil ændre i Bios
F11 - Her kan du køre genoprettelse.af din Pc:
Avatar billede TTA Seniormester
23. april 2017 - 15:37 #8
Situationen har desværre udviklet sig, da PCen netop har fået spyware af en art. De mange programmer, man kan downloade gratis, kan godt finde nogle ting i registreringsdatabasen, men det er ikke til at sige om det er "det rigtige". Hvis man vil have fjernet de filer, programmerne finder, så skal man naturligvis betale for programmet - uden garanti for at det virker...

Jeg har derfor valgt at formatere PCen helt, og starte helt forfra. Men det er heller ikke lige til...

Jeg kan læse mig til, som poko1 er inden på, at jeg så skal trykke F11 under opstart.

Der sker bare ikke noget.... PCen starter op på helt sædvanlig vis.

Er der en anden måde at formatere PCen på!? Jeg har gendannelsesdiskene.
Avatar billede TTA Seniormester
23. april 2017 - 16:04 #9
Jeg har nu søgt forgæves på nettet. De fleste hits kommer fra HP - der dog ikke formår at levere en brugbar løsning. Alle deres løsninger retter sig enten mod en stationær PC... eller en PC uden diskdrev... eller en PC nyere end 2014. Jeg kan ikke finde svar på hvordan man genopretter en PC MED DISKDREV FRA FØR 2013.

Ved at trykke esc under opstart kan jeg få F-funktionerne frem, og herunder F11 System recovery, som jeg så trykker på. Herefter siger den "please wait". Og så sker der ikke mere! Der er bare sort skærm (med svagt lys). Jeg kommer simpelthen ikke videre...

Noget siger mig, at jeg er nødt til at hive harddisken ud, tilslutte den harddisklæser, og så manuelt slette alle data...
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2017 - 16:25 #10
Nu er det sådan at jeg ikke har en HP På bordet MEN!!!!!
Du skal jo slå Secure boot fra uden dette kan du intet gøre i BIOS
Avatar billede TTA Seniormester
23. april 2017 - 16:56 #11
Ok. Hvor slår jeg Secure boot fra?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. april 2017 - 17:04 #12
Se om du kaan finde ud af det her?
https://support.hp.com/rs-en/document/c04784866#AbT1
Avatar billede TTA Seniormester
23. april 2017 - 17:27 #13
Ok, tak. Jeg forstår dog ikke hvorfor det skal være nødvendigt at lave alle disse ændringer i opsætningen, før man kan genoprette PCen. Det har jeg ikke skullet før, når det har været nødvendigt at genoprette min PC. Men jeg gemmer linket. Nu vil jeg i stedet prøve om jeg kan få PCen til at arte sig, så en recovery måske ikke er nødvendig.