Avatar billede odsgaard Praktikant
25. april 2017 - 12:22 Der er 3 kommentarer

Internet (WIFI) forsvinder når LAN kabel tilsluttes - Windows 10

Hej eksperter

Jeg har en computer der kører Windows 10.

Der er internetforbindelse via trådløst netværk.

Der er behov for at forbinde via kabel til et internt netværk - bl.a. for adgang til printer. Det kablede netværk har ikke internetforbindelse endnu.

Wifi kører på 192.168.0.x
LAN kører på 192.168.10.x

Begge med 255.255.255.0 som subnetmaske

Hvordan kan det være at internetforbindelsen forsvinder når LAN kablet tilsluttes og hvad kan der gøres for at have begge forbindelser aktive?

Hilsen
Brian
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. april 2017 - 12:37 #1
Så vidt jeg ved, er der ikke tvungen linjevalg i Windows 10 - men det kan sættes op via politik, så er det en virksomhedsPC, så prøv at høre din IT-afdeling.

Der ud over er der flere producenter, såvel som Intel, der laver små utilities til at styre/kontrollere WiFi kortet (Lenovo har eks. Access Connections), og disse kan ofte drille. Prøv at se om du i systray har andet netværksrelateret end Windows egen "trappe" (eller skærm for kabel).
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2017 - 12:55 #2
er din wifi slået fra, eller er du stadigvæk forbundet, men kan "bare" ikke kom på nettet?

Hvis din wifi slår fra, så er det nok noget ekstra-program som forstyrrer;
Men som udgangspunkt er det sådan, at Windows fortrækker Lan-kablet fordi det er per standard "hurtigere" - det kan dog ændres ved at ændre metric (=rækkefølge):
højre mus-klik på skærm eller trappe-symbolet (=netværkssymbol) og vælg "Åbn netværks og delingscenter" - Rediger indstillinger for netværkskort - højre mus-klik på Ethernet (eller hvad din Kabel-netkort hedder) og vælg "Egenskaber" ->
dobbelklik på TCP/IPv4 (Internet Protocol Version 4) - Avanceret... - fjern fluebenet ved "Automatisk metrik og indsæt tallet "2" (eller bare noget højt);
gør nu det samme med WIFI men indsæt tallet "1" i sted for;

Det bør løse din udfordring
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. april 2017 - 14:49 #3
Jeg mener at kabel altid har 1. prioritet, således at når du isætter LAN-kabel afbrydes WiFi. Men som udgangspunkt gælder det for samme netværk, så det er muligt du kan skille de to ting ad, i og med der er tale om to forkellige netværk.