Avatar billede JCH271 Praktikant
26. april 2017 - 15:21 Der er 5 kommentarer

identificere ændringer i kundestatus (tekst)

Hejsa

Mange tak for alle de gode guides og råd der er på denne side. Det har jeg haft stor hjælp af. Jeg er nu i den situation, at jeg ikke helt ved hvordan den seneste nød skal knækkes. Derfor har jeg brug for jeres hjælp.

Min problemstilling kort er følgende:

Ud fra en basislinie i på fane 1, har jeg brug for at spotte ændringer i tekst på fane 2, og vise dette i en oversigt med farvekode på fane 3.

Hvert år skal jeg have lavet et udkast af hvilke kunder jeg har mistet, nye jeg har fået til, og evt. nye der afventer godkendelse ift. året før. Derfor skal jeg spotte evt. ændringer i kundestatus.

Der vil være tale om en stor datamængde med kundenr, kundenavn, kundeansvarlig, porfit center, profit navn og endelig den vigtige kundestatus.

Min tanke vil være at lave en basisline som bruges til at sammenligne med. Dette vil være et udtræk fra andet system, som indsætte på fane 1. På fane 2 kommer samme udtræk, men på en nyere dato. Evt. 1 mdr. eller år senere. Disse 2 faner skulle gerne være mit rådata.

På fane 3 vil jeg gerne have samme kolonner, men under kundestatus vil jeg gerne se hvilke kunder der er nye, (ikke med på fane 1 men 2 som kunde), hvilke der afventer (ikke med på fane 1, men på fane 2 som afventer) samt hvilke kunder jeg har mistet (på fane 1 som kunde, fane 2 ikke kunde).

Er det nogle af jer der kan hjælpe mig lidt på vej til hvordan jeg skal gribe det an.
Avatar billede acore Ekspert
26. april 2017 - 22:07 #1
Hvordan ser kundenr ud og er det fortløbende?
Avatar billede JCH271 Praktikant
27. april 2017 - 07:15 #2
Kundenr. er 7-cifret men ikke fortløbende, da der kan forekomme spring med kundenr. der tildeles andre afdelinger som ikke skal med i analysen, eller som er udgået tidligere og dermed ikke med i datamængden.
Avatar billede acore Ekspert
27. april 2017 - 09:56 #3
Udfordringen er at skabe listen over alle kundenr i Ark1 og Ark2 uden dubletter, Det kan laves med nogle hjælpekolonner.

Når du så har den liste, er det let at hente data over og vise status.

Kunne det være en løsning?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. april 2017 - 09:57 #4
Kan du ikke uploade (til Dropbox´for eksempel) en fil med eksempeldata (gerne anonymiseret) og manuelt give eksempler på ønskede resultater.

Det er nok de færreste her der har lyst til selv at indtaste data i forsøg på at konstruere noget brugbart. Et forsøg som højst sandsynligt ikke vil tage højde for dine konkrete forhold og dermed bare føre til en unødig langtrukken diskussion.
Avatar billede Mads32 Ekspert
27. april 2017 - 10:34 #5
Hej

Her er vedlagt et lille forslag - der mangler betinget formatering med farver.

Da du modtager kundelisten fra anden kilde, går jeg ud fra at der ikke optræder dubletter

https://www.dropbox.com/s/ue0r4606w7o4cb7/aendring%20i%20kundestatus.xlsx?dl=0