Avatar billede Calle5463 Forsker
29. april 2017 - 10:00 Der er 14 kommentarer

Startproblem

Min pc er begyndt ikke at ville starte op. Dvs den fryser kort efter jeg tænder den. Efter et langt tryk på knappen (tvangslukning) og derefter igen opstart ved normalt tryk på knappen startede den i en kort periode normalt op. Nu skal jeg gøre det to gange.

(Er tjek af RAM et godt sted at starte - kommer lidt i tvivl mens jeg skriver det her?)

Jeg får ingen advarsler eller beskeder om problemer med hverken SW eller HW

win10 home vers 1607
4 GB RAM (skal lige fysisk have tjekket om det er korrekt - synes at huske der skulle være mere)
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. april 2017 - 11:33 #1
Hvis du har mulighed for det, så prøv at smide en anden HD i maskienen. Giv den en ren win10 installation. Kan maskinen så fungere normalt igen, så er det din installation på den gamle disk, der fejler noget. Er problemet der fortsat, så er det hardwaren der er syg.
/ptj_11
Avatar billede Calle5463 Forsker
29. april 2017 - 12:03 #2
#1, ptj_11: Det har jeg desværre ikke lige mulighed for. Min nuværende HD med Windows (C:) er en rimelig ny SSD. Der sidder desuden tre andre HD til diverse data.
Avatar billede Calle5463 Forsker
29. april 2017 - 12:23 #3
Jeg fandt nogle log-filer. Det giver mig ikke rigtigt noget at gå efter (men er nu heller ikke så skarp på hvad jeg skal se efter).
Der optræder nogle fejl når jeg lukker/genstarter, men ikke andet der antyder problemer.
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. april 2017 - 14:20 #4
Prøv at lægge disse fejlbeskedder op her. Helst i korrekt rækkefølge.
For at få den fulde fejlbeskrivelse, så skal du åbne punktet, og dernæst klikke på knappen "Kopier".
/ptj_11
Avatar billede martens Guru
29. april 2017 - 15:37 #5
Jeg ville starte med at checke RAM-klodsen/klodserne...
Havde det samme problem med én af mine stationære for et par år siden og fandt ud af ( ved adskillige test ) at det var én af RAM-klodserne, der havde en defekt....
Det virkede som om, at det var ved specielle kald, at maskinen helt umotiveret ville genstarte, - den frøs ikke som din, men prøv eventuelt med mindre RAM, eller klodser af samme type, hvis du da har mulighed for det..  ( som regel står der INTET i log-filer, når sådanne tg sker, da det sker hurtigere, end operativsystemet kan nå at opfatte det, inden det bliver slået ihjel ;o)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2017 - 15:47 #6
95% sikkert at din strømforsyning er slidt op.
du skal bruge en der med sikkerhed virker, før det kan betale sig at undersøge noget andet. en defekt strømforsyning ødelægger computeren!
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2017 - 15:48 #7
fejl: hvis der er ram fejl bipper computeren ved bios opstart!

ny strømforsyning nu!
Avatar billede martens Guru
29. april 2017 - 15:50 #8
Nope ved sporadiske RAM-fejl behøver der ikke komme ét eneste bip .
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2017 - 15:57 #9
Hvad sker der hvis du før du vil starte den, at du fjerner strømmen fra den og holder startknappen nede i 10 sekunder. Genmonterer og starter.
Fryser den så også?
Avatar billede Calle5463 Forsker
29. april 2017 - 16:11 #10
#9, 220661: Jep :-) . Det var noget af det første jeg prøvede.

I fm. diverse roden rundt, fik jeg ændret opsætning af strømstyring til "standard". Da jeg på et tidspunkt ville vække maskinen igen, frøs den på helt samme vis som ved en kold-start.

Pt overvejer jeg et besøg hos min pc-mekaniker. Har et stykke tid ønsket mig en lidt mindre støjende strømforsyning. Måske det er tiden nu.
Avatar billede Fred G Husby Novice
29. april 2017 - 21:09 #11
TØM PCn for STRØM
Koble fra all strøm, ta ut evt batteri og BIOS-batteri (evt. Trykk en tynn binders inn i  RESET-hullet hvis det er laptop med fast batteri). Trykk på AV/PÅ-knappen noen ganger for å tømme strøm fra komponenter som holder på strøm.
TEST RAM
Ta ut RAM-brikken(e), og sett inn igjen skikkelig, hvis flere sett inn bare den ene. Deretter den andre osv. Koble til batterier og strømkabel og start.
TEST DISK
Hvis den fortsatt ikke starter, koble fra disken(e), og forsøk å starte uten disk.
Da skal den i det minste klage litt, og da finner du ut om det er disken.
Lykke til og hold oss oppdatert.
Avatar billede Calle5463 Forsker
03. maj 2017 - 14:09 #12
Hmm.
Nu har min pc startet "normalt" de sidste par dage. Det eneste jeg har gjort, er at flyttet et par data-filer (et par billeder og tekstdokumenter) fra (og dermed tømt) skrivebordet til skyen.
Avatar billede ptj_11 Forsker
03. maj 2017 - 16:07 #13
Det giver jo et fingerpeg i retning af årsagen. Har du en synkroniseringstjeneste til at køre i opstarten?
Hvis den forsøger, at udføre en handling, som er i strid med din bootsession, så kunne det tænkes at være der, at hunden ligger begravet.
Prøv at disable denne tjeneste, og læg så et par filer til upload, og se så, hvad der sker.
/ptj_11
Avatar billede Calle5463 Forsker
04. maj 2017 - 10:32 #14
Der er sfl ikke noget der vokser ind i himlem når det drejer sig om en pc. Nu er den begyndt på drilleriet igen!
Så det bliver min pc-mekaniker der får udfordringen.