Avatar billede Kurt Olsen Praktikant
01. maj 2017 - 17:08 Der er 2 kommentarer

Min mac foreslår vokaler med accenter

Hej, når min mac har været åben nogle timer begynder den at skrive meget langsomt og foreslå vokaler med accenter ( altså f.eks. a') i stedet for a, det står med blåt og maskinen bliver ultra langsom.
Det bliver umuligt at skrive password, jeg må så starte maskinen igen, så kører den et par timer igen.
Kan det afhjælpes eller skal jeg til reparatør?
I sprog og område står den til dansk og engelsk (usa og gb)
MVH. Kurt
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2017 - 17:55 #1
Der er mange ting du kan foretage selv.

En relativ simpel ting, er at geninstallere OS X. Det gøres på følgende måde:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Du bør selvfølgelig tage backup inden. Hvis du bruger TimeMachine er det fint.

Denne hjemmeside angiver forskellige måder at få fart på en Mac igen.
https://www.howtogeek.com/228180/10-quick-ways-to-speed-up-a-slow-mac/

I hjælpeprogrammer kan du finde diskværktøj. Kør evt. en Førstehjælp, der finder og retter evt. fejl på disken.
Avatar billede Kurt Olsen Praktikant
01. maj 2017 - 22:35 #2
Hej,
jeg tror først jeg vil prøve at geninstallere OS X igen,

jeg bruger TimeMashine.

Jeg har prøvet diskværktøj, førstehjælp et par gange, men det hjalp ikke.