Avatar billede pwn Forsker
01. maj 2017 - 20:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Timemachine og gendannelse Mac Pro

Mac Pro fra 2009 med El Kapitan. Jeg vil gerne overføre OS til en 500 GB SSD. OS ligger i øjeblikket på en 1 TB HD men fylder ca 400 GB. Der er en Timemachine sikkerhedskopi på en anden af de interne diske. Jeg har formateret SSD'en udvidet Journaliset og gjort den bootbar. Nu burde systemet jo virke således, at jeg ved start skulle kunne holde Comamnd+R nede og jeg skulle få nogle valgmuligheder herunder gendan fra Timemachine. Tanken var så at være SSD'en, der sidder i et eksternt kabinet (Sandberg cloning-enhed). Det ender med æblet og så slipper jeg tasterne, men den starter normalt. Tager jeg OS-diske ud ender det med en mappe med et ?

Er der noget jeg overser eller gør forkert? Er der en anden fremgangsmåde at få neddroslet størrelsen af OS-disken, så jeg ikke skal købe en 1 TB hundedyr SSD?
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2017 - 20:48 #1
Brug diskværktøj under hjælpeprogrammer. Lav en ny partion på drevet, så dit nuværende drev deles i 2. Den med OS systemet skal så maksimalt være 500GB, nok i praksis lidt mindre. Den partion kan du så klone til din nye SSD.
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2017 - 20:50 #2
Ved tilslutning med usb skal du så i systemindstillinger vælge den nye SSD som startdisk.
Avatar billede pwn Forsker
01. maj 2017 - 21:05 #3
Jeg får følgende fejlmeddelelseselv efter Hjælpeværktøjet har repareret: ..."kontrol af arkivsystemet mislykkedes..."
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2017 - 21:53 #4
Formoder du kender denne side?
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Du skal nok gøre din SSD til startdisk inden du genstarter med Alt+CMD+R
Avatar billede pwn Forsker
03. maj 2017 - 00:34 #5
Så har jeg prøvet lidt af hvert og status er nu, at der dannet en Time Machine sikkerhedskopi samt  indlæst en frisk Mac OS Snow Leopard på nyformateret disk. Jeg kan fint starte på systemet, men ikke hente indhold fra Time Machine, da der skal opgraderes til El Capitan. Det skal jeg gøre fra Apples supportside, men der lås Mac'en og jeg må tvangslukke.
Hvordan får opgraderet til næstsidste OS, og hvorfor låser siden (menu-linien viser i øvrigt ikke øverst men kun firkantede blokke - her kan jeg så bare trykke på anden sidste fra højre og jeg kommer ind på supportsiden, hvorefter det hele låser)?
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2017 - 14:33 #6
Fandt lige denne side, som kunne være af interesse. Så kan du installere OS Sierra direkte.
http://dosdude1.com/sierrapatch.html
Avatar billede pwn Forsker
04. maj 2017 - 09:25 #7
Ja, den ser interessant ud. Først vil jeg dog lige forsøge at komme i mål med El Capitan, hvor jeg har en Timemachine backup. Jeg har nu fået kæst Snow Leopard ind og opdateret det jeg kunne via Æble-menuen. For at indlæse El Capitan skal jeg mindst have version Snow Leopard 10.6 og jeg har "kun" 10.5.8. Jeg kan ikke søge den frem på siden, hvor jeg kan finde El Capitan - hvilket jeg finder mærkeligt.
Ved du, hvor den kan hentes eller hvordan jeg får opgraderet det sidste lille stykke?
Avatar billede INK Ekspert
04. maj 2017 - 09:43 #8
Fandt denne side. Det lader til at vi her har skæringslinien mellem gratis og betalt, men prøv at studere det lidt.
https://discussions.apple.com/thread/5210544?tstart=0
Avatar billede pwn Forsker
12. maj 2017 - 10:47 #9
Det lader ikke til mit afsluttende svar er kommet med.
Løsningen blev, at jeg fik fat i en Snow Leopard 10.6 som er mindstekravet til El Capitan. Herefter kunne jeg downloade OS El Capitan og mine programmer kører igen. Mac'er er så gammel, at Sierra ikke kan køre, så det må vente til bedre tider...
Tak for hjælpen:-)