Avatar billede Per Møller Novice
05. maj 2017 - 22:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Meget langsom start

Start og indlæsning af Windows 7 Pro tager op mod 1 time på stationær PC med 1 SSD og 2 HD. Bundkort MSI P67A, Intel Core i5, 4 GB DDR3.
Problemet startede for et par måneder siden, tilsyneladende uden forudgående ændringer.
Professionel assistance fandt ingen fejl, men rensede maskinen for "snavs" uden at startproblemet, der havde periodisk karakter, forsvandt. Man mente at nyinstallation af Win 7 ville fjerne det, og for ikke at miste noget blev løsningen at geninstallere win 7 på ny SSD disk for at bevare den gamle bootdisk med indhold og styresystem for at kunne bruge det og indholdet ved behov.
Den nye win 7 startede korrekt, men efter at have brugt det gamle styresystem en enkelt gang er status nu, at indlæsningen af BIOS (start?) tager godt 20 minutter, fulgt af indlæsning af win 7 som tager yderligere godt 20 minutter. Derefter kører windows og øvrige programmer tilsyneladende normalt.
Jeg har fået oplyst, at der ikke er fundet hardwarefejl, men har ikke fået spurgt om man har kigget på BIOS. Men det forekommer mig nu at fejlen mest sandsynligt skal findes der. Men hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede posten Ekspert
06. maj 2017 - 04:02 #1
det 1. du skal finde ud af : hvad rækkefølge starter de 3 diske i din bios ??den starter nok på den med den ældste win7  du skal få den til at starte med ssd og håbe den læser den som ssd derefter kører de 2 HD men som allerførst vil jeg anbefale du la dit dvd drev køre for når du bruger en win 7 der ikke laves opdateringer til mere skal du nok snart ha fat i en win 10  regner med du bruger en 64 bit nu af win 7 regner med dit bundkort godt kan køre 64 bit i win 10
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2017 - 05:18 #2
mest sandsynligt er at en hardisk er døden nær, det giver en sløv computer.
når den ikke kan gennemføre bios på 2 sekunder, så er der vrøvl med noget hardware, som ikke giver bips, mest likely er det disken.

måske virker den SSD slet ikke i den computer
Avatar billede Per Møller Novice
06. maj 2017 - 10:40 #3
Computeren starter fra SSD, medmindre andet vælges via Bootmanager. Og da computeren efter indlæsning af Win 7 kører tilfredsstillende er det næppe der eller på SSD problemet kan findes. Mulighed for problemer med de to gamle HD kan selvfølgelig udelukkes ved simpelthen at afkoble dem, men det er næppe sandsynligt.
Dette skrives på en bærbar, og jeg kigger i øjeblikket på ClickBIOS skærmen på den stationære for at finde ud af noget om BIOS, men formentlig pga den meget langsomme indlæsning kan jeg ikke åbne Settings, og derfor næppe heller nå frem til opdatering af BIOS.
Såvidt jeg har læst mig til sker starten fra BIOS, der sidder i CMOS på bundkortet, og udfra de observerede symptomer er der næppe grund til at tro at en WIN10 kan gøre en forskel (og det vil være et helvede at installere med nuværende indlæsningshastighed). "Fladt" cmos-batteri kan vel også udelukkes når tid-dato og settings iøvrigt er intakt.
Men hvad så? Jeg er ikke meget for at forsøge BIOS-opdatering, dels pga den meget langsomme skærmopdatering, dels af frygt for fejl.
Avatar billede INK Ekspert
06. maj 2017 - 12:29 #4
Skal det forstås sådan, at maskinen kører fint efter (langsom) opstart med den nye SSD?
Maskinen kan starte op på gammel HDD - langsomt, men når startet op kører den normalt?
Kan du køre en hardwaretest af dine diske og memory?
Hvad med at tage stikket ud for de 2 HDD og starte op med SSD som #1 og #2 er inde på?
Avatar billede Per Møller Novice
06. maj 2017 - 13:57 #5
Ja, den kører normalt når startet fra SSD-disken. Og første opstart skete med normalt tidsforbrug.
Efter at havde kontolleret den nye installation loggede jeg af og valgte opstart fra gammel installation i bootmanager. Herfra kørte Windows og tilknyttede programmer noget langsomt og "vaklende". Og noget må være sket, for siden er opstart gået uendelig langsomt, mere end 20 min for start på installation af Win, og 20-30 min før win var klar.
Maskinen var hos en professionel der testede hardware og software uden at finde andet end det sædvanlige snavs, og som derefter foretog geninstallatioenen af win7 på ny SSD.
Jeg vil nok prøve at frakoble de 2 gamle HD, men ser ikke noget der taler for at problemet ligger der. Jeg har fundet den gamle installationsdisk for bundkortet frem og har installere MSI Live update 5, der skulle give let adgang til at hente nye drivere og BIOS, men foreløbig virker det ikke til at lykkes, og jeg er ikke meget for at forsøge mig manuelt.
Såvidt jeg kan se peger ovenstående på noget med CMOS/BIOS, men om min professionelle assistance har undersøgt dette har jeg foreløbig ikke kunnet få oplyst
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2017 - 14:12 #6
den bios er defekt og skal flashes om
Avatar billede Per Møller Novice
09. maj 2017 - 19:01 #7
Det er ialtfald en sandsynlig løsningsmulighed; men hvordan?
Bundkortet (MSI P67-C45) har ganske vist en "Live Update", men pga den usandsynlig langsomme skærmopdatering er det meget vanskeligt at komme frem til den. Det lykkedes dog en enkelt gang, hvor den så bad om isætning Driver DVD, men den ville dog ikke acceptere bundkortets medfølgende DVD med "Drivers and Utilities". Jeg har jeg har hentet BIOS på MSI hjemmeside, og har dem på usb. men kan ikke finde ud af at få dem indlæst, det skal vel ske ifm opstart, men hvordan?
Avatar billede Per Møller Novice
13. juni 2017 - 14:57 #8
Problemet løst, og det var hverken BIOS eller harddisk. Synderen var en gammel HP6L LaserJet (eller den tilhørende port og kabel). Hvordan dette kan påvirke selve opstart forstår jeg ikke. Men efter frakopling af printeren kører det 6 år gamle system som nyt.
Ved fremtidige fejl vil jeg starte med at frakoble alt periferiudstyr.