Avatar billede Uvanga Ekspert
18. maj 2017 - 17:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

WPS automatisk adgangskode på WiFi - PC slukket

WiFi signal
Ifb. udskiftning af udstyr, krævede klienter password indtastet påny. Det løses jo nemt og smertefrit ved tryk på wps-knap på Router. I lokalet befinder der sig en PC som er tændt, denne registrerer hurtigt password, og går online. I lokalet er der også en PC som er slukket, helt slukket. Da denne PC tændes for at aktivere password, har den allerede fundet det, og er online.
Spørgsmål: Kan PC opfange det af wps udsendte password, selv om PC er slukket?
Det er tilsyneladende sket i dette tilfælde, eller er der nogen der har en anden forklaring/erfaring??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2017 - 18:23 #1
Nej, det kan den ikke.

OS'et skal selvfølgelig være aktivt for at der kan registreres noget som helst på det lag i OSI-stakken.
Avatar billede INK Ekspert
18. maj 2017 - 19:11 #2
Windows10 maskiner og Macs kan såfremt samme Microsoftkonto/AppleID er anvendt udveksle kodeord. Men det forudsætter selvfølgelig de er forbundet via et kablet eller trådløst netværk. Hvis den omtalte PC har været helt slukket og ikke er forbundet med kabel, så er jeg enig med #1.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2017 - 19:18 #3
Kablet spiller ingen rolle - OS'et skal "lytte" og kunne skrive konfigurationen til registreringsdatabasen. Det kan det ikke, hvis det er i dvale eller maskinen er slukket. Den vil som minimum skulle starte op, udføre sit tryllenummer og lukke ned igen.

Den udveksling af kodeord, du snakker om der - er det noget du har noget dokumentation omkring? Det lyder spændende.
Avatar billede INK Ekspert
18. maj 2017 - 19:29 #4
I indstillinger - konti - Synkroniser dine indstillinger kan adgangskoder være slået til eller fra. Der udveksles så adgangskoder, når der er forbindelse mellem tændte enheder på samme Microsoftkonto.
Læs mere her
https://support.microsoft.com/da-dk/instantanswers/861aa21c-cf7a-48e0-b3dc-54c0b17b3cfa/about-sync-settings-on-windows-10-devices

For Mac vil du se samme fænomen. I systemindstillinger - netværk vil du kunne se alle de wifi access punkter, som din iPhone, iPad eller MBP har været tilsluttet. CREEPY !!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2017 - 19:33 #5
Okay, jeg misforstod - jeg læste det som at kreditiver kunne sync'e på tværs af platormene; det har jer ikke set før...

Oversigt over WiFi-net kan nu også findes i en Win10. Det er lidt omstændigt at rydde den, men trods alt lettere end på Mac, så vidt jeg husker.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. maj 2017 - 19:45 #6
Den slukkede enhed er en stationær PC. De to enheder der krævede password indtastet var en bærbar PC, samt en Ipad. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, eller om den stationære simpelthen ikke har observeret at der er kommet ny Router....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. maj 2017 - 19:47 #7
Det er i hvert fald den mest sandsynlige forklaring. Hvis SSID og passcode er de samme som tidligere, burde den samle det op uden videre.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. maj 2017 - 19:53 #8
#7
SSID og passcode er de samme, så din forklaring lyder rigtig.