Avatar billede baard Juniormester
23. maj 2017 - 09:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Betinget formatering på hel række på baggrund af værdi i en celle i rækken

Jeg ønsker hjælp til hvordan jeg kan farve en hel række (f.eks. række 4) grå, hvis der i en bestemt celle i rækken (f.eks. celle c4) står en bestemt værdi?

Helst uden vba-kodning
Avatar billede Daffodil Professor
23. maj 2017 - 10:00 #1
Gå ind i betinget formattering og vælg "Ny regel"

Vælg i boksen "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres"

Klik i boksen "Formater værdier, hvor denne formel er sand:"

Klik i celle C4 i regnearker og den vises i boksen som =$C$4 din betingelse skal indsættes efterfølgende =$C$4=3 eller hvis det er tekst i anførselstegn =$C$4="ST"

Angiv farven under formater og klik OK

Herefter vælger du igen betinget formattering og vælger administrer regel og indsætter felterne som skal farves på baggrund af betingelsen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. maj 2017 - 10:25 #2
Betinget formatering af en hel række eller en hel kolonne er i næsten alle tilfælde en dårlig ide. Det er én blandt mange ting der kan være med til at lægge Excel død. (Betinget formatering er det der i Excel-sprog kaldes volatil).

Begræns referenceområdet til det der er nødvendigt.
Avatar billede baard Juniormester
23. maj 2017 - 11:33 #3
Tak for begge svar.

xl-enthusiast: mht. at ikke at formatere hele rækker, så kan jeg nok nøjes med mindre, så tak for rådet.

Daffodil (og andre): tak for dit indlæg. Jeg havde nok ikke udtrykt mig helt tydeligt for jeg har mange rækker det skal gøres på og jeg vil jo helst ikke ind og lave det for hver enkelt række en ad gangen.

Altså:

jeg har et område (f.eks a1:h50). I alle celler i kolonne c står der en værdi, som skal afgøre, om den pågældende række skal farves grå.

For ikke at skulle skulle lave betinget formatering 50 gange - hvad gør jeg så?

Håber, at I kan hjælpe. På forhånd tak!
Avatar billede Daffodil Professor
23. maj 2017 - 11:43 #4
Du laver reglen på den først række.

Formlen skal skrives som =$C1:$C10=3 og området den skal gælde for skrives som =$A$1:$E$10
Avatar billede baard Juniormester
23. maj 2017 - 13:06 #5
Tak igen Daffodil

Jeg kan ikke få det til at virke, for jeg ved ikke lige hvor jeg skal skrive området det skal gælde for.

Når jeg vælger "brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres" får jeg kun mulighed for at angive formlen =$C1:$C10=3 og angive formateringen (grå).

Der er ingen steder jeg kan taste =$A$1:$E$10

Og hvis jeg markerer området inden jeg år ind i betinget formatering og laver reglen, så virker det ikke.
Avatar billede Daffodil Professor
23. maj 2017 - 13:21 #6
Se #1 sidste sætning.

Vælg betinget formattering igen og vælg administrer regel. Den dialogboks der kommer op har et felt hvor du kan vælge det område det skal gælde for.
Avatar billede baard Juniormester
23. maj 2017 - 13:57 #7
UPS! Jeg kan godt se, at du havde skrevet det i dit første indlæg, men det virker stadig ikke. Nu farves hele området (alle rækker) gråt hvis der står 3 i celle c1, og der sker intet ved at der står 3 i f.eks. c4.

Håber, at du har tålmodighed med mig.
Avatar billede Daffodil Professor
23. maj 2017 - 15:59 #8
Har du husket at slette $ tegnet foran tallene.

Jeg skrev det i #4, men dit svar i #5 har du $ tegnet.
Avatar billede baard Juniormester
29. maj 2017 - 13:12 #9
Perfekt - nu virker det. Jeg takker mange gange. Undskyld, at jeg er lidt tungnem! :)

Og så har jeg lige et tillægsspørgsmål:

Kan man få det til at virke på flere ark ad gangen (jeg har 12 ark med månedsnavne)?

Jeg har prøvet at skrive arkene med ind i området, men det ville Excel ikke godtage.