Avatar billede mvsmads Juniormester
04. juni 2017 - 13:28 Der er 18 kommentarer

Blue screen of death

Hej

Nu er det så blevet min stationærs tur til at have problemer. Jeg er blevet ramt af det såkaldte Blue Screen of Death. "Computeren stødte på et problem og skal genstartes. Vi skal lige have indsamlet fejloplysninger, og derefter genstarter vi for dig". Mit problem er, at den p.t. har stået på 100% fuldført i over en time, og jeg ved ikke om jeg kan tillade mig selv at tage strømmen til computeren, for det ser ikke ud til, at den har tænkt sig at genstarte selv...

Stopkoden er: WORKER_INVALID
Da problemet opstod, sad jeg og spillede Football Manager 2017 gennem Steam, jeg downloadede en fil fra mega.nz (en fil som jeg har downloadet før uden problemer), og hørte podcast fra Den Korte Radioavis.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2017 - 14:11 #1
Bruger du AVG Antivirus?
Avatar billede mvsmads Juniormester
04. juni 2017 - 14:37 #3
#1 Nej jeg bruger/brugte avast. Den betalte version er dog udløbet, og jeg har ikke fået forlænget. Jeg kan måske godt risikere, at jeg faktisk slet ikke har nogen aktiv antivirus på den nu.

#2 Mange tak, jeg har kigget på det og nu hvor jeg læser det, kan jeg faktisk godt se, at jeg oplevede nogle af symptomerne i går. Jeg ved dog stadig ikke helt, hvad jeg skal gøre, da den stadig på 2. time sidder fast på den blå skærm, hvor den har stået på 100% fuldført.

Vil det ødelægge computeren helt, hvis jeg slukker for strømmen og tænder den igen, eller er det ok at gøre?
Avatar billede Carnac Forsker
04. juni 2017 - 15:54 #4
Tja, jeg ville have det dårligt med at råde dig til at hive stikket, da det potentielt set kan betyde din computers død.

Jeg har dog haft PC´er siden 1992 eller deromkring... Og må indrømme jeg jævnligt har løbet ind i at der ikke var nogen anden udvej end at hive stikket.

Jeg plejer dog først at forsøge "hold slukknappen inde i 10 sekunder tilden resetter".

Om det bare er mig der har været heldig eller hvad ved jeg ikke. Men nogle gange har den genstartet uden problemer, andre gange har jeg måtte klare mig igennem vha fejlsikret tilstand. Jeg har endnu ikke oplevet at en computer er gået fuldstændigt død.

Men det er på eget ansvar...
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. juni 2017 - 16:01 #5
#4 Jeg har også flere gange "trukket stikket" uden der er sket nogen som helst skade, men jeg siger lige som dig: det er på eget ansvar!
Avatar billede Carnac Forsker
04. juni 2017 - 16:15 #6
Lidt historik:

Jeg har prøvet engang, at en enkelt opdatering tog over 7 timer at installere. Hvorfor jeg ikke hev stikket inden den var færdig? De fleste computere har en dioede der blinker hvis harddisken arbejder. Så længe den blinkede, hev jeg ikke stikket. Har en computer stået over 2 timer, hvor dioeden ikke blinker, plejer jeg at resette.

Inden for det sidste år har jeg prøvet at skulle opdatere en lille bærbar med 32 GB SSD og 2 GB RAM.På et tidspunkt stod den stille på 70% eller deromkring i over 3 timer. JEg var SÅ TÆT PÅ at genstarte lortet. Men så gik den pludselig videre til 71% og arbejde færdig som den skulle.

Jeg har oplevet, ved at hive stikket, at enkelte sektorer af min harddisk er gået i stykker. Det opdages ved at køre en "repair drive" efter man har fået den til at virke igen, og den skrive "bad sectors found". Herefter spørger den om den skal sætte disse bad sectors i karantæne. Og det svarer man så ja til. Så mister man godt nok et par bytes af sin lagerplads, men ellers virker alt fint. Og med de harddiskstørrelser på flere hundreder gibabytes man har i dag, så kan de fleste nok godt undvære et par bytes.
Avatar billede Carnac Forsker
04. juni 2017 - 16:22 #7
Jeg ved godt det hedder diode. Hvordan det er lykkes mig at lave stavefejlen to gange i træk, aner jeg ikke ^^
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2017 - 08:11 #8
#3 Kan ikke sige om det kan være  være problemet. Jeg havde så forsøgt at fjerne den nævnte AV installation. Ville selv hente en remover hvis Avast har sådan en, eller hente Revo Uninstaller free og fjerne den med. Herefter ville jeg hente en gratis version af et AV program. Jeg bruger selv et par stykker (Avira og Kaspersky free).
Kaspersky er jeg mest glad for.
Som de andre skriver vil det være ærgerligt at ødelægge en pc. Jeg kan dog sige at jeg utallige gange har lukket en pc ned efter den har vist den nævnte meddelelse uden at det har haft konsekvenser. I de fleste mine tilfælde har det været drivere der har lagt beslag på hukommelse under nedlukning af pc. På et par stykker af dem har fravælgelse af driversignering i Windows løst problemet.
Avatar billede mvsmads Juniormester
05. juni 2017 - 11:31 #9
Her 23 timer efter viste den stadig fuldstændig det samme, uden nogen ændring. Det virkede dog (GUDSKELOV) at slukke for strømmen og tænde igen.

#6 Hvordan kører jeg sådan en repair drive?

#8 Jeg prøver så at hente Kaspersky og afinstallere Avast
Avatar billede Carnac Forsker
05. juni 2017 - 13:08 #10
Du klikker på "Denne PC". Højreklikker på C-drevet og vælger "Egenskaber". Så skulle der gerne åbne et lille vindue med 7 faner. Her klikker du på fanen "Funktioner".  Her skulle der gerne være et felt hvor der står "Fejlsøgning - Denne indstilling vil gennemsøge drevet for fejl". Så klikker du på "Undersøg".
Avatar billede Carnac Forsker
05. juni 2017 - 13:17 #11
Mht anti-virus: Jeg har brugt AVG (gratis-versionen) i over 10 år nu. Og aldrig noget andet. AVG har ofte været udskældt af diverse anmeldere gennem tiden. Jeg kan dog konstatere at jeg har ALDRIG nogensinde haft virus, blevet phishet eller noget andet i disse 10 år.

Pessimisterne vil hævde at der sikkert allerede ligger en masse trojanere osv på min computer som jeg bare ikke ved ligger dér. Det er muligt. Men jeg kan konstatere at jeg har aldrig haft nogle problemer med ransomware, ukendte hævninger på min bankkonto, hacking, identitetstyveri el.lign.

Så jeg fortsætter trygt med AVG.

Jeg har dog hørt at Microsofts indbyggede antivirus efterhånden er så sikkert, at hvis man bruger windows, behøver man slet ikke at bruge andre anti-virusprogrammer længere. Så næste gang jeg skifter computer, vil jeg nok helt undlade at installere noget antivirus overhovedet og udelukkende stole på windows eget antivirus.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2017 - 13:28 #12
#11
Jeg ville være forsigtig med kun at have Microsofts indbyggede antivirus på min pc.
Jeg vil gå så langt som at sige, at det er en falsk tryghed kun at have dette på sin pc.
Men det er jo helt op til den enkelte at vurdere.
Avatar billede Carnac Forsker
05. juni 2017 - 13:38 #13
#12 Jeg havde det lige som dig. Men lige siden jeg hørte mr Tech Deals (den -i mine øjne- bedste computerguru på Youtube) sige at Microsofts eget antivirus er tilstrækkeligt, og han er helt tryg ved udelukkende at anvende dét, er jeg ikke i tvivl længere. Når han er tryg ved det, er jeg også.

Lyt fra 12:45 og frem i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=BgFPdUDHnTc&t=1s

Om man har tillid til ham, må man jo så selv vurdere. Men jeg har 100% tillid til ham.
Avatar billede Carnac Forsker
05. juni 2017 - 13:51 #14
#12 Læg specielt mærke til hvad han siger ved 16:30

https://youtu.be/BgFPdUDHnTc?t=16m30s
Avatar billede mvsmads Juniormester
05. juni 2017 - 14:42 #15
Jeg tror måske jeg er kommet lidt tættere på at finde ud af, hvad der forårsagede det.
Efter jeg har fået den startet op igen ser alting ud til at køre fint, jeg har fulgt mange af rådene nævnt i #1, og fået ryddet lidt op.

Det ser dog ud til, at Steam fejler et eller andet. Det er UFATTELIGT langsomt, og virker faktisk slet ikke. Det kan starte op, men det hakker og lagger, som hvis man prøvede at åbne det på en commodore 64. Jeg sad jo og spillede FM17 gennem Steam, da nedbruddet skete.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2017 - 16:19 #16
Nu ved jeg ikke om Microsofts indbyggede antivirus kun gælder Windows 10 men det har jeg på fornemmelsen.
Selv har jeg installeret Windows 7 på både min stationære og min bærbare pc.
Antivirus programmet jeg har installeret er Norton Internet Security. Det samme antivirusprogram er også installeret på min Samsung J5 telefon, og det virker fortræffeligt.
Avatar billede mvsmads Juniormester
05. juni 2017 - 16:29 #17
Jeg har lidt på fornemmelsen, at der er noget galt.

Steam vil nu slet ikke starte, så jeg har afinstalleret det. Mit internet kører helt af helvede til. Kunne det tænkes, at jeg har fået mig en form for virus?
Avatar billede Carnac Forsker
05. juni 2017 - 17:55 #18
Hvis din computer har en systemgendannelsespartition og du ikke har nogle programmer liggende du ikke kan geninstallere, så lyder en systemgendannelse som løsningen.