Avatar billede BarbaraHM Praktikant
06. juni 2017 - 14:09 Der er 5 kommentarer

Macbook Pro pegefelt vil ikke klikke

Halløj

Min fars nye macbook pro har i et par dage haft problemer med, at pegefeltet ikke vil "klikke". Dog kunne man stadig bruge musen, da det kun var det mekaniske klik der ikke virkede.  Da jeg skulle prøve at fikse problemet, fjernede jeg uheldigvis fluebenet i "Tryk for at klikke" under "pegefelt" i indstillinger. Dette har resulteret i, at man slet ikke kan klikke på noget. Musen kan bevæge sig, men man kan ikke klikke. Vi har prøvet at sætte en ekstern mus til, men det reagerer computeren ikke på.
Hvad skal vi gøre?

Hilsen Barbara
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2017 - 14:59 #1
det er enten en fejl i operativ systemet, eller en hardware/produktionsfejl i computeren

ved ikke mere..
Avatar billede INK Ekspert
06. juni 2017 - 16:43 #2
Enig med sidwave i at det kan være en hardwarefejl. Så er det jo en garantisag.

I kunne forsøge at starte op i "Safe mode" ved at holde "shift" knappen nede under start. Så kan I måske få adgang til at rette "tryk for klik" under "pegefelt".

Man kunne også prøve at geninstallere macOS. Hold knapperne CMD + R nede under opstart. Men i så fald forsvinder alle filer og ekstra programmer fra maskinen. I har selvfølgelig back-up af filerne, og programmer købt hos Apple geninstalleres fra App store med AppleID og kode.

Se mere her
https://support.apple.com/da-dk/HT201314
Avatar billede nfssister Forsker
06. juni 2017 - 20:32 #3
Husk de nye MacBook Pro har force klik på musen, du skal kun trykke let ned på den, ikke i bundt.
Jeg syntes også det var meget tricky i starten, men man lære at leve med det :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. juni 2017 - 22:10 #4
Du burde stadig kunne klikke på pladen med et let "dap", altså ikke et mekanisk klik?
Avatar billede Ditte Vium Praktikant
21. august 2018 - 23:15 #5
Hej Barbara,
Det er måske et long shot - men fik du løst problemet dengang? Og i så fald, hvordan? Jeg står nemlig i præcis samme situation lige nu... :-(

/Ditte