Avatar billede ZeBa Ekspert
13. juni 2017 - 00:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lyskæde - uden strøm

En bekendt har i dag fortalt mig, at han var på besøg et sted, hvor de havde en lang ledning med en række LED pærer, som lyste - uden at der var forbindelse til kontakt, batteri eller andet.
Og der var heller ikke en af de power tingester som man kan lægge ved siden af sin mobil så de oplader den - uden fysisk kontakt.
Altså ingen forbindelse til noget, som kunne levere strøm.
Jeg sagde, at det ikke passer.
Hvad mener I?
Avatar billede KasperHK Praktikant
13. juni 2017 - 07:48 #1
Det eneste jeg kommer til at tænke på, er lyskæder drevet af solceller, men det lyder ikke til at det kunne være sådan en, når der ingen power enhed er.
Følger med - nu er jeg også nysgerrig efter svaret
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. juni 2017 - 08:14 #2
Den SKAL jo have en eller anden form for ström, så der må väre et batteri et eller andet sted. Måske solceller på selve enheden der pären sidder og så et lille batteri i den.
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. juni 2017 - 08:20 #3
En anden ting der slog mig. Hvorfor have ledning mellem de forskellige LED-lamper hvis der ikke er ström? Så kunne man lige så godt have dem en og en. Så for enden må der väre en eller anden form for strömkilde.
Avatar billede rasmuso Seniormester
13. juni 2017 - 09:44 #4
Teoretisk: HVIS der er en kraftig sender tæt på!?
Lokalradio, TV eller?
KAN en lang ledning virke som antenne.
Avatar billede INK Ekspert
13. juni 2017 - 09:59 #5
Vi har erfaret, at lyskæder med led-pærer godt kan stå og lyse selv efter at uret har slukket. Der er vel én eller anden kondensatoreffekt i systemet. Det stopper efter nogen tid, men ellers havde vi jo også opfundet evighedsmaskinen ;-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. juni 2017 - 11:13 #6
For snart længe siden havde en radioamatør (oz7dk) lidt specielt lys i kælderen, - en  cykellygtepære og en  ledning med passende længde til resonans med skivesenderens frekvens.
Et foderstoffirma på Skive havn måtte dele et metalrør i 2 dele med isolerende mellemstykke, for at  arbejderne kunne undgå  ubehagelige stød ved berøring.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. juni 2017 - 01:38 #7
I dag havde han så fundet ud af, at der vist sad et lille batteri i enden.
Men tak for alle kommentarerne :)

Til gengæld har jeg så (måske) forsøgt at bilde ham noget ind: Hvad var det, man for nogle år siden kunne få leveret igennem el-nettet? Var/er det internet?
Avatar billede terry Ekspert
14. juni 2017 - 14:59 #8
Avatar billede Erdal Durmaz Novice
14. juni 2017 - 19:03 #9
Jeg har i denne http://mrperfect.dk/16-led-strip brugt mange af disse strips og der er faktisk muligt både at få dem batteri og at "gemme" ledningen, så det stort set er umuligt at se.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. juni 2017 - 19:15 #10
#8: Selvfølgelig. Det tænkte jeg også først, men så blev jeg usikker, for man hører vel aldrig mere om, at man bruger det Jeg har lige talt med en ingeniør om det, og han mener, at det kan skyldes, at teknologien aldrig er blevet så billig, som man håbede på.