Avatar billede fnis Juniormester
14. juni 2017 - 15:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Partitioner på ny Msata Samsung 850 EVO MZ-M5E250BW Solid state drive

Har installeret ny msata ssd på min laptop. Den er på ca. 240 GB.
Kører win 10. Har forgæves forsøgt at samle disken til en partition. Bruger Win10 diskhåndtering.
Disken indeholder lige nu følgende
1 System på 199 mb
2 C-drev på 114 Gb
3 Genoprettelsespartition 791 MB
4 Ikke alokeret 104 mb
5 Dvalepartition 4Gb
6 Ny diskenhed 113 Gb
Jeg vil gerne samle  nr 2 og 6.
Kan det lade sig gøre? Jeg har forsøgt.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
14. juni 2017 - 15:19 #1
Det kan lades at gøre med Minitool + mange andre værktøjer.
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Er du ikke sikker på hvad du gør så husk at backup af dine data inden du ændrer på dine partitioner.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 15:40 #2
Nej, det kan ikke lade sig gøre, hvis de ligger i nævnte rækkefølge.

Du kan kun sammenlægge partitioner, der logisk ligger ved siden af hinanden.

Ellers skal du ud og have flyttet de øvrige partitioner, og det tvivler jeg på at hverken minitool eller Paragon Partition mananger el. lignende kan gøre "on the fly".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juni 2017 - 15:40 #3
...Men det er værd at gøre forsøget :-) - jeg skal ikke være lyseslukker, jeg ville prøve mig frem med de nævnte programmer...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2017 - 16:45 #4
Må jeg spørge hvorfor du vil samle partitionerne?

Personligt ville jeg selv bibeholde den partition på 113 GB og bruge den til private filer, hvis du ikke har flere diske i selvfølgelig til dette.
Partitionen behøver nemlig ikke slettes ved en geninstallation af systemet. Det er kun c drev plus de små drev der skal slettes.
Avatar billede fnis Juniormester
14. juni 2017 - 18:12 #5
Tak for jeres input
Prøvede minitool; men som sagt kunne det ikke lade sig gøre.
Jeg prøver at leve med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2017 - 18:19 #6
#5 Ok.
For at udnytte dit drev på 113 GB kan du vælge at flytte der hvor dine ting gemmes.
Går du i indstillinger-system og finder lager kan du her vælge hvor de forskellige ting skal gemmes. Bruger du kun de 114 GB på C vil det hurtigt kunne blive fyldt op af dine private data. Windows 10 arbejder bedst med plads på drevet.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
14. juni 2017 - 22:18 #7
Var ret sikker på at det ville fungere med minitool således:
Slet "6 Ny diskenhed 113 Gb"
Så får du 113 GB unallocated til sidst på din disk.
Vælg "2 C-drev på 114 Gb" og højre klik og vælg "extend" her kan du så vælge at bruge pladsen fra "unallocated" også selv om der er en partition i mellem.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juni 2017 - 08:39 #8
Det tvivler jeg voldsomt på kan lade sig gøre - et logisk drev kan kun bestå af en samlet partition (med mindre man kører raid eller dynamisk disk).

Partitionsværktøjet ville teoretisk kunne flytte den/de mellemliggende partitioner til et andet sted på disken, men det ville være risikabelt, da partitionerne så vil ændre attributter (Drive 0, partition 2 bliver pludselig til Drive 0, partition 3), og ikke nødvendigvis kunne findes af den software der skal bruge dem.

Teoretisk ville man kunne konvertere disken til dynamisk disk - så ville man kunne inkludere flere partitioner i drevet... - men samtidig mister du forbindelsen til de små partitioner - og så kunne man jo lige så godt slette disse, og inkludere dem i den basale disk.

Så skal du have opklaret hvad de enkelte små partitioner gør godt for - normalt oprettes der kun to partitioner - en lille "system", og så selve hoveddrevet.
* Genoprettelsespartitionen er som regel ubrugelig, med mindre man bruger leverandørens genoprettelsesværktøjer. Jeg gør ikke, så disse sletter jeg bare.
* "Ikke allokeret" er tomt område.
* "Dvalepartition" lyder som om nogen har oprettet en selvstændig partition til dvalefilen - hvis det er tilfældet, kan du rette windows til at gemme på C: drevet i stedet, og så er denne partition også ledig.
* Og så er der kun "ny diskenhed" tilbage - det var denne du gerne ville lægge sammen med C:

Hvis det lykkedes dig at frigive alle partitioner undtagen C:, så behøver du ikke engang at installere 3. parts værktøjer - så kan Windows diskmanager klare resten - du skal blot ud og slette de partitioner du vil føje til C:, og til sidst højreklike på C: og vælge at udvide den.

Men afhængig af temperament kan man også vælge at holde data på D:, som 220661 foreslår. Det gjorde man meget i "gamle dage". Selv løber jeg altid skæv i pladsen på et af drevene, så jeg har de sidste 10 år holdt mig til én partition, men tøver ikke med at oprette en datapartition for folk, hvis jeg skønner de har lettere ved at overskue deres data dér...
Avatar billede fnis Juniormester
15. juni 2017 - 08:54 #9
Tak alle sammen.
Så lykkedes det. Jeg slettede alle partitioner efter c-drevet og extendede  dem en af gangen så lykkedes det.
En af de fejl jeg begik var at jeg brugte "Merge" i stedet for "Extend"
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
16. juni 2017 - 08:01 #10
Blot for for at præcisere, du kan godt have partitioner efter dit C drev og udvide C drevet med ledig plads. Også selv om partitioner ikke logisk ligger side om side eller er sammenhængende. Det fungerer fint med MiniTool, også på en kørende Windows 10. Den version af Paragon jeg har prøvet med, der skal der bootes fra deres USB tool for at komme i mål. MiniTool fungerer fint "on the fly"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 08:25 #11
Af ren interesse - er det noget du har prøvet selv? - jeg har aldrig hørt om muligheden, og kan umiddelbart kun finde dokumentation på nettet for at det IKKE kan lade sig gøre.
Dog er der med Win8 blevet indført et system kaldet "Storage Spaces", der er en slags "virtual" disk i RAID0 mode - som er i stand til at samle flere løshængende partitioner til ét logisk drev. Kan det være det der bliver aktivt? ( https://www.howtogeek.com/109380/how-to-use-windows-8s-storage-spaces-to-mirror-combine-drives/ )
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
16. juni 2017 - 12:05 #12
@ole_madsen, prøvede det igår da jeg kom i tvivl om det fungerede "on the fly" efter debatten her. Der er et eksempel på MiniTools side her https://www.partitionwizard.com/help/extend-partition.html som viser funktionen.

Har også testet at det ikke kun er i den Pro version jeg har købt, men at det fungerer i Home Free Edition.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
16. juni 2017 - 12:09 #13
Her er et screenshot af den OS disk jeg lavede testen på:
https://digitalsupport.dk/fillister/minitool.png
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juni 2017 - 12:33 #14
Det er bestemt interessant - gad vide hvilken teknik der bruge... - bare at det ikke er et eller andet "cowboytrick", der ender med at korrupte hele disken under de forkerte omstændighede :-)

Nå, tak for afklaringen, det er rart at vide for en anden gangs skyld...