Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2017 - 16:15 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

PC nogengange lang tid om nedlukning

Jeg har en hjemmebygget stationær pc med Windows 7 Ultimate 64 bit, der nogen gange er meget lang tid om at lukke ned, og andre gange lukker den ned på et ganske kort øjeblik. I dag (24/6) havde jeg brugt pc´en om formiddagen, og lukkede den ca. ved 12 tiden. Efter frokost ca. klokken 13 stod pc´en endnu og var ved at lukkede; den lyseblå skærm med den lille cirkel var der stadig, og cirklen var i bevægelse. Hvis ikke jeg havde trykket på reset knappen, havde den sikkert endnu været under nedlukning (klokken 16:15)

CPU:
Intel Xeon E5 v3
    Kärnor    4
    Trådar    8
    Namn    Intel Xeon E5 v3
    Kodnamn    Haswell-E/EP
    Paket    Socket 2011-3 LGA
    Teknologi    22nm
    Specifikation    Intel Xeon CPU E5-1630 v3 @ 3.70GHz

RAM:
32 GB DDR 4

Bundkort:
Tillverkare    ASRock
Modell    X99X Killer (CPUSocket)

SSD:
Master
Samsung SSD 850 EVO 500GB ATA Device med Windows 7

SSD
Slave:
Samsung SSD 850 EVO 500GB ATA Device

Antivirus: Norton Internet Security

CCleaner

Privazer

Speccy

CPU-forbrug ubelastet: 1-2 %

RAM 8-10 %

Alt er opdateret til nyeste udgave.

Kan nogen komme med en forklaring på den langsomme nedlukning og en evt. løsning vil jeg blive glad.
Avatar billede INK Ekspert
24. juni 2017 - 16:32 #1
Kan det evt. forklares med at den opdaterer Windows7?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. juni 2017 - 17:29 #2
Hvilke programmer har du til at starte med Windows?
Prøv at minimere din opstart og se om det afhjælper dit problem.
Gør det det er fejeln på et af disse programmer.
Du må ikke deaktivere dit antivirus program.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2017 - 18:15 #3
et program hænger måske og sluger CPU når den skal lukke ned.
åbn joblisten med taskmanager, og kig på alt, også services.

er der ukendte tråde ?

rens computeren med https://www.piriform.com/ccleaner/download

gå programmer igennem, afinstaller dem du ikke bruger.
ccleaner kan også vise programmer der starter op sammen med windows.
gå dem igennem, og fjern det som du ikke ved hvad er eller har bedt om.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2017 - 19:06 #4
#1
Den plejer oftest at opdatere Windows om onsdagen, og problemet med den lange nedlukningstid kan opstå på alle tider af døgnet og på alle ugens dage.

#3
Jeg har renset med CCleaner. Der er bare det ved det at følgende besked popper op i CCleaner:

"Sikker rens af derv C: kan IKKE anbefales
Drev C: er et solid-state drev (SSD), der kan slides op før tiden når der køres sikker rens."

Nedenunder står "Vil du fortsætte? og til højre herfor er der to felter med hhv.
"Ja" og "Nej"

Jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i denne advarsel.

De undrer mig bare at det kun sker nogen gange at nedlukningen tager utrolig lang tid. Der er tale om måske hver 10. gang. Andre gange går der måske 10 sekunder!

Der er aldrig problemer med opstarten, især ikke efter HDD´en blev udskiftet en SSD.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2017 - 22:07 #5
Sikker rens? Er det drive Wiper du mener? Overskrivning? Hvis ja, så tag advarslen alvorligt. Det slider på en SSD, at overskrive den. Men det er heller ikke nødvendigt.
Når man sletter filer på SSD så er de væk , modsat en almindelig mekanisk disk.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. juni 2017 - 00:04 #6
Det er nemlig drive wiper!
Jeg synes bare det virker underligt at det skulle slide på en SSD at rense den.
Jeg fortryder i hvert fald ikke udskiftningen fra HDD til SSD, især pga. SSD´en hurtighed i forhold til HDD´ens.
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2017 - 00:18 #7
En SSD disk kan overskrives et vist antal gange, så ophører de enkelte sektioner med at virke. Dvs. kapaciteten nedsættes hen over levetiden. Derfor må man ikke køre defragmentering på en SSD. Ved eftermontering skal man sikre sig at automatisk defragmentering ikke er slået til, ligesom man skal enable TRIM, da slettefunktionen også er forskellig fra en HDD.
Men ellers helt enig - SSD er meget hurtigere.
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2017 - 00:53 #8
Enig med #7. Problemet er, at man ikke bare renser med den metode, man overskriver. Du har Samsung SSD 850 EVO  og kan derfor bruge Samsung Magician.
Her kan du se om Trim funktionen er sat til - Meget VIGTIGT, for ellers bliver disken langsommere.
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2017 - 11:54 #9
Sad lige og kikkede på denne video fra YouTube. Giver forklaring på SSD:
https://www.youtube.com/watch?v=-XZNr7mS0iw
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2017 - 13:13 #10
Fin Video. Jeg har lige set den igennem. Jeg må dog indrømme, at meget af det forstod jeg ikke umiddelbart. For mange data på een gang til min gamle hjerne :-)
Men noget af det jeg tror jeg har forstået er: Fyld aldrig en SSD med mere end 90%
og at en stor SSD holder længere end end lille, samt at en SSD holder i flere år, hvis man behandler den pænt.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2017 - 14:20 #11
Hvis nogen stadig hænger på her, er der en interessant norsk artikel om SSD levetid.
http://itavisen.no/2017/06/28/samsung-850-pro-knuste-konkurrentene-i-ssd-test/
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. juni 2017 - 14:54 #12
Jeg kunne forestille mig, at SDD drevene med tiden generelt får længere levetid, større kapacitet samt falder i pris. Det er jo det, der er sket med harddiskene.
Jeg husker den første computer jeg anskaffede helt tilbage i 2001, havde en harddisk med "hele" 15 GB. Desværre var styresystemet Windows ME (Mistake Edition eller Meget Elendig), så den blev hurtig udskiftet med en computer med XP pre-installeret.
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2017 - 12:37 #13
15GB det var da ikke så ringe. Da jeg fik en Olivetti computer i 1996 var HDD på 90MB. Da jeg senere købte en HDD på  250MB spurgte en bekendt om, hvad jeg dog ville med alt den plads, så ja det er gået hurtigt.