Avatar billede KingShir Praktikant
26. juni 2017 - 23:44 Der er 7 kommentarer

kontrol eller reparation af arkivsystem mislykkedes

Købte en en brugt Imac midt 2010 model computer til min lillebror til hans fødselsdag.

Men 2 dage senere da jeg prøver at opdaterer styresystemet fra os x 10.6.8 (snow) til  EL capitan fra app store så virker den ikke længere.

Den stopper ved installationen og kommer ikke videre.... og kan heller ikke gå tilbage til det tidligere system :-(
Den er købt brugt så der ingen installationscd med.
Har i en ide om hvad man skal gøre ?...
Avatar billede INK Ekspert
27. juni 2017 - 06:38 #1
Du skal nok bruge opdatering direkte fra nettet. Se denne beskrivelse
https://support.apple.com/da-dk/HT204904
Du skal bruge Alt+Cmd+R under opstarten.
Du går først i diskværktøj og sletter din disk + formatterer til MacOS - Journaled - GUID. Står altsammen beskrevet i linket. Så installerer du seneste MacOS. Din model kan så vidt jeg kan se endda køre MacOS Sierra.
Avatar billede KingShir Praktikant
27. juni 2017 - 08:35 #2
Jeg bruger ogs den direkte opdatering :-)
Men Det virker ikke!!!:-(
Der sker ingen ting når jeg trykker på knapperne....

Den går i bare i stå når den skal installer OS X med denne her meddelse:

" OS X kunne ikke installeres på computeren
Kontrol eller reparation af arkticsystem mislykkedes.
Slut installeringsprogrammet for at genstarte computeren og prøve igen"

Altså dette sker hver gang når jeg starter min imac op!!!:-(
Avatar billede INK Ekspert
27. juni 2017 - 09:56 #3
Du skal holde de 3 knapper nede og derefter starte op. Holdes fortsat nede til du får menuen. Det kan godt tage lidt tid.
Har du slettet disken inden du installerer OS?
Du skal muligvis installere El Capitan først og dernæst opgradere til Sierra.
Har lige gennemført det på en MacBookPro fra 2009.
Avatar billede KingShir Praktikant
27. juni 2017 - 20:32 #4
Har prøvet flere gange at holde tasterne ALT+cmd+R. Men Det virker ikke! :-(

Samme meddeles kommer frem:

" OS X kunne ikke installeres på computeren
Kontrol eller reparation af arkticsystem mislykkedes.
Slut installeringsprogrammet for at genstarte computeren og prøve igen"

Altså dette sker hver gang jeg starter den op!!!!
Avatar billede KingShir Praktikant
27. juni 2017 - 20:33 #5
Det vil være nemmere hvis man kunne smide billeder/videoer over hvad der sker på min computer....
Avatar billede sd8220 Seniormester
01. juli 2017 - 16:17 #6
Jeg ville prøve at tjekke med Diskværktøj, om den disk, du installerer på, er OK, inden jeg begynder at installere.

Du finder også Diskværktøj i Internetrecovery, hvor du også prøvede at installere fra.
Avatar billede INK Ekspert
01. juli 2017 - 16:43 #7
Helt enig med #6. Som skrevet i både #1 og #3 skal du slette din disk med diskværktøj og reformattere inden du installerer nyt system. Du har ikke svaret på om du har gjort dette ;-)