Avatar billede tanjaoue Juniormester
27. juni 2017 - 15:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP smart Genvej til flere hvis i hvis formler.

Jeg har en formel der p.t. ser sådan her ud:

=('Kost A'!C5/0,7/0,92) (meget simpelt)

Samtidigt har jeg lavet 3 prisgrupper (Danmark, Norge, Sverige) Så når jeg vælger et land, dukker en ny rulleliste op med Kundernes grupper.
F.eks. Danmark (tagdækkere, tømmerhandlere og private), Norge (kunde1, kunde 2 og kund3) og det samme for sverige. (se nedenstående)

Kolonne A    B            C
Prisgrupper    DG %    Kørsel

Trælaster            55            5
Tagdækkere    40            5
Private            15            5

Sverige            41            0
Kunde1            32            0
Kunde2            24            0
kunde3            27            0

Norge            40            0
Kunde1            30            0
Kunde2            25            0
kunde3            22            0

Jeg vil gerne have det sådan at når jeg i rullelisterne har valgt f.eks. Danmark og tagdækkere at så tager formlen automatisk og dividerer med DG og fragt for denne "kunde" ... men når jeg skifter rullelisten til Sverige og kunde3 skal tallene ændre sig til denne avance.

Kan man ikke lave det smart .... lige p.t. er jeg nok i at have 11 hvis i hvis formler.... hvilket mildest talt er ret uoverskueligt :)
Avatar billede tanjaoue Juniormester
27. juni 2017 - 15:06 #1
Lidt opklarende info... når jeg vælger Danmark har jeg en rulleliste der hedder "Danmark" også vælger jeg f.eks. under Danmark Tagdækkere. ... det er så ved dette valg at "tallene" i min tabel skal skifte.

Så Hvis min rulleliste i Felt B1=A4 så skal min kostpris/B4/C4
A4 (eksempelvis tagdækker)
Avatar billede Gramstrup Mester
27. juni 2017 - 16:14 #2
Nu er det svært helt at gennemskue hvad du ønsker. Men en anden løsning kunne være at lavet det med LOPSLAG.
Hvis du laver et felt som samler de to valg fra rullepanelet (kan gøre med &). Så kan du bruge den samlet felt til at lave et LOPSLAG i en liste hvor du bruger den samlet betegnelse (DANMARKtrælaster) og så kan de hive de 2 værdier over og du kan bruge dem i formellen. På den måde kan du over tid tilføje alle de kunder du ønsker uden at skulle rette i dine formler.
Avatar billede tanjaoue Juniormester
28. juni 2017 - 00:30 #3
Jeg fik det til at virke. Tusind tak :)