Avatar billede lurup Ekspert
28. juni 2017 - 13:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bruge ældre driver til en win 10 maskine

Jeg har en Lenovo pc med win 10 pro 64 bit.
Jeg har brug for at kunne vælge en ældre driver end win10 syntes jeg skal bruge.
Jeg kan godt slette den nye driver og installer den gamle men efter pc har været slukket finder den selv den ny driver.

Hvordan lan jeg lave om på det ??

Det drejer sig om en lyd kort hvor den ikke mener der er HDMI port i den ny driver.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2017 - 13:48 #1
gå i kontrolpanel/enhedshåndtering, højreklik på lydkortet, og vælg egenskaber.
Så faneblader Driver, klik på Driverdetaljer.
Det giver en liste over filer, der bruges af den nu (men den nye, der ikke er ok).
I Stifinder går du ind og omdøber de filer (sæt fx et x foran i filnavnene)
installer den gamle driver og genstart - så skulle den ikke kunne finde den nye/defekte driver, men beholde den gamle. Er det ok, så gå ind og slet alle dine x... filer som du omdøbte før (de er ikke i brug, og kan derfor slettes uden videre)
Avatar billede lurup Ekspert
28. juni 2017 - 16:45 #2
Fedt det glæder jeg mig til at prøve i morgen.
det kan godt passe der er ca 20 filer ?

Forløbdig TAK
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juni 2017 - 17:08 #3
Lyder rimeligt. En driver passer jo typisk til flere modeller, og de kan have hver deres hjælpefil
Avatar billede lurup Ekspert
29. juni 2017 - 12:29 #4
Hej igen

Glædede mig vildt til at komme på job i dag for at få løst problemet.
MEN når jeg gør det du skriver siger den at der ikke er installeret en driver til enheden.
Det er som om den hellere vil fungere uden driver sikker fordi den er nyere end den jeg gerne vil bruge.

Andre muligheder ??
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juni 2017 - 13:55 #5
ved indlæsning af den gamle driver, højreklik på installationsfilen, og kør som administrator - i egenskaber for filen kan du evt først sætte den tíl kompitabilitetstilstand med en lidt ældre win (7 eller 8.1)

er det ikke nok, så når den har den nye/defekte driver, så igen i kontrolpanel/enhedshåndtering, højreklik på lydkortet, og vælg egenskaber. Så fanebladet Driver - se om du kan klikke på 'Annuller driveropdatering' (den er normalt lukket, så ikke store forventninger).
Avatar billede lurup Ekspert
30. juni 2017 - 12:33 #6
øv øv

Jeg har stadig samme problem , også efter jeg har prøvet det du skriver (claes57)
En ting der undre mig er at alt virker hvis jeg KUN genstarter maskinen.
Efter jeg slukker den engang er problemet der igen.
Jeg kan ikke vælge annullere opdatering da den er tonet væk.
Efter jeg installer den rigtige driver kan jeg se filerne uden detaljer i enheds håndtering som er slettet igen efter jeg har slukket og tændt maskinen hvor den slev sletter alt.
Venter spændt på noget nyt...
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juni 2017 - 13:00 #7
se efter alle lenovo-hjælpeprogrammer på maskinen - ét af dem styrer driveropdateringer. Det  program skal fjernes, da det er det, der nulstiller driver.
Det skal være dig, og ikke lenovo, der bestemmer hvor og hvad der opdateres.
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2017 - 10:31 #8
Hej igen

Der er ikke nogle hjælpeprogrammer fra Lenovo på maskinen, det eneste der er installeret på maskinen er Google Chrome.
Går ikke ud fra  der kan være noget i bios der skal deaktiveres ?
Andre gode muligheder ?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juli 2017 - 10:53 #9
det er så måske en viruskontrol-indstilling, der beskytter driver? ellers er det windows update, men der er ingen indstillinger deri, hvor man kan beskytte en brugervalgt driver.
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2017 - 11:07 #10
Lidt mere update

Under msconfig kunne jeg stoppe 2 Lenovo tjenester samt en fra intel.
Det hjalp heller ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juli 2017 - 11:32 #11
de lenovo-tjenester starter jo med windows, så de skal afinstalleres (men tjek lige, at det ikke er fx driver til mus eller andet vigtigt)
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2017 - 13:07 #12
Hvordan finder jeg dem ??? under programmer er der fx kun Google Chrome
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juli 2017 - 13:30 #13
højreklik på windows-start ikon bund/venstre, i den menu er øverst Apps og funktioner - vælg den og se listen igennem - det må være flere lenovo-ting
Avatar billede lurup Ekspert
18. august 2017 - 00:35 #14
Tak for hjælpen