Avatar billede laskh Juniormester
28. juni 2017 - 20:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opslagsformel med flere uafhængige betingelser

Hej der eksperter :-)

Jeg har brug for hjælp til optimering af nedenstående formel. Lad mig kort forklare mit behov. Formlen er i celle C3, og skal i et snuptag aflæse/rumme alle opslagsværdierne i Ark1 kolonne A (A2:A30). Disse numre skal matches med forekomsten af samme slags numre i Ark2, kolonne A og summere værdierne i kolonne B. Et slags LOPSLAG eller SUM.HVISER – som blot kan rumme flere opslagsværdier end én enkelt. Gerne hvis man kan markere cellerne fra A2:A30.

Her er et eksempel på den formel som pt. virker, men optimeres fordi det er ’tungt’ løbende at taste og vedligeholde opslagsværdierne i {…}:

=SUM(SUM.HVISER('Ark2'!B:B;'Ark2'!A:A;{"123";"234";"345"}))
(NB: resultatet giver 8)

Jeg vil helst undgå VBA formler,

Ark1:
A-kol.
…og mange flere numre ned ad.

Ark2:
A-kol.  B-kol
135    9
123    1
246    1
234    5
457    3
567    7
680    8
345    2
975    2
421    2
…og mange flere numre ned ad.
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. juni 2017 - 21:27 #1
Hej laskh

Jeg har set på din beskrevne udfordring og har måske en løsning til dug uden VBA

Jeg vedhæfter et link

Jeg hører gerne dine kommentarer.

https://www.dropbox.com/s/x0pn910plb1fl4x/Opslagsformel_med_flere_uafhaengige_betingelser.xlsx?dl=0
Avatar billede laskh Juniormester
28. juni 2017 - 22:36 #2
Hej Mads, tak for hurtig respons og forslag, herligt. Løsningen skal helst undgå, at der oprettes en parallel kolonne med udregninger - for der er i virkeligheden tale om et stort regneark med mange opslagsværdier. Derfor skal formlen helt være så tilpas selvkørende, at den læser opslagsværdierne (som løbende ændrer sig hver måned) og på den baggrund opregner summen. Håber det giver mening.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. juni 2017 - 22:42 #3
#1 Hvorfor + i dine overførsler? =+ark1!A1

Jan
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. juni 2017 - 23:57 #4
Hej laskh

Jeg forstår ikke de kommentarer.

På den løsning kan du på Ark1 indtaste indtil 30 søgekriterier i cellerne A11:A40
På ark2 kan du indtaste indtil 10.000 opslagsværdier.
På hjælpearket kan du se beregningerne på de søgekriterier du har anvendt på Ark1
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. juni 2017 - 03:19 #5
Avatar billede laskh Juniormester
29. juni 2017 - 10:12 #6
Hej xl-Enthusiast

BINGO! Klokke ren 12-tals formel - 1000 tak for løsningen og hurtigt svar. Og ikke mindst fordi du brugte tid på mit spørgsmål.

=SUMPRODUKT(SUM.HVISER(Ark2!B1:B1000;Ark2!A1:A1000;A1:A30))

@Mads32 Også tak til dig fordi du engagerede dig og brugte tid. Din løsning virker og regner ganske rigtigt. Fiduseen ved ovenstående formel - hvor der er god inspiration at hente - at man ikke opretter flere formler (lopslag mm) og kolonner. Fedt at du var med!

@Jan Hansen =+ark1!A1 tænker jeg handler om at adskille spørgsmål og svar på to faner. Tak fordi du læste med.