Avatar billede M_M Mester
28. juni 2017 - 21:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Splitte datointerval med arbejdsdage ud på kalendermåneder

Hej

Jeg har en række af datointervaller, hvor jeg har beregnet antal ugedage på nedenstående måde:

B5 = 22-01-2017
C5 = 17-03-2017
D5 = 40 med formlen
=HVIS(ANTAL.ARBEJDSDAGE.INTL(B5;C5;1)>=0;(ANTAL.ARBEJDSDAGE.INTL(B5;C5;1));"RET PERIODE")

Min udfordring er, at jeg ikke kan få en formel til at fungere, der beregner spredningen af disse 40 dage pr. måned. Jeg vil gerne have én formel for hver måned (så jeg kan have en måned i hver sin kolonne)  - der skulle give dette resultat:

01-2017 = 7
02-2017 = 20
03-2017 = 13

På forhånd tak.

Mvh. Martin
Avatar billede kabbak Professor
28. juni 2017 - 23:07 #1
Sæt denne i et modul

Option Base 1
Public Function CountMonth(StartDato, SlutDato) As Variant
Application.Volatile
Dim I As Date, X(12) As Variant
For I = StartDato To SlutDato
If Application.WorksheetFunction.NetworkDays(I, I) > 0 Then X(Month(I)) = X(Month(I)) + 1

Next
CountMonth = Application.WorksheetFunction.Transpose(X)

End Function

Marker 12 celler lodret
skriv dette i formellinen, slut af med CTRL +SHIFT+ENTER
=CountMonth(B5;C5)

Den skriver nu værdien for 12 måneder, hvor januar er den første
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. juni 2017 - 23:44 #2
Hej M_M

Jeg har lavet en lille opsætning til inspiration.

Lay out er ikke bearbejdet. Du kan jo selv flytte lidt rundt på cellerne; men resultaterne er beregnede.

Jeg vedlægger 1 link

https://www.dropbox.com/s/oxr1obeoezln1tm/Splitte%20datointervaller.xlsx?dl=0
Avatar billede M_M Mester
29. juni 2017 - 19:48 #3
Tak til begge. Løsningen fra Mads32 virker perfekt og som ønsket - så den noteres som løsning. Løsningen fra kabbak virker også som kabbak beskriver - men da den kræver makro og kun virker lodret (og jeg havde ønsket en løsning med md i hver kolonne - vandret) bliver det Mads32, der noteres for løsningen. Men tak til begge:-)
Avatar billede M_M Mester
30. juni 2017 - 15:54 #4
Hej. Jeg har siddet hele dagen for at lave en formel, der giver en værdi for alle årets 12 mdr. (og værdien 0 i de mdr. der ikke har nogle arbejdsdage) for et interval, baseret på den gode løsning fra Mads32, der giver det korrekte resultat for de mdr. intervallet inkluderer - men som er dynamisk og derfor ikke inkluderer værdier for måneder udenfor intervallet. Frusterende at jeg ikke kan finde ud af det:-) På dette link findes filen:

https://www.dropbox.com/s/12gqgjad3suxlwb/Splitte%20datointervaller3.xlsx?dl=0

Det er i Ark2, range E3:P4, hvor jeg gerne vil have formler. Jeg har forsøgt med en del sum.hvis/sum.hviser - og hertil lavet en kalender med navngivne felter (T2:U15)  - men kan ikke lave noget der virker. Den dynamiske løsning der virker er i Ark1 - som jeg ikke kan omdanne til en løsning der altid skriver værdi for årets 12 mdr.

Jeg håber I kan hjælpe.

Mvh. Martin