Avatar billede lurup Ekspert
06. juli 2017 - 16:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Se film på ældre dvd

Jeg har en kammerat der ikke kan se 2 små film der er optaget med drome over hans ejendom.
Kan jeg lave det om til en anden format så han kan se det på hans ca 10 år gamle dvd afspiller ??
Det er 2 små film på ca 3 min uden lyd
Der er ca 8 filer i en mappe der hedder VIDEO_TS
Avatar billede klt Seniormester
06. juli 2017 - 16:44 #1
Der er flere muligheder.

En af dem er, at der findes DVD-R og DVD+R skiver man kan brænde på.

DVD-R er ældst, og der er flest maskiner som kan læse dem.
Så hvis det er en DVD+R den er brændt på, har i så checket at den kan afspille DVD+R skiver ??
Avatar billede lurup Ekspert
06. juli 2017 - 17:46 #2
Der står ikke noget på skiverne , kan jeg se hvilke skiver der er brugt på en anden måde ??
Eller skal jeg bare prøve at brænde dem om på en DVD-R skive ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2017 - 18:52 #3
#1
Der er ingen forskel på afspilningen af DVD-R og DVD+R. Det er kun ved optagelse det de ikke passer sammen: DVD-R kan ikke optages på en DVD+R maskine og modsat. Når først DVD´en er afsluttet (finalized) er der ingen problemer.
På maskinerne i dag er det mulig at optage både DVD-R og DVD+R.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2017 - 20:57 #4
Tilføjelse: Det er ikke alle ældre DVD-afspillere/optagere, der er i stand til at afspille dobbeltlags DVD´er DVD-R DL og DVD+R DL.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. juli 2017 - 21:14 #5
Brug programmet Burnaware Free herfra: https://fileforum.betanews.com/download/BurnAware_Free/1212419334/2

Start programmet og vælg muligheden "DVD Video" fra hovedmenuen. Du skal ganske enkelt bare overføre VIDEO_TS-mappen med indhold til DVD'en. Markér flueben mulighederne "Disc at once" og/eller "Finalize disc", hvis du støder på dem undervejs. Det er vigtigt, at DVD'en bliver "lukket" korrekt, ellers vil den fremstå som tom, når den lægges i afspilleren.
Avatar billede klt Seniormester
06. juli 2017 - 21:15 #6
Ja, alle nyere afspillere tager både DVD-R og DVD+R,
Men blandt ældre afspillere kan man finde nogen som kun tager enten det ene, eller andet format.
Og da +R formatet er ca 5 år yngre end -R, så er der flere afspillere som kun tager -R.

Det burde ikke være et problem hvis afspilleren er de ca 10 år - men er den bare lidt ældre så kan man finde maskiner som kun læser -R.

"DVD-Video information recorded onto a DVD-R General tends to have a playback compatibility of about 90 to 95 percent with all players that exist."

"DVD-Video information recorded onto a DVD+R tends to have a playback compatibility of about 85 to 90 percent with all players that exist"

citater herfra:
http://www.digitalfaq.com/guides/media/dvd-formats.htm
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. juli 2017 - 21:45 #7
Der er et paradoks vedrørende DVD-maskiner lavet af de store mærkevareproducenter, og de maskiner der ikke har en af de store producenters logo på fronten. I mange tilfælde er maskinerne med mere eller mindre ukendte navne ikke nær så følsomme over for eventuelle fejl på DVD´en som det er tilfældet med de maskiner der bærer logoet fra en mærkevareproducent. Jeg taler af erfaring, og ikke fordi jeg på nogen måde vil favorisere et mærke frem for et andet.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. juli 2017 - 23:57 #8
Filerne i TS mappen er nok "VOB" filer. Du kan prøve simpelthen at omdøbe extension til MPG og så kan de afspilles på en alm. pc, om ikke andet v. hj. af det gratis program VLC Media Player (husk at enable de-interlacing)

Hvis de absolut skal afspilles på en DVD afspiller som man gør med en "normal" film-DVD kan du bruge programmet Ashampoo Burning Studio. Se vejledning her
https://www.easytechguides.com/burn-video-ts-to-dvd.html
Avatar billede posten Ekspert
08. juli 2017 - 17:35 #9
hvad med først at ku se dem INDEN  de bliver brændt på nogen skiver ??? prøv at afspille dem på VLC media player hvis de så ikke kommer frem der er gode råd jo "dyre" http://get.videolan.org/vlc/2.2.6/win64/vlc-2.2.6-win64.exe eller i 32 bit version  : http://filehippo.com/download_vlc_media_player/download/9407130993b586b901d5f31cedd540c5/
Avatar billede lurup Ekspert
18. juli 2017 - 13:14 #10
Tak for hjælpen---brændte det på en dvd-r