Avatar billede torgius Novice
07. juli 2017 - 16:57 Der er 44 kommentarer og
2 løsninger

Lille edderkop på skærm

Jeg har pludselig fået en lille edderkop som kravler rundt på min desktop, og nej det er ikke en rigtig edderkop.

Den kravler stille og roligt rundt, og jeg gætter på at det må være noget malware eller lignende.

Har ikke kunnet finde noget med Panda, Avast eller Malwarebytes.

Kunne også være en screen saver men der kører ummiddelbart inegn p min pc.

Jeg kører windows 10
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2017 - 18:12 #1
Prøv at se i om du har noget der hedder pc-spider der starter med Windows.
Højreklik proceslinje og vælg jobliste. Gå her ind under start.
Hvis der er noget burde du kunne fjerne det fra kontrolpanel-programmer og funktioner.
Avatar billede torgius Novice
07. juli 2017 - 18:41 #2
Har tjekket men det er der ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2017 - 18:49 #3
Prøv fra joblisten at lukke programmer der kører i baggrunden ned.
Undlad dem du er sikker på der er Windows baseret. Når du rammer den der lukker edderkoppen væk så skriv lige hvad dette program/tjeneste hedder.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2017 - 18:50 #4
Der er i baggrundsprocesser du skal lede.
Avatar billede torgius Novice
07. juli 2017 - 21:25 #5
Den hedder smartscreen og jeg afsluttede den, men så snart jeg åbnede en browser var edderkoppen der igen og smartscreen stod som aktiv under processer
Avatar billede torgius Novice
07. juli 2017 - 21:30 #6
Det var i al fald det eneste unormale jeg fandt
Avatar billede torgius Novice
07. juli 2017 - 23:08 #8
Både og, den edderkop på min skærm er meget mindre.
Jeg har gennemgået de forskellige løsningsmuligheder i linket,men intet har hjulpet og jeg kan heller ikke lokalisere en mappe for den.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 06:12 #9
Så fjern din browser (afinstaller den)
Brug Revo Uninstaller free til opgaven:
https://www.revouninstaller.com/start_freeware_download.html
Den rydder op i både filer og registeret når den afinstallerer et program.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 06:14 #10
Husk dog lige at tage backup af dine foretrukne sider og dine passwords
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 08:41 #11
Brugte Revouninstall til at fjerne både Firefox og Chrome, og har efterfølgende geninstalleret Firefox.

Den lille edderkop er der desværre stadig
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 09:20 #12
Hmm.
Prøv at gå i søg og skriv regedit som åbner register editor.
gå til denne lokation:
Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Har du noget i teksten til højre her der kunne have noget med edderkoppen at gøre?

PS Slet ikke noget derinde før vi har talt om det.
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 09:46 #13
Hmm ikke rigtigt tror jeg. Der er 5 ting og de ralterer til iTunes, Windows Defender, Realtek audio, Logitech download assitant, men den sidste har dog ingen værdi defineret (den hedder bare standard)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 09:53 #14
Ok.
Prøv at gå til joblisten igen og find smartscreen.
højreklik og vælg vis detaljer på den. Ved næste billede højreklik og vælg egenskaber.
Hvilken destination befinder det sig på?
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 10:29 #15
Smartscreen er der ikke mere og kan heller ikke lokaliseres via søg
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 10:53 #16
Milter har du flere bud??
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 10:57 #17
Så er smartscreen tilbage i joblisten, prøver lige det du skrev før
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 10:58 #18
C:\Windows\System32
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 11:42 #19
SmartScreen er et filter der er en del af Windows der skal beskytte dig mod at hente software der kan være farlig for din computer, og det ser ud til at din edderkop har lagt sig til denne funktion, og da det er en del af nerven på dit system (system32) så er det ikke godt.
Du siger du har scannet med forskellige programmer.
Prøv også at scanne med disse programmer
https://toolslib.net/downloads/finish/1/
https://downloads.malwarebytes.com/file/jrt/
Logs fra programmer må du godt lægge i tråd hvis der findes snavs.
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 11:51 #20
# AdwCleaner v6.047 - Logfile created 08/07/2017 at 11:50:25
# Updated on 19/05/2017 by Malwarebytes
# Database : 2017-07-07.1 [Server]
# Operating System : Windows 10 Home  (X64)
# Username : Bruger - DESKTOP-9EGU6OV
# Running from : C:\Users\Bruger\Downloads\adwcleaner_6.047.exe
# Mode: Scan
# Support : https://www.malwarebytes.com/support

***** [ Services ] *****

Service Found:  panda_url_filtering

***** [ Folders ] *****

Folder Found:  C:\Users\Bruger\AppData\LocalLow\pandasecuritytb
Folder Found:  C:\Program Files\Panda Security URL Filtering
Folder Found:  C:\Program Files (x86)\pandasecuritytb
Folder Found:  C:\WINDOWS\SysWOW64\config\systemprofile\AppData\LocalLow\pandasecuritytb

***** [ Files ] *****

No malicious files found.

***** [ DLL ] *****

No malicious DLLs found.

***** [ WMI ] *****

No malicious keys found.

***** [ Shortcuts ] *****

No infected shortcut found.

***** [ Scheduled Tasks ] *****

No malicious task found.

***** [ Registry ] *****

No malicious registry entries found.

***** [ Web browsers ] *****

Firefox pref Found:  [C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zvp78ecm.default\prefs.js] - "extensions.wrc.SearchRules.ask.com.style" -  ".WRCN {display:none} #yui-main .tsrc_vnru .title + .WRCN, #yui-main
Firefox pref Found:  [C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zvp78ecm.default\prefs.js] - "extensions.wrc.SearchRules.ask.com.url" -  "^hxxp(s)?\\:\\/\\/(.+\\.)?ask\\.com\\/.*"
Firefox pref Found:  [C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zvp78ecm.default\prefs.js] - "extensions.wrc.SearchRules.rambler.ru.style" -  ".WRCN {display:none} .b-serp__list .WRCN {display:inline !import
Firefox pref Found:  [C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zvp78ecm.default\prefs.js] - "extensions.wrc.SearchRules.rambler.ru.url" -  "^hxxp\\\\:\\\\/\\\\/nova\\\\.rambler\\\\.ru\\\\/.+"
No malicious Chromium based browser items found.

*************************

C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt - [2055 Bytes] - [08/07/2017 11:50:25]

########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt - [2128 Bytes] ##########
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 11:55 #21
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Junkware Removal Tool (JRT) by Malwarebytes
Version: 8.1.3 (04.10.2017)
Operating System: Windows 10 Home x64
Ran by Bruger (Administrator) on 08-07-2017 at 11:51:55,06
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

File System: 4

Successfully deleted: C:\Users\Bruger\AppData\Local\nico mak computing (Folder)
Successfully deleted: C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zvp78ecm.default\extensions\trash (Folder)
Successfully deleted: C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\zvp78ecm.default\user.js (File)
Successfully deleted: C:\Program Files (x86)\freerip (Folder)

user_pref(browser.search.order.1, Search Results);

Registry: 3

Successfully deleted: HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{B821BF60-5C2D-41EB-92DC-3E4CCD3A22E4} (Registry Key)
Successfully deleted: HKLM\Software\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{B821BF60-5C2D-41EB-92DC-3E4CCD3A22E4} (Registry Key)
Successfully deleted: HKLM\Software\Wow6432Node\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar\\{B821BF60-5C2D-41EB-92DC-3E4CCD3A22E4} (Registry Value)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Scan was completed on 08-07-2017 at 11:54:59,21
End of JRT log
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 11:57 #22
Umiddelbart er edderkoppen væk nu og smartscreen figurerer heller ikke i joblisten mere :)

ADWCleane står stadig åben med 4 markerede filer og med clean som mulighed
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 11:57 #23
Ups smartscreen er stadig i joblisten
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 11:59 #24
#22 Du skal lade Adwcleaner cleane det den finder.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 12:00 #25
Smartscreen skal køre i joblisten da den er en del af Windows. Det der skal fjernes er det du har fået på computeren. Håber rensningerne her løser dit problem.
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 12:07 #26
# AdwCleaner v6.047 - Logfile created 08/07/2017 at 12:01:29
# Updated on 19/05/2017 by Malwarebytes
# Database : 2017-07-07.1 [Server]
# Operating System : Windows 10 Home  (X64)
# Username : Bruger - DESKTOP-9EGU6OV
# Running from : C:\Users\Bruger\Downloads\adwcleaner_6.047.exe
# Mode: Clean
# Support : https://www.malwarebytes.com/support

***** [ Services ] *****

  • Service deleted: panda_url_filtering

***** [ Folders ] *****

  • Folder deleted: C:\Users\Bruger\AppData\LocalLow\pandasecuritytb
[#] Folder deleted on reboot: C:\Program Files\Panda Security URL Filtering
  • Folder deleted: C:\Program Files (x86)\pandasecuritytb
  • Folder deleted: C:\WINDOWS\SysWOW64\config\systemprofile\AppData\LocalLow\pandasecuritytb

***** [ Files ] *****

***** [ DLL ] *****

***** [ WMI ] *****
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 12:09 #27
Edderkoppen er væk så jeg betragter problemet som løst.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2017 - 12:11 #28
Velbekomme :-)
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 18:51 #29
NOT!!

Så er den lille irriterende edderkop tilbage på min skærm
Avatar billede milter Ekspert
08. juli 2017 - 22:28 #30
Er den der hele tiden, både når du arbejder med programmer, taster og klikker, kun efter computeren har stået stille et stykke tid, eller ...?

Hvornår har du sidst installeret et nyt program, spil, opdatering eller lignende? Hvor længe har du haft problemet?
Avatar billede torgius Novice
08. juli 2017 - 23:15 #31
Umiddelbart er den der kun når min browser er åben, og den viste sig første gang igår (eller der så jeg den første gang).

Har ikke installeret nogle nye programmer eller spil for nyligt, men har bla. Steam som opdatere dagligt
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2017 - 09:12 #32
Tjek dine tilføjelser til browserne om der er noget der som der kan få den frem.
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 11:01 #33
Der er kun Shockwave og et video codec, så intet suspekt der
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2017 - 11:42 #34
Har du system gendanneles punkter der ligger før dit prolem opstod?
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 12:41 #35
LIdt flovt men nej, dvs. kun dem der blev lavet da jeg brugte de programmer i forslog igår
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 12:57 #37
Det hjalp desværre ikke noget
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2017 - 15:38 #38
Prøv at hente og køre rougekiller:
https://www.bleepingcomputer.com/download/roguekiller/dl/121/
Når den har kørt, så kør Malwarebytes og de andre to programmer igen fra indlæg #19.
Hvis det ikke gør kål på den så er min vurdering at man måske er nødt til at geninstallere for at bleve af med det.
Avatar billede milter Ekspert
09. juli 2017 - 16:03 #39
Jeg har fundet siden herunder. Mon ikke, det er noget i den retning:

https://auz.github.io/Bug/

Prøv at slå javascript fra i din browser og se, om krybene forsvinder. Men, så vidt jeg har forstået, så installeres sådan noget som dine edderkopper via hver enkelt hjemmeside, og altså ikke som et program på din computer.

Så jeg har endnu et spørgsmål. Er det kun på bestemte sider, edderkopperne kravler, eller er det på alle?
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 17:02 #40
RogueKiller V12.11.5.0 (x64) [Jul  3 2017] (Free) by Adlice Software
mail : http://www.adlice.com/contact/
Feedback : https://forum.adlice.com
Website : http://www.adlice.com/download/roguekiller/
Blog : http://www.adlice.com

Operating System : Windows 10 (10.0.15063) 64 bits version
Started in : Normal mode
User : Bruger [Administrator]
Started from : C:\Program Files\RogueKiller\RogueKiller64.exe
Mode : Scan -- Date : 07/09/2017 15:41:15 (Duration : 00:56:30)
Switches : -refid

¤¤¤ Processes : 0 ¤¤¤

¤¤¤ Registry : 3 ¤¤¤
[PUP.Gen0] (X64) HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{B821BF60-5C2D-41EB-92DC-3E4CCD3A22E4} -> Found
[PUP.Gen0] (X64) HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar | {B821BF60-5C2D-41EB-92DC-3E4CCD3A22E4} : Panda Safe Web  -> Found
[PUM.Dns] (X64) HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ControlSet001\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{482e9526-1037-4dea-936b-b0277c6dd43c} | DhcpNameServer : 172.20.10.1 ([X])  -> Found

¤¤¤ Tasks : 0 ¤¤¤

¤¤¤ Files : 15 ¤¤¤
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.5_41801\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.5_41865\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.6_42094\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.7_42330\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.8_42449\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.8_42576\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.9_42606\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.9_42923\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.9_42973\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.9_43085\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.9_43295\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.4.9_43388\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.5.0_43580\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.5.0_43804\utorrentie.exe -> Found
[Tr.Gen0][File] C:\Users\Bruger\AppData\Roaming\uTorrent\updates\3.5.0_43916\utorrentie.exe -> Found

¤¤¤ WMI : 0 ¤¤¤

¤¤¤ Hosts File : 0 ¤¤¤

¤¤¤ Antirootkit : 0 (Driver: Loaded) ¤¤¤

¤¤¤ Web browsers : 0 ¤¤¤
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 17:17 #41
# AdwCleaner v6.047 - Logfile created 09/07/2017 at 17:05:02
# Updated on 19/05/2017 by Malwarebytes
# Database : 2017-07-07.1 [Local]
# Operating System : Windows 10 Home  (X64)
# Username : Bruger - DESKTOP-9EGU6OV
# Running from : C:\Users\Bruger\Downloads\adwcleaner_6.047(1).exe
# Mode: Scan
# Support : https://www.malwarebytes.com/support

***** [ Services ] *****

No malicious services found.

***** [ Folders ] *****

Folder Found:  C:\Program Files\Panda Security URL Filtering

***** [ Files ] *****

No malicious files found.

***** [ DLL ] *****

No malicious DLLs found.

***** [ WMI ] *****

No malicious keys found.

***** [ Shortcuts ] *****

No infected shortcut found.

***** [ Scheduled Tasks ] *****

No malicious task found.

***** [ Registry ] *****

No malicious registry entries found.
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 17:30 #42
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Junkware Removal Tool (JRT) by Malwarebytes
Version: 8.1.3 (04.10.2017)
Operating System: Windows 10 Home x64
Ran by Bruger (Administrator) on 09-07-2017 at 17:17:43,09
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

File System: 0

Registry: 0

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Scan was completed on 09-07-2017 at 17:20:38,32
End of JRT log
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Avatar billede torgius Novice
09. juli 2017 - 19:15 #43
Umiddelbart er det på alle hjemmesider den dukker op.

Hvordan slår jeg java script fra i min browser ??
Avatar billede milter Ekspert
09. juli 2017 - 23:32 #44
Hvis edderkopperne dukker op på alle hjemmesider, vil jeg mene, problemet ligger på din computer. Den måde, problemet er dukket op på, tyder, igen efter min mening, på, at det er noget, du har fået via en download, åbning af mail med malware fra en ukendt kilde, klik på et "inficeret" link, besøg på en suspekt side, eller, at en anden har haft adgang til din computer og givet edderkopperne lov til at husere din maskine.

Prøv at oprette en ny bruger på din computer som beskrevet i linket herunder og se, om de stadig hjemsøger din maskine på den.

https://www.howtogeek.com/226540/how-to-create-a-new-local-user-account-in-windows-10/

Herunder er lidt om, hvordan du forhindrer javascript i at køre på forskellige browsere:

http://www.thewindowsclub.com/disable-javascript-chrome-ie-firefox-opera

https://pchelp.ricmedia.com/enable-disable-javascript-google-chrome/

https://kb.iu.edu/d/bcyv
Avatar billede torgius Novice
16. juli 2017 - 07:26 #45
Har lige været ude og rejse og har derfor ikke været aktiv herinde.

Edderkoppen er væk nu, og håber den bliver væk
Avatar billede posten Ekspert
05. september 2017 - 02:59 #46
torgius : husk at hente en ny adwcleaner  da den nu er nået til 7.0.1.0