Avatar billede redbulldk Juniormester
09. juli 2017 - 15:38 Der er 1 kommentar

MySQL som backend DB og MS Access som frontend en brugbar løsning?

Hej

Er MySQL eller PostGreSQL som backend database og MS Access som frontend en god løsning?

Jeg har en del faste rapporteringer i Excel, der trækker dataene fra MS Access. Herudover laver en del ugentlig ad-hoc dataanalyse.

I dag anvender jeg MS Access, hvor dataene er splittet op i 5 Access database. Disse databaser opdateres dagligt om natten med Excel regneark, hvor Excel trækker dataene fra en MS SQL Analyse service.

Jeg overvejer at konverterer de 5 MS Access database over til én MySQL eller PostGreSQL server. P.t. er samlet datamængde 4,5 GB, hvor datamængden vokser med 2 GB data om året. Samlet antal poster er p.t. ca. 9 mill rækker, der vokser nu med 6 mill rækker pr. år.

Min ide er, at anvende én MySQL eller PostGreSQL server som backend for at få skalerbarheden, samt øget hastigheden i forespørgslerne. MS Access vil jeg gerne fastholde som frontend, for herigennem at få arbejdshastigheden op, når jeg laver ad-hoc analyser.

Jeg har læst i et par forskellige blogs, at MS Access performer forholdsvis godt, men når Access skal trække data igennem ODBC eller netværk, falder performance markant. Dog datamængden vokser markant og skifter jeg ikke Database platform, vil en jeg skulle foretage splitte MS Access databaserne yderligere.

Mit SQL niveau er på absolut begynderniveau, men avanceret bruger på selve OS platformene. Nuværende OS platformene er p.t. Windows 10, hvor jeg også gerne vil kunne anvende MAC OS, evt. Linux som kommende platform.

Har du erfaringer med overnævnte setup, omkring hastighed, performance, fleksibilitet?

Findes der andre løsninger du vil anbefale?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2017 - 20:36 #1
Hvorfor ikke lade Excel tilgaa MySQL eller PostgreSQL direkte ude MS Access?