Avatar billede kimeast Juniormester
12. juli 2017 - 16:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

produck key for refurb PC problem

Hej alle.
Har en PC, der er købt restaureret og derfor brugt. Den er med installeret WIN7, (Windows 7 Home Prem for Refurb PC) og er senere opgraderet til WIN10.

Er jeg helt lost, og kan ikke få en WIN7 på igen? Har en DVD med WIN7, men den kan vel ikke bare bruges med den produkt key der sidder på pc?

hej igen. Kim
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. juli 2017 - 16:36 #1
Jeg kan ikke garantere noget men vil tro at den 25 ciffrede aktiveringskode på pc´en
hører til Windows 7 og dermed kan bruges. Pc´er er sikkert blevet opgraderet til Windows 10, i gratisperioden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. juli 2017 - 16:37 #2
Tilføjelse:
Er den købte hos en forhandler af brugte computere, må han vide det.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2017 - 16:47 #3
den win-version, der er på licensmærket på undersiden er lovlig - den kan du hente fra microsoft og indlæse (start med at slette partitioner og lad derefter win7 om at partitionere og formatere - så får du den lille gendannelsespartition med)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
indtast din kode, og du får den tilhørende win til donwload
Avatar billede kimeast Juniormester
13. juli 2017 - 13:27 #4
Den angivne produktnøgle er tilsyneladende til software, der er forudinstalleret af producenten af enheden. Kontakt producenten af enheden for at få oplysninger om indstillinger for softwaregenoprettelse.. dette skrev Microsoft, da jeg indtastede koden..

Så må jeg ha fat i den forretning hvor den brugte pc blev købt, eller?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2017 - 14:07 #5
det er producenten - ikke forhandleren, du skal have fat i. Fx lenovo - se på deres hjemmeside, find support, din pc-model og drivere/programmer/software  - så er der normalt mulighed for at downloade (gratis) eller købe dvd for få penge.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. juli 2017 - 14:23 #6
Der er et link til Lenovo support her:

https://support.lenovo.com/dk/da/?menu-id=lenovo
Avatar billede Mikael Ekspert
14. juli 2017 - 09:10 #7
Der er en anden mulighed, som jeg med held har anvendt til både Xp, Vista og Win 7 bærbare.

Fx. sidder den originale Win 7 licens i bunden. Og er læsbar.
Er er det en Win 7 Home premium 32 bit. Hele den medfødte licenskode er læsbar.

På Microsoft får jeg samme besked som du har fået. Selvom jeg taster det fulde licensnummer. Altså får jeg ikke lov at downloade en ny Win 7 fra linket.

Men vælger så at installere en helt tilsvarende Win 7 home premium 32 bit. Enten fra et download fra nettet, eller fra en tilsvarende installations DVD.

Efter installationen (NY installation) skal Windows aktiveres. Og forsøger så dette online med den originale licenskode fra den bærbare.
Sommetider godkendes det uden problemer. Andre gange skal der en opringning til, til Microsoft.

Sidstnævnte er lidt bøvlet. Men på computeren får man så automatisk en mulighed for at generere en ny midlertidig kode.

En opringning til Microsofts "automatiske telefon system for at aktivere" og du får en ny licenskode du taster ind. Og WUPTI. ;)

Se:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/950929/get-help-activating-microsoft-windows

TIP: Skriv den midlertidige kode computeren genererer ned på papir, INDEN du ringer til dem.
Og tilsvarende skriv den nye kode du får via telefonen ned på papir. Og tast det så efterfølgende ind på computeren.
Tro ikke at du kan nå at taste direkte i computeren. Det hele går lidt stærkt. ;)
Avatar billede kimeast Juniormester
14. juli 2017 - 12:57 #8
Well, om det er den originale win7 key der er bunden ved jeg så ikke lige, der står jo
"Windows 7 Home Pram for Rfurb PCs"  senere står der "For Use on a refurbished Pc. For Autentication Only"

Hvor kan man "bare hente en win7" henne på nettet???

Kim
Avatar billede kimeast Juniormester
14. juli 2017 - 17:40 #9
Big problems...  Da WIN7, den der var installeret fra værkstedet engang, IKKE er på pc'en mere, den blev jo opgraderet til win10 (dengang det hvide ikon var der), så dur produkt key slet ikke mere da win7 er væk. - Jeg må så have ny dvd med win8.1 kan jeg se. - det er surt, når en eller andet trojansk hest ødelægger alt ...

hej igen. Kim
Avatar billede Mikael Ekspert
15. juli 2017 - 08:36 #10
#9

Måske misforstår jeg et eller andet ( Problemet ) ???

Men HVIS du har en ægte Win 7 licens stående i bunden af computeren, så BURDE du kunne installere en ny Win 7 home prem. Og efterfølgende få den aktiveret via telefonen.

Normalt kræver det bare, at bundkortet er det originale. Og så genkendes den originale licens til Win 7.

Jeg har gjort det mange gange. Altså installeret den win version som licensen i bunden angiver.. Også selvom, at der efterfølgende har været installeret en anden version. Fx. win 8 eller 10.

Men du kan jo prøve med "livrem og seler" ;)

Altså smide en anden TOM Harddisk i maskinen. Og så PRØVE at nyinstallere en Win 7 home prem. fra en ISO/usbstik.

Under installationen springer du bare "aktiveringen" over indtil du har installeret alt.
Og så efterfølgende prøve at aktivere som beskrevet via telefonen.

"Fidusen" med at anvende en "anden/tom HD" er at du så ikke sletter din nuværende Win 10. Og kan smide den i computeren igen, HVIS ovennævnte mod forventning i lader sig aktiverer.

Du skal bare finde en Win 7 home prem. ISO. Og gøre den "bootbar" på en usbstik med fx. "Refus"  https://rufus.akeo.ie/

PS!!! Den anvendte USBpind skal være på mindst 8 GB (4 GB er for lille)
Avatar billede kimeast Juniormester
15. juli 2017 - 20:40 #11
Nå, fandt en løsning:  Fandt en WIN7 DVD et eller andet sted i lejligheden. Efter at have børstet støvet af, satte jeg den ind i den eksterne DVD box, jeg havde skaffet til den bærbare. Uden problemer kunne jeg bruge den kode der var på label i bunden af maskinen. Da den var installeret, skulle den aktiveres. Det ville den så ikke, da der ikke var nogen netværks adgang. Alle driverne var væk. Godt man har 2 maskiner. Den stationære blev så brugt til at hente drivers til win7, ind på et usb stick med den. Utroligt nok kunne min bærbare genkende usb, så den fik alle de drivere der manglede. Og nu kunne den aktiveres uden problemer. Så det var løsningen.
Avatar billede Mikael Ekspert
16. juli 2017 - 08:19 #12
Super at det lykkedes ;)

Og ak ja.. Den med manglende drivere til bl.a. netkortet (Lan og Wi-Fi) er ret irriterende.
Derfor har jeg klog af skade, altid en lille ekstern usb Wi-Fi stik liggende i skuffen.
Den koster ikke mange "fedtøre" og løser elegant problemet med manglende net, indtil de originale drivere er hentet og installeret. Den har sin egen medfølgende driver, helt uafhængig af pågældende computer mærke og model.

https://www.av-cables.dk/usb-wifi-stik/wireless-usb-dongle-150-mbps.html?gclid=Cj0KEQjw-qbLBRD79JWsjuXI784BEiQAftBCI2ijrs9hyeXZzuogPk1GRee9NgsoDy1oFmTgjNU4AoIaAiU28P8HAQ