Avatar billede danni2501 Mester
12. juli 2017 - 16:53 Der er 4 kommentarer

Forstærket WIFI i campingvogn

Hej eksperter

Vi lander ofte på en campingplads som ikke har sat de kraftigste antenner op, men har ok kapacitet på deres netværk. Så hvis man ligger tæt på antennen, så går det fint.
Jeg tænkte derfor på at lave et setup hvor jeg får forstærket signalet længere væk fra deres antenne.
Jeg har kigget på WAP3205 v2 (https://www.zyxel.com/dk/da/products_services/Wireless-N300-Access-Point-WAP3205-v2/) eller WAP3205 v3 (https://www.zyxel.com/dk/da/products_services/wap3205_v3.shtml?t=p#productDetailTab1) som understøtter Universal repeater funktionen.
Den skal naturligvis sidde inde i vognen. Her vil jeg lade den ene antenne blive siddende så signalet også kommer ind i vognen til mobiler og tablets. Campingvognen er jo nærmest en aluminiums kasse, så skal den ene antenne blive.
I den anden antenne udgang vil jeg sætte et kabel op til en udendørs antenne som f.eks. TL-ANT2414A (http://www.tp-link.com/us/products/details/cat-5067_TL-ANT2414A.html#overview).

Mine tanker er om dette lyder som et fornuftigt setup eller om jeg bør vælge en Dual band antenne, så jeg ikke er tvunget til kun at kunne modtage signal fra 2.4GHz båndet?

Derudover er jeg i tvivl om det kan bruges for når jeg læser vejledningen til dens setup til universal repeat mode (http://faq.us.zyxel.com/Support/FAQ-Answer-Print.aspx?fid=295), så står der i starten noget med: Connect your computer to the wireless router using an Ethernet cable. Men hvis der menes at den router er campingpladsens router, så kan man jo ikke gøre det jeg vil.

Længere nede står der med rødt: Make sure the channel number on the WAP3205 and your main router are the same! The router being connected to must also have the channel number manually set, not automatically. They must be the same for Universal Repeater Mode to work!

Håber der er nogle kloge WIFI eksperter herinde som kan og vil hjælpe :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
12. juli 2017 - 23:11 #1
Jeg kender ikke til ovenstående, men det er et problem, som jævnligt diskuteres i div. campinggrupper. Jeg tror, at det er begrænset hvor mange campingpladser, som p.t. har både 2,4 ghz og 5,0 ghz, idet 5,0 jo har en begrænset rækkevidde i forhold til 2,4.
Der er en, som har lavet en guide til wifi i campingvogne, hvor han peger på forskellige løsninger, dels med at bruge pladsens wifi og dels hvordan man kan forbedre sit mobile bredbånd. I linket kan du også læse om den løsning,som jeg har valgt. Et ekstra trådløst netkort med en meget kraftig antenne. Jeg er p.t. på en campingplads, hvor der er meget dårlig dækning, idet man stort set skal stå ved receptionen for at få signal. Der har angiveligt siddet en router i den anden ende af pladsen, hvor jeg befinder mig, men den er desværre lige brændt af. Det har jeg sjovt nok oplevet på flere pladser, når de skal forklare deres dårlige dækning. Hvor lang tid, kan det dog tage at skifte en router? Jeg prøvede med min mobil at fange deres signal fra receptionen, og skulle ind på ca. 75 m afstand for overhovedet at se deres wifi. Længere væk var det usynligt. Jeg skulle faktisk ind på ca. 20 m før signalet var kraftigt nok, til at man overhovedet kunne komme på. Vi ligger ca. 400 m fra receptionen og på min pc kunne jeg ikke se deres signal overhovedet. Jeg kunne se et enkelt bredbåndssignal fra en anden campist. Så monterede jeg mit netkort og den kraftige antenne. Nu kunne jeg se ca. 10 signaler og herunder kunne jeg også se pladsens wifi anlæg. Signalet var dog ikke kraftigt nok, til at jeg kunne komme på, men det viser noget om, hvor meget bedre mit netkort med antenne er til at hive signaler ind. Du får her et link, hvor du kan downloade hans vejledning. Måske er der noget, som du kan bruge.
https://www.dcu.dk/forum/gode-raad-og-ideer/guide-til-internet-i-campingvognen
12. juli 2017 - 23:23 #2
Hvis du vælger et decideret AP (access point) skal det kables til host. Hvad valg af channel angår, så skal du bare tildele samme broadcasting channel som det SSID du logger på har.
Vær opmærksom på, at extenders sluger en god del af den samlede signalstyrke den modtager, så for at få mest mulig ud af dit setup bør du undgå single-band og satse på dual-band.
Desuden skal det noteres, at range extenders/repeaters sjældent har nogen særlig formidabel effekt. De sender og modtager med samme frekvens og det går voldsomt ud over hastigheden. Desuden skaber repeateren interference ligesom alle andre wifi broadcasters og det har en tendens til at drukne repeateren i "støj"; lidt af det kan dog undgås ved brug af dual-band, men det vil stadigvæk have en vis effekt.
Oprindeligt er repeaters udviklet til brug i områder hvor der er intet eller nærmest intet wifi signal, i det teorien bag er, at et elendigt wifi signal er bedre end intet.
Bare så du ikke tror, at hastigheden bliver fantastisk!
Dette her er noget af det længst rækkende og mest stabile du kan få til en fornuftig pris, hvis jeg skal komme med en anbefaling:

https://www.alternate.dk/html/product/1324645

Sig til hvis du har flere spørgsmål og held og lykke med det.
Avatar billede danni2501 Mester
13. juli 2017 - 07:25 #3
@kurtba
Tak for input og din oplevelse på den plads du ligger på. Var ikke lige opmærksom på at 5 ghz ikke er godt til længere afstande... det udelukker jo så den :-)
Det er simpelthen for dårligt at pladserne i 2017 ikke investere de penge det koster for at have et ordentligt netværk kørende som dækker hele pladsen og som har kapacitet til mange brugere.

@MightyProcrastinator
Tak for dit input, meget interessant læsning.
Når jeg kigger på TP-Link RE305, så virker det ikke som om at jeg via den kan oprette mit eget SSID som flere enheder så kan tilgå samtidig.

Jeg roede lidt videre og fandt denne side med denne http://www.altomautocamperen.dk/2017/02/12/unik-wifi-nyhed/. Den tænker jeg er noget nær det ultimative, men med en ekstern antenne til taget.
Avatar billede kurtba Ekspert
13. juli 2017 - 22:47 #4
Du får også nok problemer med, at du jo skal have lov af campingfatter til at parre din repeater med hans anlæg, idet den jo først får forbindelse, når der bruges wps knap i begge ender. Derfor er et decideret AP anlæg også uinteressant, da det jo skal kables.
Min erfaring med repeatere i stil med den tp-link der peges på, er i øvrigt særdeles dårligt. Den får et dårligt signal, som den så skal forstærke, men efter at have forsøgt med flere, måtte jeg skrotte den ide. Det skal siges, at den anførte TP-link har jeg ikke prøvet, men 4 andre modeller. Mit problem var, at jeg faldt af det trådløse netværk, og det gjorde jeg også med alle 4 repeatere, selv om de havde forbindelse med routeren. Først efter at jeg valgte at bruge repeater, som bruger  el ledningsnettet, har jeg fået et anlæg, som fungerer. Men det er så en helt anden historie.