Avatar billede Rune Sommer Mester
13. juli 2017 - 22:30 Der er 6 kommentarer

Klon C:/ (boot os) til ubrugt partition på SSD.

Jeg har en SSD på 5xx GB fra SanDisk. Den er delt ind i to lige store primære partitioner. En C:/ og en "no-name" partition, som står uberørt.
Efter min computer begyndte at 'fryse', har jeg fundet nålen i høstakken og det kan enten være PSU'en eller SSD'en. Jeg har købt ny PSU, og for at udelukke at SSD'en allerede er slidt op, vil jeg gerne bruge den uberørte partition som fremtidig C:/ (til mit Win10).
Mit spørgsmål handler om jeg kan klone mit nuværende OS (som pt. er klonet over på en HDD) over på den sidste del af SSD'en. Jeg ved der er noget med boot-partitioner og så videre på 100 MB eller noget i den stil, men om den så også kan ligge som en lille 100 MB partition på den uberørte del af SSD'en ved jeg ikke.
Jeg har lavet et billede af hvad jeg mener her:
http://kortlink.dk/qxrh

Af kloningsprogrammer bruger jeg pt. AOMEI (som backup og til kloning).

Kan det lade sig gøre?
Mvh. Rune
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2017 - 11:34 #1
Bruger selv Aomei Backupper.
Jeg bruger den funktion der hedder "systembackup", til at tage backup af kun c drevet.
Når man vil rulle denne backup tilbage så kan man vælge at rulle den tilbage på en anden destination.
Jeg har selv gjort dette da jeg skulle overføre c drevet til en ny system disk.
Så umiddelbart vil jeg tro du kan det.
når du starter op vil den jo så sikkert have dig til at vælge hvilken Windows version du vil starte på. Og formodentligt er den "nye" installation den der ligger nederst.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2017 - 11:35 #2
Har ikke selv brugt Aomei til at klone med.
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. juli 2017 - 14:13 #3
Problematikken handler ikke, om jeg kan lave en systembackup. Det har jeg gjort mange gange før. Det handler om, hvordan dælen jeg får min systembackup til at ligge på den anden halvdel (den indtil nu urørte) af SSD'en. Og KAN man boote fra en disk, hvor de første 50 % ikke er allokeret?

Jeg synes at huske fra mange år tilbage, at HDD'er SKULLE have en boot-sector liggende på de første 100 MB af disken, ellers kunne HDD'en ikke boote.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2017 - 19:36 #4
Ved en systembackup fra Aomei får du jo også den lille system partition med. Det vises tydeligt når man opretter den.
Men jeg kan godt se problematikken i det, da partitionen ikke ligger "først" på disken.

Du skriver at systemet er klonet over på en HDD. Kan den køre i computeren?
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. juli 2017 - 23:02 #5
Ja, jeg kører lige pt. med min SSD-backup/klon på en tom HDD jeg havde liggende. Systemet her, har stadig den lille boot sektor i starten af disken. Jeg tænker at prøve at finde en anden HDD og partitionere den således, at første del er u-allokeret. Og så forsøge at kopiere min nyeste system-backup over på den aktive partition, sidst på HDD'en for at se om det kan køre. Jeg vil helt undgå at lave 117 forsøg med kopiering af backup over på min SSD, da der er noget med antal skrivninger, før den fejler....
Avatar billede Rune Sommer Mester
14. juli 2017 - 23:24 #6
Måske billedet har givet mig svaret:
http://kortlink.dk/qxtu